Dragon Quest Builders

Dragon Quest Builders

Vi ga ferskingen Anders tittelen Byggmester og sendte ham ut for å gjenoppbygge verden. Taklet han ansvaret?

I 2011 dukket et spill ved navn Minecraft opp. Et sandbox/survival med enorm frihet til å bygge ... hva enn du vil, som utviklet seg til å bli et av tidenes mest populære spill. Square Enix fikk nyss om dette og ga ut sin egen utgave i 2016. Dragon Quest Builder ble lansert på PlayStation 3, PlayStation 4 og PlayStation Vita, men har nå også tatt turen over på Nintendo Switch. Likheter til tross, Dragon Quest Builder har sitt eget lille særpreg.

Ser man bort fra Minecraft: Story Mode til Telltale Games, skiller Dragon Quest Builders seg mest ut ved å være bygget opp rundt en historiedel. Spillet føyer seg inn i Dragon Quest-serien ved å finne sted i en alternativ verden, som vil eksistere om man skulle mislykkes med oppdraget i det første Dragon Quest-spillet. Her har den O store Dragonlord og hans lakeier tatt over verden. Den er naturligvis lagt i ruiner, og de gjenlevende menneskene vet knapt hvilket ben de skal stå på. Det er her du kommer inn i bildet. Du stiger frem som selveste "byggmesteren", det eneste individet som er i stand til å gjenoppbygge verden.

Grunnprinsippet i Dragon Quest Builders er på sin side rimelig likt det du finner i Minecraft. Her stables det klosser oppå hverandre ved enkle tastetrykk, og så og si alt av gjenstander kan knuses. Til og med utstyret ditt. Plutselig står figuren din der i bare underbuksene! Heldigvis kan du lage deg nye rustninger, våpen, skjold og tilbehør. For hva ville vel et Dragon Quest-spill vært uten rollespillelementer. Du kan øke din maksimale helse, og må passe på å spise når figuren din blir sulten, ellers vil det gå på helsa løs. Å slåss mot monstre har også sin rolle i dette spillet, men ikke gjennom det turbaserte kampsystemet serien er kjent for. Her finner du heller en enkel utgave av The Legend of Zelda, det vil si: Du slår, prøver å unngå å bli truffet, for så å gjenta prosessen. Dypere enn det blir det ikke, selv om du kan lære deg å bruke et oppladbart "spinneangrep". Det er for så vidt ganske kjekt å ha når du skal knuse massive områder av f.eks. tre eller stein.

Dragon Quest BuildersDragon Quest Builders

Historien i Dragon Quest Builders følger ulike kapitler, alle satt på forskjellige områder. Fremgangen får du gjennom å løse oppdrag for innbyggerne som etter hvert vil slå seg ned i landsbyene du bygger. Spillet byr likevel opp til fri utforsking, da figuren din stadig kan lære seg nye ting han kan lage. Ressurser skaffes blant annet ved å ødelegge alt du ser på din vei og noe så enkelt som å hogge ned et nytt tre, kan gi deg idéer til å lage ting som f.eks. en benk eller en stol. En del av oppdragene vil gå ut på forme landsbyen din etter innbyggernes preferanser. Det finnes overraskende mange måter man kan innrede et rom på, og ofte er det verdt å prøve seg litt frem. Plasser en lampe, en stol og et klesskap, så har du en garderobe. Bytt ut klesskapet med et par senger og du vil få et soverom.

Landsbyen eller "basen" din kan også bygges over flere nivåer, og å lage større og mer innholdsrike rom vil gi mer poeng i totalregnskapet. Jo større basen din er, desto flere innbyggere vil velge å flytte dit. Det vil også ha påvirkning på nye ting du kan få tilgang til å lage. Denne delen av Dragon Quest Builders minner meg litt om et av mine favorittspill: Dark Cloud, og er derfor noe av det som falt mest i smak hos undertegnede. For hvert kapittel starter man fra scratch igjen, men siden du stadig lærer flere byggoppskrifter, tar det kortere tid å bygge seg "opp igjen" for hvert kapittel.

Utover i spillet vil lumske skapninger trenge seg på og du vil se deg nødt til å bygge et forsvar rundt landsbyen din. Denne "tower-defense" delen er i starten ganske artig å gjennomføre og passer fint som et avbrekk i all byggingen. Likevel tar det ikke altfor lang tid før man blir litt lei, og selv om det som ødelegges bare kan stables opp på nytt, blir det også irriterende å holde på med i lengden. Høres dette helt forferdelig ut, får du heldigvis tilgang til en modus kalt Terra Incognita, så fort du har fullført første kapittel. Dette er en øy fri for invaderende monstre, og med portaler til andre øyer som inneholder materialer. Det du lærer i historiedelen, overføres til denne modusen. Men den blir ikke påvirket av historien på noen annen måte, slik at det du bygger på denne øya, vil ikke forsvinne over tid. Kort fortalt er dette modusen hvor du kan bygge fritt til krampa tar deg.

Dragon Quest Builders

Siden Dragon Quest Builders har litt japansk rollespillblod i seg, lider det også litt av det smått typiske JRPG-syndromet. Menyene er knotete, særlig i enkelte tilfeller hvor man ikke kan bruke den venstre analogspaken til Switch og heller må bla med de små pilknappene. Historiedelen bærer også som nevnt et stort preg av å gjennomføre oppdrag du får fra innbyggerne. Det finnes derimot ikke en egen oversikt over oppdrag i menyene, og selv om figurene hinter så smått til hva du skal gjøre gjennom tekstbaserte dialoger, er det ikke alltid like lett for en med gullfiskhukommelse å huske hva man skal gjøre.

Den typiske "ryggsekken" du lagrer alt du plukker opp i, har også grusomt lite plass. Takk og pris for at du ganske tidlig kan lage en slags "skattekiste" som har vesentlig større oppbevaringsplass. Så fort ryggsekken din er full, vil alt du fortsetter å plukke opp bli sendt direkte til skattekisten. Du har også tilgang til skattekisten fra menyen, slik at du kan bytte ting inn og ut selv når du er langt unna landsbyen din. Med tanke på alt som er mulig å plukke med seg i dette spillet, er denne skattekisten en gave sendt fra oven. Hadde den ikke eksistert, kan jeg tenke meg de aller fleste ville tørnet før spillet når kapittel 2. Spillet har ellers et nokså ålreit lydspor, men overdreven gjenbruk av enkelte låter, gjør at man må se seg nødt til å skru ned lyden etter noen titalls timer.

Forskjellen mellom Switch-utgaven og de allerede lanserte utgavene, er ellers ganske liten. Nintendo har dog klart å sikre seg et par godbiter. Først og fremst har du fleksibiliteten til Switch, som lar deg ta med deg spillet hvor enn du skal. Spillet kjører 720p både i "dokket" og håndholdt modus, så oppløsningen er litt lavere enn den er på PlayStation 4. Bildefrekvensen er på henholdsvis 60 og 30, og skyggeleggingen er litt dårligere i håndholdt modus. Likevel ser spillet generelt ganske bra ut når Switchen er koblet fra stasjonen sin. Det er naturligvis begrenset hvor pen en verden laget av blokker kan bli, men figurene har det unike designet til Dragon Ball-skaper Akira Toriyama. Et figurdesign som i hvert fall appellerer sterkt til undertegnede.

Dragon Quest Builders

Eksklusivt for Switch-utgaven er også en krabat ved navn "Great Sabrecub". Dette er et dyr du kan ri på, som naturlig nok vil øke farten ved navigering og som selv kan meie ned fiender. Fiendene som drepes av dette vesenet vil legge fra seg spesielle materialer, som du kan bruke til å gjøre omgivelsene mer lik verdenen i det aller første Dragon Quest spillet. Et spill som dukket opp på den relativt pensjonerte konsollen Famicom.

Dragon Quest Builders byr alt i alt på en god blanding av survival og japansk rollespill. Det er kanskje ikke det beste fra to verdener, men kombinasjonen fungerer likevel veldig godt. Historien blir neppe premiert for å finne opp kruttet på nytt, men den gir likevel spilleren en ålreit progresjon. Har du mer lyst til å oppfylle arkitektdrømmen, vil spillets "free mode" sannsynligvis by på en del timer med moro. Spillet halter litt med noe mindre ytelse enn PlayStation 4-utgaven, samt at det har et og annet merkelig designvalg. Om du allerede eier spillet fra før, finnes det nok ikke altfor mange grunner til å kjøpe det på nytt til Switch. Med mindre du føler et voldsomt behov for å ta med deg Dragon Quest Builders på toalettet, lesesalen, toget eller venterommet til legen. For spillet fungerer ypperlig som et håndholdt spill på farten, og det er helt klart noe man lett kan slå i hjel en del timer med.

8 / 10
+
Mye man kan bygge, store tilpasningsmuligheter, "Free Mode" pirrer kreativiteten, ypperlig å spille på farten, fin blanding mellom sandbox/survival og japansk rollespill.