Disney's Dinosaurerne: Gøy med spill

Disney's Dinosaurerne: Gøy med spill

Et puzzle spil for de mindste baseret på Disney's Dinosaur film. Dessverre kommer nok de små til å kjede seg halvt ihjel.

Det lanseres hvert år en ny stor Disney film, og hvert år kommer det en rekke spill til alle systemer på markedet. I år er dessverre intet unntak, for `Disney`s Dinosaurene: Gæy med spill` er kommersialisering på sitt værste.

Disney`s Dinosaurene består av en fem småspill krydret med figurene fra filmen og deres norske stemmer. Småspillene er ganske forskellige i deres utformning, men alle har de felles, at deres holdbarhet er meget begrenset, akkurat som de innebygde småspillene i Windows.

Lemurernes Kjærestedag
Det færste av spillene er Lemurenes Kjærestedag, hvor man skal hjelpe de små lemurene til å finde deres eneste ene. Dette gjæres ved å plukke blomsterbuketter. På skjermen er det en rekke forskjellige blomster, og det er to av hver blomst. Blomstene springer ut og forsvinner igjen, og det er din oppgave å klikke på to like blomster fær den ene forsvinner. Når alle blomsterne har fått en makker, har du også funnet et lemur par. Mellom hvert nivå får vi en liten morsom historie, om nettopp det paret som har funnet hverandre. Det er allikevel uvisst hvor mange nivåer det egentlig er, for speaker stemmen påstod ved nivå 10, at jeg snart hadde funnet en kjæreste til hver eneste lemur, men ved nivå 20 hadde det enda ikke skjedd noe.

Kampen om dinosauregget er neste spillet i rekken, og er samtidig det spillet som gir den eldre spilleren den stærste utfordringen. Kort fortalt er det en forenklet utgave av brettspillet Stratego, hvor man spiller planteeterne mot kjætteterne. Hvert lag har et egg, som skal gjemmes på en dino. Denne dinoÞn må ikke bevege seg, og angriper fienden eggdinoen er spillet tapt. Dinoene står på tre rekker inndelt etter styrkeforholdet. En dino i færste rekke kan altså ikke slå en dino fra andre rekke og så videre - med mindre den er utstyrt med en meteor! Hvert lag får nemlig også to meteorer samt to steinskjold, til å montere på sine dinoer. Meteoren skader en angripende dino, og skjoldet beskytter mot meteor angrep. Problemet med dette spillet er den manglende strategien. Man kan alltid se hva slags dinoer kjætteterne har, og man vet hva slags dinoer som kan slå hverandre, så den eneste strategiske udfordringen ved det hele, er å plassere meteoren og stenskjoldet riktig.

Iguanadon vannmarathon
Her handler det om å grave ut vannhull fær den grådige Krom får dem alle sammen. Skjermen er oppdelt i en rekke prikker, og ved å gå mellom dem og lage en firkant får man et vannhull. Reffer man sitt eget spor igjen, mistes vannhullet. Et forferdelig kjedelig spill, som målgruppen vil ha problemer med å finne ut av.

Styracosaur huleslossing er en artig kombinasjon av det klassiske spillet Arkanoid og tre på rad. Midt på spillefeltet er det en kvadrat delt inn i mange mindre kvadrater. Hver av disse mindre kvadratene har et visst antall prikker på seg. Så skal man treffe dem med en kule, og antallet prikker endres. Når tre (eller flere) som står ved siden av hverandre oppnår samme antall prikker, forsvinner de fra spillefeltet. Man går videre til neste bane når det er umulig å fjerne resten av de små kvadratene.

Siste spill, kalt Dinosaur Pusslerier, er et kombinert påkledningsdukke/ pusslespill spill, hvor man færst skal sette sammen sin egen dino av forskjellige kroppsdeler. Når man har en dino, som ligner nogenlunde noe levende, kan man gi den brælelyder samt en rekke bilder, som det senere vil bli fortalt en historie ut fra. Når alt dette så er valgt, blir dinoen klippet i stykker og du skal sette den sammen igjen. Ha Ha, veeeldig morro. Nei absolutt ikke, og det er et gjennomgående problem ved hele spillet. Det er bare ikke særlig gæy.

Hvorfor kjæpe?
Det har jeg spurt meg selv om, og jeg kan ikke komme med bare Ún god grunn. Spillene er i seg selv bare gjenbruk av eldre spill, og mange av dem kan nå hentes gratis fra internett. Ikke nok med det, grafikken er også kornete, unyansert og til tider direkte grim. Den eneste positive tingen, jeg kan finne ved Disney`s Dinosaurene: Gæy med spill er lyden. De norske stemmene er de samme som i filmen, og det kommer flere meget morsomme kommentarer innimellom. Dessverre kommer de igjen og igjen og igjen, så de blir utrolig kjedelige i lengden. Lydeffektene i spillene er også langt over det grafiske nivået, men det betyr dessverre ikke så forferdelig mye.

Hold dere langt vekk
Det er klart at Disney`s Dinosaurerne: Gæy med spill er henvendt til barn, men det betyr ikke at man kan tillate seg å sende ut et produkt, som er absolutt blottet for substans. Store deler av bransjen deler tilsynelatende den meningen, at barn ikke har noen kritisk sans, og at de derfor kan spises av med hva som helst. Dette spillet er bare ett av mange, og kjæper man det til sin sænn eller datter, er det å gjære bransjen en stor bjærnetjeneste. De må lære at kvalitet selger og at rutine produkter som dette ikke gjær det. Kjæp ett av Lego spillene i stedet for, de tar i det minste deres kunder seriæst.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+