Norsk
Gamereactor
forspill
Medal of Honor: Allied Assault

Endelig får PC spillere den etterlengtede serien

Serien ble en suksess til PSOne, vil den også bli det til PC? Vi lader geværet og løper fienden i møte.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

PSOne folket har i lengre tid jublet over spillserien Medal of Honor. Nå er ikke akkurat en konsoll den beste plattformen å spille FPS-spill på, så utviklerne tok konsekvensen og bestemte seg for å innvie datafolket i denne fantastiske opplevelsen, som nå skulle gjøres mye bedre. Det måtte ventes lenge, og som små barn, som pakker opp en julegave, var alle fulle av forventninger, da preview versjonen av Medal of Honor - Allied Assault (MOHAA) gjorde kål på forsvarsverkene og overrumplet redaksjonen.

HQ

En blodig inspirasjon
Andre Verdenskrig har vært inspirasjonskilde til utrolig mange filmer og spill gennem tidene. Blant filmene er nok den mest kjente, Saving Private Ryan, og i spillenes verden vil folk sette fingeren på Return to Castle Wolfenstein og Medal of Honor. Man har forlatt hovedpersonen fra de foregående spillene til PSOne, Jimmy Patterson, og blir nå satt i rollen som Mike Powell, som i liket med sin forgjenger må klare strabasene i utlandet. Man kommer seg rundt i verden i MOHAA, helt fra Nordafrika til vårt kalde Norge, en rundreise i Tyskland og kanskje en svipp tur innom Omaha Beach i Normandie, hvor åpningsscenen til Saving Private Ryan fant sted. Medal of Honor serien har alltid fokusert mye på at begivenhetene skulle være så historisk korrekte som mulig, hvilket også er tilfellet i MOHAA.

Flere anerkjente personer skulle ettersigende ha vært involvert i skapelsen av MOHAA blant annet Spielberg. Utover hovedpersonen og dennes handlinger er mer eller mindre alt annet historisk korrekt, hvilket fører ånden videre fra de andre spillene. Nå kunne man kanskje begynne å frykte, at MOHAA blir et rent strategisk spill med få våpen og en mer adventure-preget look. Det kan avsløres, at det blir rikelig med våpen; alt fra Thompson maskingevær til flammekastere, bazookaer og shotguns kan brukes til å lette oppdragene i MOHAA. Det kan jo bli litt kjedelig å å hele tiden, så hvorfor ikke ta en tur i en M3 Half Track eller en Sherman tank og på den måten spare en halvtimes gåtur.

Ikke en konvertering
Det må også slås fast med det samme, at MOHAA på ingen måte er en konvertering. Så hvis folk der ute begynte å frykte, at MOHAA ville bli en haltende konvertering som så mange andre, så må de tro om igjen. MOHAA er bygget opp helt fra bunnen av og bruker av en modifisert versjon av Quake III’s grafikksystem. Takk og farvel til hakkete figurer, for da utviklerteamet 2015 valgte å bruke Quake III’s grafikksystem, tok de nemlig en klok beslutning. Det er ikke spart på finessene i MOHAA. Den makeløse grafikken, tar hardnakket opp kampen med Id-Softwares siste utgivelse Return to Castle Wolfenstein. Man kan nærmest føle den varme morgenbrisen og høre fuglene kvitre, når man begir seg ned gaten mot sitt neste mål med solen i blendende fokus.

Som hos forgjengerne til PSOne er musikken til MOHAA genial, lyden er uten tvil blitt bearbeidet og finpusset til minste detalj, så lekker som den fremstår. Intromelodien er i stil med Baldurs Gate og holder stemningen vedlike. Lydeffektene er heller ikke til å kimse av med regnet, som trommer ned på blikktaket over deg, vinden, som suser i tretoppene og skuddene, som febrilsk flyr rundt ørene på en. Alt godt kommer til den, som venter, så vi venter.

Dette er en annonse:

Der er god grunn til å glede seg til, at MOHAA treffer oss om ikke særlig lenge. Grafikken er usannsynlig bra snekret sammen, og hvis 2015 får jobbet litt mer på eksplosjonene i spillet og finpusser grafikken enda et hakk, vil MOHAA uten tvil brake gjennom og ta plass enten som Konge eller i hvert fall ved siden av kongen. Vi får vente og se.

Relaterte tekster



Loading next content