Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Donkey Kong Country Returns 3D

Donkey Kong Country Returns 3D

Spillverdens mest elskede primat vender tilbake til Nintendo 3DS. Vi har testet for å se om den bærebare utgaven er originalen verdig...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg digget virkelig det originale Donkey Kong Country Returns til Nintendo Wii. Jeg plukker det fortsatt frem når jeg kjenner suget etter et plattformspill melder seg. Nøyaktigheten i kontrollerne, tempoet i brettdesignet, variasjonen og den akkurat passe vanskelighetsgraden gjorde spillet til en av mine soleklare favoritter.

Jeg ble derfor både glad og lei meg på én gang når Nintendo annonserte 3DS-versjonen av Country Returns. Glad fordi jeg skulle få muligheten til å spille Donkey Kong på farten. Lei meg på grunn av mangelen på nyheter i 3DS-utgaven. Vi skulle riktig nok få et sett med nye brett, men jeg ville heller hatt et helt nytt spill, det må de jo skjønne.

Donkey Kong Country Returns 3DDonkey Kong Country Returns 3D

Da jeg skrudde på spillet for første gang slo det meg hvor myk bildet fløt og hvor pen grafikken var selv på en liten håndholdt konsoll. Når det er sagt bidrar ikke 3D-effekten til noe særlig mer en avrunding i kantene, men mer hadde jeg heller ikke forventet av en ren portering som dette.

Dette er en annonse:

For det er nemlig i det store og det hele snakk om en portering av originalen, og det er også spillet største problem. Det fungerer ikke like bra på den lille skjermen. Jungelen, strendene og fjellsidene er de samme som før, men man ser det ikke like godt som tidligere. Verden Donkey (og Diddy) lever i ses fra et perspektiv som er zoomet ganske langt ut. Dette fungerer godt på TV-skjermen, men på 3DS-skjermen blir Donkey veldig liten og ofte vanskelig å få øye på.

Dette blir særlig et problem på de litt senere brettene, der lynraske reaksjoner er alfa omega for å ta seg videre. Spillet er ganske enkelt designet for å bli spilt på en stor skjerm, og det er et problem man ikke klarer å omgå når man sitter med en 3DS i hendene. Opplevelsen bli noe bedre på Nintendo 3DS XL, men selv med denne modellens større skjerm blir perspektivet man spiller fra et bevis på en fundamental feil ved 3DS-versjonene, dessverre.

Donkey Kong Country Returns 3DDonkey Kong Country Returns 3D

Ser man bort fra dette tilbyr nemlig spillet en god pakke. På 3DS har man dessuten en analog spak som gir deg større kontroll over Donkey. På Wii har man som kjent kun et tradisjonelt styrekors å styre med, og analogspaken fører derfor til en mer dynamisk opplevese i sammenligning. Man trenger for eksempel ikke løpeknappen lenger, dette justerer du heller med bevegelsene på spaken. Samtidig har de fjernet alt som involverer risting av Wiimote-kontrolleren (rulling, blåsing osv.) og erstattet dette med et knappetrykk. Om dette er positivt eller ikke er naturligvis opp til den enkelte å avgjøre, men for meg var det deilig å slippe alle bevegelsene.

Dette er en annonse:

Brettdesignet er fortsatt like briljant i sine to dimensjoner. Skjulte skatter gjemmer seg overalt, slik at spillet bli interessant både for frenetiske speed-runnere og maniske samlere. Hver eneste brett har samtidig en unik følelse både når det gjelder estetikk og mekanikk. Du blir ganske enkelt underholdt hele veien gjennom. Likevel lider også denne delen av spillet av porteringen. Som nevnt gjør perspektivet det vrient å spille med den samme presisjonen som på Wii, og dette har tydeligvis også utviklerne lagt merke til. Løsningen ble å gjøre 3DS-versjonen lettere. For lett, etter min smak.

I dette spillet starter man med tre hjerter (les: liv) i stedet for to. Du kan med andre ord ta skade to ganger før du dør, og dette gjør noe med spenningen i spillet. Særlig i de områdene der man må være forsiktig for å unngå et feilskjær. Før hadde du kniven på strupen hvis du gjorde én eneste feil. Det er ikke tilfellet lenger, og jeg savner det. Med tre hjerter kan du ta større sjanser enn tidligere, og man ender opp med å spille på en annen måte. Hvis du redder Diddy økes dessuten antallet til seks hjerter, alt for mye for et spill som pleide å være herlig vanskelig.

Donkey Kong Country Returns 3DDonkey Kong Country Returns 3D

Og det stopper ikke med hjertene. Utviklerne har tydeligvis ikke mye tro på spillerne, og noen av nyhetene de har lagt til føles nesten som juks. For å gjøre spillet lettere har de nemlig lagt til elementer som Donkey udødelig i korte perioder, og du kan kjøpe ballonger som gir deg en ekstra sjanse fra trygg grunn hvis du er uheldig og faller utenfor oppmerket sti. Disse nyhetene får selskap av en rekke andre, men ingen av dem føles særlig velkomne. Unntaket er den nye verdenen som består av åtte flunkende nye brett.

Alt i alt er Donkey Kong Country Returns 3D en tittel som ikke utnytter plattformens sterke sider. Snarere tvert imot har spillet fundamentale feil fordi det ikke er tilpasset konsollen det skal spilles på. Når det er sagt er kjernen i spillet fortsatt den samme. Jeg har fortsatt hatt det gøy mesteparten av tiden. Spillet tilbyr på tross av alle feilene den beste plattformopplevelsen til konsollen så langt, med etter forholdene strålende teksturer og et lydspor fylt til randen av sjarm og glede. Kjøp det hvis du ikke har tilgang på en Wii, eller hvis du på død og liv må prøve de åtte nye brettene. Ellers bør du holde deg til originalen.

Donkey Kong Country Returns 3DDonkey Kong Country Returns 3DDonkey Kong Country Returns 3D
06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Flotte teksturer, presis kontroll, variert design, bra lyd, koselig musikk, ekstra brett
-
3D-effekten benyttes ikke, fundamentale feil ved porteringen, alt for lett!
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

6
Ny Donkey Kong Country Returns 3D-trailer

Ny Donkey Kong Country Returns 3D-trailer

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Heldigvis fikk vi se mer fra Donkey Kong Country Returns 3D under gårsdagens Nintendo Direct. Overraskelsen kom i form av lanseringsdatoen, som faktisk er allerede neste...



Loading next content