Historien
I den verden, Technomage utspiller seg, er folk delt opp i Dreamers og Steamers. Dreamerene er magikere eller druider, som ved hjelp av diverse urter kan bruke magi. Steamere derimot er mer interesserte i mekanikk, og vil heller lage smarte maskiner. Hovedpersonen Melvin`s mor er dreamer og hans far er steamer, og han er altså en mellomting, og en del av historien går ut på at Melvin skal finne seg tilrette med det innebygde paradokset i hans karakter.
Melvin starter eventyret i Dreamertown, hvor han skal læres opp i å bruke sin magi bedre og bedre. Underveis i eventyret besæker han selvfælgelig også Steamertown, for å lære om maskiner. Utover de to byene er det 6 andre lokaliteter, som Melvin skal beskjeftige seg med, blant annet en vulkan og en alveskog.
Technomage har også action elementer, hvor Melvin må hoppe på plattformer, slå med sverd og annet snop. Og det er også mulig å mæte godtfolk som Melvin kan alliere seg med.
Grafikk
Den utgaven, jeg har præd å spille er en tidlig beta versjon, hvor det er en del features som ennå ikke er implementert Grafikken minner mye om den, man kjenner fra konsoll-RPG spill, altså meget fargerik, og ganske japansk inspirert i stilen. Grafikken er forsåvit klar og tydelig, man absolutt ikke noe å rope hurra for.
Gameplay
Som grafikken i en viss grad avslærer, er spillet utviklet til også å bli laget på PlayStation. Og i gameplay delen er det enda mer tydelig. Godt nok lover utgiverene, at det kommer mus-stætte i den ferdige versjonen, men i denne beta versjonen er styringen mildt talt vanskleig å få til å fungere. På samme måte som f.eks. Final Fantasy til PC er knappene på tastaturet slett ikke dem, man er vant til å bruke.
Videre virker selve adventure delen i Technomage litt halvtynn. Riktig nok kan man ikke spille så mye i denne betaen, og alle de uferdige tingene trekker ned, men det virker som om spillet ikke har mye nytt, i forhold til de mange andre utgivelsene i samme genre. Man går rundt og snakker litt med innbyggerene i byen, og blir sendt på meget simple "go-fetch" missioner.
Konklusjon
Måske er det meg, som er litt urettferdig overfor et uferdig produkt, men jeg må innræmme at jeg ikke er imponert. Spill som utvikles til å kjære på Playstation ut fra samme kode, vil naturligvis ikke kunne utnytte, at PCæen har kommet langt siden PlayStation kom ut for mer enn 4 år siden. Derfor kommer spillet til å virke litt utdatert. Så med mindre det gjemmer seg store overraskelser i de delene av spillet, jeg ikke har sett, så blir dette spillet oversett!
Men liker du tegneserie stilen, som spillet tydeligvis kan by på, og digger du action-adventure spill, så stikk over til www.sunflowers.de og les mer om spillet der.