Norsk
Gamereactor
forspill
Middle-earth: Shadow of War

En første kikk på Middle-earth: Shadow of War

Gamereactor dro til London for å se gameplay fra Middle-Earth: Shadow of War for aller første gang, og det virket lovende...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Det er ingen hemmelighet at spillbransjen ble litt overrasket av Middle-Earth: Shadow of Mordor da det ble sluppet i 2014. Utvikler Monolith hadde også vært smarte nok til å distansere både tittelen og spillet fra filmene, og unngikk på den måten leie assosiasjoner til lisensspill.

Det var en spennende blanding av bevegeligheten fra Assassin's Creed og kampsystemet i Batman: Arkham-serien. Sammen med en ny vinkling på Mordor ble Talions søken etter rettferdighet og hevn en god tolkning av Tolkiens univers. Forventningene til oppfølgeren var naturligvis veldig høye da jeg satte meg ned i en privat kinosal for å se designsjef Michael de Plater fra Monolith presentere spillet.

Middle-earth: Shadow of War
Dette er en annonse:

Presentasjonen startet med teaseren vi fikk i forrige uke, og etterfulgt av en live gjennomgang av et Stronghold-oppdrag. Før oppdraget startet fikk vi se det nye kartet over Mordor, som nå har blitt utvidet til å inkludere steder som Minas Ithil og Osgiliath.

For å lage et bilde av forskjellen mellom Shadow of Mordor og Shadow of War, brukte de Plater forskjellen mellom Batman: Arkham Asylym og Batman: Arkham City for å beskrive utviklingen. Målene for studioet har altså vært rimelig høye.

Den nye tittelen er som kjent Shadow of War, og det markere også endringen i skala. Talion er ikke lenger en enslig ranger, men en erfaren leder som rekrutterer sine egne hærer av warchiefs og soldater. Sammen skal de ta over områder i Mordor fordelt på ulike strongholds. Hvert stronghold har en egen høvding som må dø før man kan ta over området. Her ser vi altså lånte trekk fra RTS-sjangeren, som at man skal bygge opp sin egen armé og erobre baser.

Middle-earth: Shadow of War
Dette er en annonse:

Stronghold-oppdragene har også mange felles kjennetegn med lignende scenarioer fra spill i Assassin's Creed-serien eller Final Fantasy Type-0. Du som har spilt disse vet hvordan det er å skulle ta ut lederen for å sikre overtagelsen av et avgrenset område.

De Plater brukte også dette oppdraget til å vise nye aspekter ved Nemesis-systemet, kanskje den mest interessante og innoverende egenskapen i det første spillet. I Shadow of War er systemet ikke lenger kun for ditt forhold til fiendene, men i stedet hele stemningen i Mordor. Talion kan eksempelvis skape meningsfulle bånd til sine medsammensvorne etter kampene, og ved overtagelsen av et stronghold skal du velge en ny leder (overlord) som former festningen og regionen etter sin personlighet. Monolith ønsker å lage en dynamisk verden som preges av dine valg, samt en følelse av at Talions bevegelser påvirker alle Mordors regioner.

Hovedpersonen har også fått nye attributter som kan benyttes i kamp eller på reise. Den viktigste av disse er The Ring of Power, som gir spilleren magiske krefter i stil med det vi kjenner fra Tolkien. Ved hjelp av ringens ulike egenskaper har det aldri vært mer flytende og rått å banke hundrevis av fiender.

Middle-earth: Shadow of War byr også på muligheten til å kunne kalle inn et transportmiddel når som helst. Vi fikk demonstrert dette ved å ri på en Warg som pløyet unna fiendene, får Talion byttet til en drage som kunne true alle med ild fra oven. Arsenalet med dødelige alternativer har virkelig fått en oppjustering i oppfølgeren.

Middle-earth: Shadow of War

Apropos arsenal har Monolith også lagt til et ekstra rollespillelement ved å gi oss muligheten til å finne våpen og rustninger til å oppgradere Talion. Vi fikk se et eksempel på dette da han fant en rustning fra Rohan, som i tillegg til å være flott å se på også forbedret diverse egenskaper.

Da presentasjonen var over var det tydelig at dette spillet ønsker å forbedre alle aspekter ved forgjengeren. Verdenen er større, våpenutvalget likeså, bedre Nemesis-system som også omfatter mer. Utvikleren nevnte ingen elementer fra historien, men var veldig tydelig på at den var lengre og dypere enn i Shadow of Mordor.

Til slutt spurte jeg om vi ville få se andre kjente navn fra bøkene (siden Gollum var med i det første), men jeg fikk ingen detaljer - bare et kryptisk smil. Det er naturligvis altfor tidlig å si om Middle-earth: Shadow of War kan leve opp til forventningene, men etter å ha sett gameplay og detaljer er jeg positivt innstilt.

Relaterte tekster

6
Middle-earth: Shadow of WarScore

Middle-earth: Shadow of War

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Oppfølgeren til et av de beste spillene fra 2014 forbedrer noe av det beste fra originalen, men glemmer samtidig å gjøre noe med mye av det andre.



Loading next content