Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

E3 2014: Vi møtte Sony-sjef Jim Ryan

Sony har hatt sterk medvind i seilene i over et år nå, og de har på ingen måte tenkt til å senke anker med det første. Vi møtte en fornøyd SCEE-sjef på årets E3...

Abonner på vårt nyhetsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrevd felt
HQ

Ved siden av alle annonseringene byr E3-messen på en ypperlig mulighet til å intervju de store profilene i spillbransjen, og i vårt omfattende intervju med Sony Computer Entertainment Europe-sjef Jim Ryan var vi innom alt fra PlayStation TV, til PS Now og Project Morpheus. Du kan se hele intervjuet i videoform nederst i denne saken, eller lese videre for den konsentrerte utgaven.

Som seg hør og bør startet intervjuet med et lite stikk til hovedkonkurrent Microsoft. Da vi kom innpå endingene selskapet har gjort med Xbox One for å prøve å lukke gapet til Playstation 4 var han nemlig raskt ute med spørsmålet: - Ja, har de lansert konsollen i Skandinavia nå eller?

Spøken bli imidlertid fort snudd til alvor da vi påpekte at Xbox One kommer til Skandinavia i september. Ryen priser seg lykkelig for at det fortsatt er såpass lenge til ettersom som Sony ikke har noen planer om å gjenta feilene de gjorde under forrige generasjon. Spesielt i Storbritannia havnet nemlig PS3 et godt stykke bak Microsofts Xbox 360:

- Jeg har ikke lagt skjul på at vi må gjøre det bedre i Storbritannia. Microsoft kjørte over oss i det markedet med Xbox 360 mot Playstation 3, og vårt mål er at dette ikke skal skje igjen. Det er fortsatt tidlig, men jeg tror vi har klart å heve innsatsen vår såpass mye at utsiktene ser gode ut. Det er jeg veldig fornøyd med.

Vi gikk videre til å snakke om den kommende Playstation Now-streamingtjenesten (nå er i beta i Nord-Amerika), som vil gi oss muligheten til å streame PS3-spill over nettet. Ryan hadde ikke noe nytt å dele med oss på denne fronten (europeisk lansering er planlagt til våren 2015), men han gikk langt i å hinte om spennende nyheter allerede under Gamescom-messen i august.

- Vi jobber med å introduserer det i Europa. Det er litt vrient, fordi Europa er så fragmentert. La meg si det slik. Du og jeg møtes flere ganger i året. Hvis du kommer til Gamescom har vi kanskje, kanskje noe å dele om Playstation Now.

I det hele tatt ser Ryan frem til Gamescom i år:

- Alt jeg kommer til å si er at vi vil ha en skikkelig bra pressekonferanse i år!

På Gamescom mistenker vi at PS Vita kommer til å være mer fremme i lyset ettersom den bærbare konsollen knapt ble nevnt på E3. Ifølge Ryen var dette et bevisst valg:

- Man får halvannen time til disposisjon fra scenen, og man må derfor prioritere mellom tingene man virkelig har lyst til å prate om. Playstation 4 sier seg selv, og i tillegg hadde vi ting å dele om innovative nye løsninger som Playstation Now, Playstation TV and Morpheus. Det stemmer at vi ikke snakket om Vita noe særlig, men vi nevnte i det minste at over 100 spill er i utvikling til konsollen, og vi dro frem remote play-funksjonaliteten mellom PS4 og PS Vita. Vi må ikke glemme at denne funksjonen har blitt veldig godt tatt imot, og statistikken over folk som bruker remote play sammen med PS Vitaen deres er veldig sterk. Når de først begynner å bruke det gjør de det igjen og igjen.

Til slutt kom vi inn på VR-brillene Project Morpheus, som Sony-toppsjef Shuhei Yoshida er (for å bruke Ryans egne ord) gal etter. Likevel ble brillene beskrevet som et teknologi-eksperiment foreløpig. Faktisk er ikke Sony engang sikre på om brillene skal lanseres offentlig:

- Jeg har hele tiden vært veldig klar på at de vi gjør med Project Morpheus er et eksperiment. Vi hører på folk som tester brillene, og ser på folk som har de på seg. Vi undersøker hvordan folk reagerer, og vi snakker med utviklere for å kartlegge hva som er mulig i forhold til spill. Det er litt mer komplisert enn å simpelthen plugge inn Morpheus og bare spille et vanlig PS4-spill. Det vil ikke fungere særlig bra, så man er avhengig av å skape egen innhold til Morpheus. Det er denne prosessen vi er inne i nå. Det tar tid, men hvis vi skal gjøre noe skal vi gjøre det skikkelig.

Få med deg hele intervjuet her:

HQ
E3 2014: Vi møtte Sony-sjef Jim RyanE3 2014: Vi møtte Sony-sjef Jim Ryan
HQ


Loading next content