Norsk
Gamereactor
forspill
Dishonored 2

Dishonored 2 er mer enn bare sniking

Vi fikk en ny smakebit på valgfriheten i Dishonored 2, denne gangen sett gjennom øynene til Corvo fra originalspillet. Veteranen var lei av å snike i skyggene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I likhet med så mange andre oppdrag i det originale Dishonored, starter det i en båt. Når kamera zoomer ut oppdager vi imidlertid at vi ikke er på en liten jolle utenfor byen Dunwall, men på et mye større skip. Det oser av Steampunk, mens hvaler som kommer opp til overflaten for å puste, kombinert med den tynne laget av sot over landskapet, umiddelbart gir spillet et distinkt preg. Dette er virkelig Dishonored, og det kunne ikke vært noe annet.

HQ

Samtidig er mye annerledes, ettersom vi ikke befinner oss i Dunwall lenger. I Arkane Studios' oppfølger finner vi nok en gang høye bygninger og et imponerende bybilde, men denne gangen er designet mer kontinentalt og ikke fullt så britisk. Ved siden av endret arkitektur er dessuten stemningen annerledes her. Vi kan se hvalblod som flommer i makabre strømmer, samtidig som kontrasten mellom rike og fattige er skjøvet helt frem i søkelyset.

Mens utviklerne tidligere har fokusert på snikete "stealth"-gameplay med den nye hovedpersonen Emily, hadde de denne gangen heller gått for gode gamle Corvo som vi husker fra originalspillet. Med masken trygt plassert foran ansiktet gikk de for en langt mer actionpreget og voldelig spillestil denne gangen. Det var tydelig at "subtilt" ikke var en beskrivelse som skulle passe denne gangen. I stedet skulle presentasjonen vise at det er fullt mulig å spille Dishonoed 2 mer som et actionspill. Corvo var klinisk, brutal og nådeløs.

Dette er en annonse:
Dishonored 2Dishonored 2Dishonored 2
Dishonored 2Dishonored 2

Vi befant oss i Dust-distriktet, som spillregissør Harvey Smith hadde mye å fortelle om: - Dust-distriktet er interessant for de det har dynamiske stormer som oppstår helt tilfeldig. Disse stormene påvirker synsfeltet ditt og mulighetene for å spille snikete i et høyere tempo., kommenterer han. Besøket i bydelen var for øvrig for å bli kvitt to mål, nemlig "Vice-Overseer" Burn og Paolo, lederen av "The Howlers". Samtidig er dette Dishonored, og valgfrihet står i sentrum. Man kan velge å ta livet av den ene, begge eller ingen av dem. Smith var nøye med å påpeke at det finnes mange måter å løse oppdraget på, og at valgene faller på deg som spiller. - Alt beror på hvordan vi spiller og hvem vi spiller som, poengterte Smith.

Han fortsetter: - Alle er begeistret for Emily, fordi hun er ny. Hun er den ny protagonisten med alle de nye spesialevnene, mens Crovo er den samme gamle. Smith har ingen problemer med å forstå at den nye heltinnen får mye av fokuset, men samtidig bestemte de seg tidlig for å inkludere Corvo også. Det er spennende å fylle rollen som Emily, men det er også komfortabelt å snøre på seg støvlene til Corvo igjen. Dessuten har begge to sin egen stemme, og de kommer med sine egne kommentarer til verden og hendelsene rundt dem.

Dette er en annonse:

Oppdraget starter med en smak av det velkjente. Vi får se Crovo som bruker Blink-evnen til å teleportere seg raskt fra sted til sted i bylandskapet. Han beveger seg mye oppover før han stopper for å skaffe seg et strategisk overblikk. Inntil videre velger han å la vaktene nede på bakkeplan være i fred, og fortsetter fremover uten at de noen gang enser hans nærvær. De var heldige og slapp unna, og de vet det ikke selv engang.

HQ

Den pasifistiske fremgangsmåten varer imidlertid ikke evig. Hvis du ikke er redd for voldelige virkemidler tar Dishonored 2 enda bedre vare på deg enn forgjengeren. Her får man virkelig det beste fra begge verdener, og det er ingen som hindrer deg i å velge en frisk blanding av tøffe tak og sniking i skyggende. Denne tosidigheten var med på å gjøre det første spillet til en suksess, og det er ingen tvil om at utviklerne har bygget videre på det i det neste kapitlet.

For å forsterke valgfriheten har man dessuten en masse våpen, verktøy og evner å leke med, som ofte kan kombineres med muligheter man finner i omgivelsene. I presentasjonen fokuserte utviklerne på de blodsugende fluene som vil prege Dishonored 2, som ikke er redde for å bite hverken deg eller andre hvis man kommer for nærme. I løpet av gjennomspillingen tok Corvo faktisk over kontrollen over en sverm med "possess"-evnen sin, slik at han ikke kunne linkes til et drap han strengt tatt var ansvarlig for.

Å bruke fluene passer imidlertid best til stealth-spilling, og derfor viste utviklerne også frem andre metoder av den mer direkte sorten. Corvo er særdeles dyktig med armbrøsten sin, og han skapte kaos og oppstyr da han byttet til "incendiary"-piler som setter fyr på målene sine. Heldigvis hadde han allerede slått ut bandet som spilte på torget med bedøvelsespiler, slik at ikke uskyldige ble rammet av flammene. Senere gikk han dessuten til angrep fra nært hold, både med kniven og pistolen. Han plukket opp døde kropper for å kaste dem mot de stakkars soldatene, og stod i det hele tatt frem som en skikkelig råtass.

Dishonored 2Dishonored 2Dishonored 2

Det virkelig store øyeblikket kom likevel litt senere, da Corvo hadde uskadeliggjort ett av målene sine. Han kastet kroppen ut av et vindu før han frøs tiden med en av spesialegenskapene sine. Deretter hoppet han ned og tok imot kroppen før den nådde bakken. Til forskjell fra vaktene han møtte tidligere lot Corvo målet beholde livet, som en illustrasjon på at spilleren ikke er låst til ett bestemt mønster selv hvis man har vært brutal tidligere.

- Denne gangen har vi flere muligheter som ikke er dødelige. Midt i kamp kan du eksempelvis kvele noen til de besvimer uten å ta livet av dem, og man kan angripe folk ovenfra uten å drepe dem. Vi har dessuten lagt til en "no powers"-mulighet der man ganske enkelt sier nei takk til "The Outsider" og må klare deg uten spesialevner. Det er utrolig mange måter å spille på, forklarer Smith.

Vi tror på ham, selv om det var litt skuffende at vi ikke fikk prøve Dishonored 2 med egne hender. Vi hadde så lyst til å teste ut spesialegenskapene selv, men det får heller bli neste gang. Det er fortsatt noen måneder igjen til lanseringen den 11. november, men med tanke på det vi har sett så langt har ikke Arkane Strudios noen grunn til å uroe seg eller å holde tilbake prøvespilling. Ser dette bra ut? Ja. Har det mange valgmuligheter å kaste seg over som spiller? Definitivt. Står Arkane Studios klare med en ny engasjerende og oppslukende verden å utforske som man selv vil? Det ser virkelig slik ut!

HQ
Dishonored 2Dishonored 2Dishonored 2Dishonored 2

Relaterte tekster

1
Dishonored 2Score

Dishonored 2

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Fire år etter at Dishonored ble kongen av snikespill er tiden kommet for nye hevntokt med Corvo Attano. Vi har testet oppfølgeren på PC...

0
Dishonored 2 utvides i september

Dishonored 2 utvides i september

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Death of the Outsider er navnet på den kommende utvidelsen til Dishonored 2, og denne ble vist frem på Bethesdas E3-show denne morgenen. Den byr på mer historie hvor...

0
GR Norge spiller Dishonored 2

GR Norge spiller Dishonored 2

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Eirik har ikke spilt Dishonored på en god stund, og la oss bare si at det var synlig i streamen av oppfølgeren. Den garvede spilleren fra nordvestlandets perle startet en...



Loading next content