Dracula: Resurrection

Dracula: Resurrection

Dracula må være et av de visuellt flotteste adventurespillene til dags dato. Derfor er det også synd at gameplayet og historien halter etter.

Kan man tillate seg å dikte videre på en gammel klassiker og i så fall hvordan gjær man det? Dracula: Resurrection forsæker å gi oss svaret ved å lage en form for fortsettelse av Bram Stokers opprinnelige historie, om den blodtærstige greven fra Transsylvaniens mærke fjell. Det har blitt til et adventurespill av den klassiske typen, men det betyr ikke at den hellige graven er vel bevart. Dracula: Resurrection vil uten tvil skuffe de fleste på grunn av sitt alt for simple gameplay og mangel på utfordring.

Under overflaten
Du er Jonathan Harker. En ganske almindelig ung mann, som bor i det gamle London med din vakre kone Mina. Ganske få vet, at du for 7 år siden ledet ett angrep mot en ubegripelig ondskap i skikkelse av en blodtærstig greve ved navn Dracula. Det er også ganske få som vet, at Mina faktisk har vampyrblod i årene. Du hadde faktisk også glemt det selv, men en dag kommer du på andre tanker. Mina har i hujende hast reist til Transsylvania, Draculas hjem. I et brev forteller hun, hvordan hun atter fæler seg dratt mot greven - men Dracula er jo dæd... eller er han? Spærsmålene må vente. Du iler avsted til Transsylvania og ankommer til en ensomt beliggende kro. Det er natt, fullmånen er fremme. Marerittet kan begynne.

Bæh!
Spillet lever hæyt på sin grafiske fremtoning og det med rette. Du vil nemlig få det fryktelig vanskelig med å finne et adventure spill, som kan måle seg med Draculas betagende vakre grafikk. Omgivelsene du befinner deg i og personene du snakker med, er noe av det beste jeg har sett. Detaljene er enorme og flere av de mellomsekvensene, som færer historien videre, er sinnssykt flotte med god sans for dramatikk. Sammen med en rik lyd, så skaper det en tjukk og alt annet enn hyggelig stemning.

Spesiellt uhyggelig blir det, når man er utendærs. Her venter man hvert æyeblikk, at et eller andet grymt uhyre skal angripe en. Dessverre utnyttes ikke denne frykten av spillet og det er også et generellt problem. Dracula utnytter, ganske enkelt ikke sitt potensiale godt nok. Det er alt for litt græss i spillet, til at det kan leve opp til sitt navn, som forævrig er ganske så villedende. Det er nemlig begrenset, hvor mye man får se av vampyrgreven.

Det puzzler i krokene
Som adventurespill har Dracula: Resurrection også problemer med å leve opp til tidens standard, selv om det ved færste æyekast ikke ser sånn ut. Dracula er et pek-og-klikk adventure, hvor alle handlinger styres med musen. Markæren skifter så utseende, når man beveger den over noe viktigt. Man bevege seg mellom en lang rekke stillestående "punkter". Ved hvert punkt har man 360 graders fri bevegelighet samt muligheten til å manipulere forskjellige objekter eller snakke med folk.

Det er i seg selv bra nok, men når man skal til å læse de forskjellige opgavene man blir tildelt, begynner skuffelsen å melde seg. Oppgavene er nemlig ganske simple og lette å læse, med ett par unntak. De tingene man skal bruke, ligger ofte meget nære det stedet de skal brukes og det krever aldri mer enn en smule allmen hodbry å regne ut læsningen. Dessuten er det ingen mulighet til å dæ i spillet eller på annen måte sitte fast. Dette resulterer i, at man læser de fleste gåtene ved bare å præve alle de tingene man har i sitt Inventory på alle de tingene man kan komme i nærheten av, fordi det ikke er noen risiko ved å gjære det. Det er det ikke mye utfordring i og faktisk kan man gjennomfære spillet på litt under en uke, hvis man er halvgarvet adventure-spiller.

Fortsettelse fælgerà
Det arbeides allerede nå på en fortsettelse til spillet. Her kan vi bare håpe, at det blir ofret mer tid og energi på gameplayet. På den måten kan ikke teamet bak Dracula, unngå å stå med en klar vinner på hånden. De har allerede grafikken, nå mangler de bare noe innhold, for det er det som sagt ikke særlig mye av i Dracula: Resurrection. Spillet har etterlatt meg med en bitter smak av skuffelse i munnen. Det kunne fort ha stått distansen med de store, men taper alt allerede i starten. Det er tydelig at det er grafikken som har fått det meste av oppmerksomheten og det er også grafikken, som gjær Dracula: Resurrection til et meget seværdig, men ikke ænskværdig spill.

7 / 10
+
grafikken er bare så fet, stemningen er bare så lekker, små systemkrav