Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

Adrian Berg har meldt flytting til Ferelden, med rollespillet Dragon Age: Origins. Les hans anmeldelse av den åndelige oppfølgeren til Baldur's Gate 2.

Vi er ikke få som har ventet i spenning på Dragon Age: Origins. Da legendariske Bioware annonserte at de jobbet med den åndelige oppfølgeren til Baldur's Gate-serien var det mange - meg inkludert - som holdt på å dåne av ekstase. Hvor mange timer har vi ikke tilbragt foran skjermen, tittet på trailere, lest sniktitter, og nå er det her. Ventetiden er over. Gather your party and venture forth? Ja, ja. Tusen ganger ja!

I anledning Dragon Age har Bioware skreddersydd sin egen fantasiverden Ferelden med en unik historie og dype konflikter; og rundt det hele svever en følelse av råskap og brutalitet. Ferelden er skittent og middelaldersk, og jeg kan garantere deg at du aldri har besøkt en fantasiverden like realistisk og gjennomført som denne.

Dragon Age: Origins er nådeløst, blodig og barbarisk, og fortjener 18+ aldersgrensen - og mer til. Liker du å spille som alv må du forvente å bli møtt med rasisme hvor enn du snur deg. Er du en trollmann blir du behandlet som et utskudd; alle vil være mistroisk til deg og mange vil hate deg for magien du bærer. Og vil du spille som godhjertet kriger vil du få et slag i trynet av en verden som ikke liker snillisme.

Du velger selv hvem du skal være i Dragon Age ved å velge en av seks opprinnelsehistorier, og ut fra valget ditt vil du få en veldig forskjellig spillopplevelse. Folk du møter vil behandle deg forskjellig, og en person du møter som venn i en gjennomspilling kan bli en fiende neste gang på grunn av hendelser i bakgrunnen til figuren din. Felles for alle opprinnelsehistoriene er at de munner ut i at du blir rekruttert, frivillig eller ikke, inn i en hemmelighetsfull orden som heter 'Grey Wardens'. De grå vokterne eksistere for å bekjempe en demonbesatt hær kalt The Blight, som strømmer opp av bakken for å slakte menneskeheten med et par hundre års mellomrom.

Darkspawn, monstrene som utgjør størstedelen av The Blight, har begynt å samle seg til en hær og kongen har mobilisert tropper til et stort slag for å slå ned Darkspawn horden før den kan gjøre noe særlig skade. Som følge av hendelser i opprinnelseshistorien din befinner du deg snart i et stort slag mot The Blight, og jeg kan med hånden på hjertet innrømme at jeg fikk gåsehud, både av slaget og den tilhørende historien.

Bioware er mestere når det kommer til ambivalens i spill-historie. Dragon Age balanserer i en moralsk gråsone der det ikke finnes noen fasit på om valgene du tar er riktige eller gale. Noen vil måtte lide uansett hva du velger, og ofte blir du tvunget til å gjøre noe som du som person kanskje ikke er enig i. Enten redder du enkeltpersonen, eller så redder du landsbyen - og uansett hva du velger vil en av de fire lagkameratene du har med deg hate deg for det.

Som standard i Bioware sine produksjoner er rollebesetningen av lagkamerater en utrolig fascinerende gjeng, og det er lett å tilbringe timer med å bare prate med dem i leiren og lære mer om hvem de er og hvor de kommer fra. Jeg ble veldig tilknyttet laget mitt, og det svir derfor ekstra mye når de går imot meg og refser meg for en lite gjennomtenkt avgjørelse.

Kampsystemet i Dragon Age: Origins har jeg blandede følelser om. Bioware har forenklet det klassiske Baldur's Gate kampsystemet, og blandet inn elementer fra Mass Effect og Neverwinter Nights-serien. Resultatet fungerer unektelig bra, ser helt fantastisk ut og er nok like lett å plukke opp for en nybegynner som en veteran, selv om gamle spillere sikkert savner litt mer kompleksitet.

De formildende omstendighetene er jo selvsagt at Bioware ikke har glemt fansen sin, og har lagt inn muligheten for å zoome helt ut (kun i PC-versjonen), og plutselig ser man spillet ovenifra og ned. Ikke helt i klassisk isometrisk modus, men nært nok for meg. Og når man først har kommet så langt er det en smal sak å begynne å tenke taktisk. Hva med å storme inn med trollmannen først, for så å paralysere alle fiendene med magi, og så sende inn tyvene for å dolke dem i ryggen? Eller springe inn i et rom og bråsnu, og ha en trollmann klar rett innenfor en døråpning med en 'cone of frost' besvergelse som gjør alle til istapper idet de komme stormende ut?

Det som fungerte best for meg var en blanding mellom de to videovinkelene man har tilgjengelig. Jeg ga ordre og la planer i ovenifra-og-ned-modus, og når ordrene var gitt zoomet jeg inn til den mer personlige og action-orienterte synsvinkelen og koste meg med pene drapsanimasjoner og blodsprut.

Grafikken i Dragon Age er for det meste bra. Det er langt ifra det beste jeg har sett hvis man fokuserer på detaljene, men samtidig ser omgivelsene, de fleste animasjonene og den generelle grafikken nesten helt perfekt ut. En av de største minusene er at ofte har animasjonene i dialogsituasjoner en tendens til å se litt stive ut, og leppesynkroniseringen er ikke helt hundre prosent. Jeg henger meg derimot ikke opp i det, for både spillet og grafikken er så velpolert og helhetelig bra at dette bare blir bagateller.

Det burde ærlig talt være tvang for andre spillutviklere å runde et Bioware spill, for det er slik et spill skal se ut når det lanseres. Komplett, polert og testet til det er helt fritt for feil og alt glir silkemykt. Musikksiden i spillet er en fryd for øret. Symfoniske melodier skaper stemning på akkurat de rette stedene, og frysninger til akkurat riktig tid i en heftig kamp.

Dragon Age: Origins er verdt å ta en titt på uansett hvilke typer spill du liker. Den mørke og voksne historien vil suge deg inn og trollbinde deg, og den nesten feilfrie blandingen mellom episk handling, heftige kampsekvenser og et figurgalleri man blir håpløst forelsket i er noe alle bør unne seg selv å oppleve.

Dragon Age: OriginsDragon Age: OriginsDragon Age: OriginsDragon Age: Origins
9 / 10
+
Fantastisk og engasjerende historie, velpolert gameplay, detaljert og realistisk utformet verden, god valgfrihet i kampene
-
Tidvis stive dialoganimasjoner, noe repitisjon i omgivelser

En annens mening

Jon Cato Lorentzen:
Det er sjelden besettelsen kommer for en gammel spiller som meg, men Dragon Age: Origins klarte å trykke på alle de rette knappene. Å bli kjent med fantasiverdenen Ferelden er en utelukkende gledelig opplevelse. At Bioware har latt seg inspirere av mer politisk og realistisk fantasylitteratur har vært utelukkende positivt for spillopplevelsen. Den utrolige jobben de har gjort med å utforme Fereldens historie, geografi og figurgalleri likeså. Dette er en spillverden med dybde som jeg virkelig ønsker å fordype meg i.

Kanskje aller best er at Bioware endelig har funnet balansen med valgfrihet og konsekvenser. I motsetning til Mass Effect og Knights of the Old Republic, der valgene man tok som regel var svært transparant gode eller onde, er hele Dragon Age: Origins malt i grå pennestrøk. Det er vanskelig å være en gjennomført snill eller slem person, det er hele tiden nyanser. Ikke minst i sammensetningen av laget sitt, ettersom hjelperne dine hele tiden bifaller eller motsetter seg valgene du tar.

Dragon Age: Origins er helt klart et spill utviklet for PC. Konsollversjonene henger litt etter grafikkmessig, og det er også enklere og mer intuitivt å kontrollere laget i kamp på PC. Konsollversjonen er fortsatt et bra spill, men har du valget vil jeg absolutt anbefale deg å gå for den komplette opplevelsen på PC.

Årets beste rollespill.

PC: 10/10; Xbox 360: 8/10

• onkelcleo