logo hd live | Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dirt 3

Dirt 3

Codemasters er endelig tilbake med Dirt, og vi har satt oss i rallysetet for å overvinne snø, gjørme og grus...

Det er ingen hemmelighet at jeg er en person som bruker litt for mye penger på nye og tekniske ting. Ikke nødvendigvis fordi jeg vil ha det nyeste og smarteste, men fordi jeg synes det er spennende. Ingenting er bedre enn følelsen av å få noe helt ukjent til å fungere.

Av den grunn var jeg kanskje ekstra klar for å starte konsollen og plugge i HDMI-kabelen da Dirt 3 landet på kontoret. Jeg er vant til at utviklere presenterer sine nyeste opplevelser i lekker HD-oppløsning, men idet Dirt 3 rullet over skjermen ble jeg målløs. Det ser ut som at engelske Codemasters har funnet en måte å fordoble oppløsningen og antall piksler som fyker gjennom HDMI-kabelen min.

Jeg er ikke glad i å starte en anmeldelse med grafikkpreik, for som regel fungerer den som en bonus. Noe som gjør resten av spillets elementer bedre. Men det er så godt som umulig å ikke bli bergtatt av Dirt 3s utseende, for bildet og detaljmengden er helt ubegripelig. Det gjør seg godt sammen med utviklerens lekre menyer og innpakning.

Denne gang har de valgt å sortere karrieremodusen og menysystemene fra hverandre, selv om det har vært et slags varemerke for utviklerens mange bilspill. Her får vi i stedet et mer normalt menysystem. Innlevelsen er dog mindre enn før, til tross for at du blir akkompagnert av konstant agentstnakk, mekanikersjargong og profesjonelle kjørere mens du finner frem. De viser i stedet en større designforståelse, der de har sørget for å holde det oversiktlig og lett tilgjengelig. Denne leksa har flere av utviklerne i samme sjanger glemt.

Karrieremulighetene blir presentert via et menysystem som består av tre utfoldede trekanter. Det høres komplisert ut, men er faktisk overraskende enkelt. De tre trekantene representerer forskjellige kategorier, med adskillige løp under dem. Den midterste trekanten låses dog ikke opp før du har fått nok poeng i de tre andre.

Deretter deles kategoriene inn i alskens forskjellige rallyløp, som betyr at du får prøve alt fra standard WRC, Group B og Super Rally til Rallycross, Trailblazer, Landrush og nykomlingen Gymkhana. En fantastisk nyhet er muligheten til å kjøre forskjellige løp i biler fra bestemte tidsperioder. Selv om en Ford Focus RS i rallydrakt sjelden skuffer er det noe spesielt med å kjøre en klassisk Toyota Celica GT-Four og vise alle hvorfor den er en rallylegende.

Dirt 3

Tilføyelsen av Gymkhana er et friskt tilskudd, da du får delta i den vanvittige triksekjøringen som ble populær ved hjelp av kjøreren Ken Block. Alt foregår på små og lukkede baner, som er krydret med et drøss flyhopp, powerslides og ting som skal kjøres i stykker. Alt foregår selvfølgelig på tid. Rekkefølgen er som regel forhåndsbestemt, og derfor er det ikke bare dine evner med gassen, håndbremsen og rattet som blir satt på prøve. Hukommelsen og evnen til å holde hodet kaldt under tidspress er like viktig.

En av elementene som alltid har kjennetegnet utviklerens bilspill er den knivskarpe styringen. Codemasters er enkelt og greit verdensmestre i å tolke bilens vekt, kontakten med underlaget og fysikken gjennom en kontroller (uavhengig av om du spiller med ratt eller pedal). Bilfølelsen er akkurat slik du forventer at den skal være, og det gjelder om du så kolliderer med en mur eller om du blir sendt over en skrent. Du er aldri i tvil om at feilen er din. Om det går helt galt har du selvfølgelig mulighet til å spole tilbake til rett før uhellet, og dermed redde situasjonen.

Dirt 3

Tidsspolingen får du ofte bruk for, siden nye elementer i Dirt 3 kommer i form av snø og kjøring om natten. Dette gjør nemlig en enorm forskjell. Mengden snø har mye å si, og man trenger ikke kjøre mange centimeter i tykk snø før det blir vanskelig. Plutselig mister man kontroll på både balanse og underlag. Nattekjøring gjør selv en gammel banetraver til en paranoid bilist. Du må konstant minne deg selv på at gassen må trykkes i bunn, selv om følelsen av å ikke se neste sving er vanskelig for rasjonelt tenkende førere.

Jeg har allerede fastslått at Dirt 3 er en visuelt stor opplevelse, men du bør likevel forberede seg på noe eksepsjonelt om du vil prøve deg på seriens nyeste tilskudd. Andre utviklere er flinke med snakketøyet når de skal presentere sine nye grafikkmotorer, men her er det ingen tvil: Codemasters Ego-grafikkmotor er en av de sterkeste, mest imponerende grafikkdemonstrasjonene på denne generasjonens konsoller.

Dirt 3

Dirt 3 har noen av de vakreste lyseffektene jeg har sett hittil i et spill, som virkelig overgår alt annet med sine avsindig flotte solnedganger som farger alt i et varmt, oransje lys. Partiklene er i en klasse for seg selv, der spesielt vann- og snøeffektene overskygger alt jeg har sett i et bilspill tidligere. Fra cockpit-synspunktet er det nesten fotorealistisk. De forbedrede partikkeleffektene betyr også at snøen fungerer på samme vis som i det virkelige liv, og at den ødelegger siktet om du ligger bak en motstander. Det er ikke bare en meningsløs grafisk effekt. Dessverre er noen av overflatene ujevne, og det ser merkelig ut når resten av den visuelle pakken er nydelig.

Lydbildet er også overbevisende. Codemasters vet ikke bare hvordan en bil skal høres ut - de har også fått mer frihet i forhold til lydsporet. Resultatet er en lekker miks av elektroniske numre, som stammer fra originale kunstnere som Hudson Mohawke. De fleste sangene er av avslappet natur, og passer godt sammen med tempoet i menyene.

Det er tydelig at Codemasters har ønsket å lage et spill som overgår resten av sjangeren, og det lykkes de virkelig med. Her får du flere baner, flere utfordringer, flere biler og generelt mer innhold enn noen gang tidligere. Fokuset ligger på fart og underholdning fremfor rally-realisme, og resultatet er så imøtekommende at hvem som helst vil ønske å prøve det.

Dirt 3

Selv om Dirt 3 har mange kvaliteter fremstår det likevel som en forbedring av noe vi allerede har prøvd. Om du har spilt Colin McRae: Dirt 2 før vet du altså hva du får. Det er imidlertid ikke synonymt med at du ikke blir grepet av opplevelsen igjen, eller at forbedringene ikke rettferdiggjør et nytt spill. Men det er vanskelig å komme seg unna at spranget fra Colin McRae: Dirt 2 til Dirt 3 ikke er like stort som det de tok fra Colin McRae: Dirt til Colin McRae: Dirt 2.

Konklusjon
      Det er ingen tvil om at Codemasters har havnet på toppen av rally-tronen, da den talentfulle utvikleren har stålkontroll på alle elementene som trengs for å lage et actionfylt rallyspill. De er flinkere enn alle andre bilspillutviklere i verden. Det vil si at deres største konkurrent er dem selv, så hvorvidt Dirt 3 er noe for deg avhenger av hva du syntes om seriens forrige kapittel. Om du er sulten på mer er det i alle fall mye å hente i Dirt 3, som passer for alle med en virtuell rallykjører i magen.

8 / 10
      +
      Avsindig lekker grafikk, lekker presentasjon, stramme kontrollere, godt lydbilde, masse innhold, passer for alle
      -
      Minner for mye om Colin McRae: Dirt 2

En annens mening

Kristian Nymoen:

Det er flere år siden jeg har vært så fascinert av et rallyspill som med Dirt 3. Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg er svak for det visuelle, og spillet har virkelig nydelig grafikk med naturtro landskap, skitne kjøretøy, mengder med partikkeleffekter og en autentisk skademodell. Men det er ikke bare den visuelle biten som imponerer meg.

Med hissige hestekrefter under panseret er det en fryd å kjøre bilen over gjørme, grus, snø, sand eller asfalt mens veistøv virvler opp etter bakhjulene. Bilens oppførsel på underlaget er mildt sagt imponerende og gir en troverdig kjørefølelse. Kjørefysikken føles bunnsolid.

Er du på utkikk etter et skittent bilspill med herlig kjørefysikk, varierte disipliner og møkkvakker grafikk? I så fall kan jeg varmt anbefale Dirt 3 - det råeste bilspillet som har blitt sluppet på lang, lang tid.

9/10

• daniel_ric
        Codemasters har levert et nytt skitten offroad-spill. Dirt 3 har kommet på spillhylla. Spillet handler om kjøre rally, rallycross, gymkhana... 10/10