Larian Studios la ikke skjul på at de har endret mer enn bare menyene da de bekreftet at Divinity: Original Sin II vil komme til PlayStation 4 og Xbox One den 31. august. Blant annet kunne de fortelle at de har endret store deler av historien, og Kieron Kelly kunne gi oss mer spesifikk informasjon da vi snakket med dem på E3-messen.
"De største endringene i historien må kunne sies å være mot slutten av spillet, så de siste tretti timene [...] det er i hovedsak her klimakset for de ulike historiepunktene våre samles, og vi har derfor skrevet om en stor del av dette. Vi hadde omtrent en million ord i Original Sin II da det ble lansert, og nå har vi kanskje spilt inn hundre tusen ord på nytt med ulike skuespillere og slik. Disse er for det meste ulike veier historien kan ta. Grunnen til dette er at vi ønsket å gi dere en bedre følelse av å ha fullført alt med tydligere tråder og ideer mellom alt dere har opplevd."
Utviklerne har altså spilt inn omtrent ti prosent av dialogene på nytt, så som sagt er dette langt fra en kopi av originalen på mer enn én måte.