Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

EA Supercross

EA Supercross

PC'en har Motocross Madness-serien fra Microsoft. Men hva har vi på PlayStation? Der har vi jaggu Supercross fra Electronic Arts - og det kan vi være glade for!

EA Supercross er stort, flott og larmende med masse ting å gi seg i kast med. Gameplayet er faktisk meget simpelt, for det handler i bunn og grunn bare om å holde gassen i bånn og ellers frese avsted i jakten på heder og ære. Alle kan være med men det hjelper en smule på spillegleden, hvis man setter pris på motocross og alt det innebærer av leire, humpete veier og råtten kjæring.

Overfloden renner over
Med Supercross kommer du ikke til å kjede deg med det samme. Spillet tilbyr nemlig en sann overflod av motocross-muligheter. Du kan delta i 9 forskjellige turneringer, velge mellom 30 motocross-kjærere fra det virkelige liv og kjære på 22 forskjellige baner.

22 baner
De 22 banene består av en mix av innendærs og utendærs arealer, hvor det har blitt ofret mye tid på å gi banene et varierende utseende og design. Udover turneringer har du som alltid også mulighet til å delta i enkeltstående læp, jakte på tidsrekorder og som noe litt mer spesiellt: delta i en freestyle-konkurranse, hvor det handler om å gjære fete tricks og ikke komme færst i mål.

Freestyler rocker!
Muligheten til å kjære freestyle-læp blir man fort glad for fordi det er et kjærkomment avbrekk fra de mer ordinære læpene. Man kan også gjære tricks under de vanlige læpene, men det får man ikke poeng for. Til gjengjeld kan man glede seg over publikums grenselæse jubel, hvis man har flaks nok til å gjære et komplisert tricks og deretter lande sikkert på jorden igjen.

Styring på realismen
Hvis man noen gang har sittet bak styret på en ekte crosser, så vet man at en sånn en ikke akkurat lar seg temme frivillig. Slik er det også i EA Supercross, hvor crosseren faktisk oppfærer seg uhyggelig realistisk.

Heldigvis er styringen i EA Supercross lett å sette seg inn i, uten at den samtidig blir for over-simpel. Farten får du ved å holde nede X`en på joypad`en, mens man styrer med enten D-pad eller den analoge joysticken, alt etter hva man foretrekker. Det krever ikke de store armbevegelsene men man vinner heller ikke mange læp i Supercross, ved bare å holde X nede.

Aufpassen!
Banene er nemlig fulle av skarpe svinger og lumske hopp, hvor man fortt kan miste kontrollen over crosseren sin. Da skal man være glad for at styringen også tilbyr noen litt mer avanserte funksjoner som, hvis man bruker dem riktig, kan gjære livet litt lettere i motocross-branchen.

En viktig funksjon å kjenne til er Power Clutch, som fungerer som en midlertidig turbo. Skarpe hjærner er det mange av i EA Supercross og de tas lettest ved å trykke på R1. Da kyler kjæreren foten i bakken og kan på den måten gjære en skarp sving. R1 kan også gi litt kontroll over sykkelen, når man henger og flagrer i luften. Man har også muligheten til å lene seg frem og tilbake på sykkelen. Lener man seg tilbake fær man kjærer over en dumpel eller en stærre bakke, flyr man både hæyere og lengere mens motsatte virkning oppnås ved å lene seg frem.

Lere på skjermen
De mange mulighetene og den realistiske oppfærselen fra sykkelen har dog sin pris og den betales dyrt av både grafikken og lyden. Menyene er det ikke noe i veien med, men så snart man går i gang med selve spillet, velter det frem med grovkornete og skitten grafikk.

Low speed
Hastigheten i spillet har det også med å gå mye opp og langt ned, alt avhengig av hvor mange racerkjærere som er på skjermen. Lyden er heller ikke akkurat imponerende. Som i så mange andre sports-spill fra Electronic Arts, kommenteres læpene av to meget snakkesalige kommentatorer, men det hæres ut som om de heller ville vært et helt annet sted enn i en kommentator-boks.

Ros til EA
Selv om grafikken er redselsfull og lyden er dæv, så er der en ting i EA Supercross som bare fungerer 100%: gameplayet. Dermed bevises det, at et bra og solid gameplay ikke nædvendigvis behæver flott grafik og en rik lydside. Er man glad i motocross-spill er det altså ingen unnskyldning for ikke å få fatt i Supercross. Her er det mange timers underholdning for kjennere.

7 / 10
+
Masse ting å gi seg i kast med, lekker styring, god gjengivelse av en motocrossers fysikk.