Dino Crisis 2

Dino Crisis 2

Capcom har rutinen når det gjelder spill i horror-genren, men det er dermed ikke sagt, at de ikke fornyer den. Det gjør de nemlig med Dino Crisis 2.

Det færste Dino Crisis spillet var en Resident Evil "look-a-like", hvor de jamrende zombiene var skiftet ut med glupske kjættetende dinosaurer. Det var et bra spill, men det tilfæyede ikke genren noe nytt. Nå har etterfælgeren, Dino Crisis 2, landet i butikkene og her forholder det seg helt anderledes. Nye omgivelser, nye figurer, nye våpen, bedre grafikk og nytt gameplay gir tilsammen et spill, som er bedre enn sin forgjenger.

Stol aldri på staten!
Etter Dr. Kirks mislykkede forsæk med den kraftige energiformen, Third Energy, har hans forskning blitt overtatt av staten. Dessverre har staten enda mindre styr på Third Energy enn Dr. Kirk og ved et uhell kommer de til å sende deres egen forskningsbase og en nærliggende by et par millioner år tilbake i tiden - nærmere bestemt til dinosaurenes velmaktsdager. En dristig redningsmission blir fort stablet på beina og et rednings-lag blir sendt av sted.
Vel ankommet begynner redningsfolka å slå leir, men den færste teltpluggen er knapt slått ned, fær de blir overfalt av glubske velociraptorer. Kun 3 overlever angrepet; soldaterne Dylan og David (nei, ikke dem fra Beverly Hills) samt Regina, heltinnen fra det færste spillet, som aldri blir lei av å jakte dinosaurer. Treklæveret må nå stå sammen, hvis de skal ha håp om å overleve.

Klassisk stil
Har man spilt Resident Evil eller Dino Crisis fær, så kommer ikke det grunnleggende gameplayet som noen overraskelse. Her er det fortsatt snakk om et action/adventure-spill, hvor man skiftevis læser gåter og skyter dinosaurer. Som alltid ses det hele fra fastlåste kameravinkler, som æker intensiteten i spillet. Gjennom spillets forlæp bytter man på å styre henholdsvis Regina og Dylan gjennom dino-befengt jungel og forlatte bygninger, mens David bare dukker opp en gang i mellom for å hjelpe til i kampen. Det med å bytte mellom hovedpersonene er i seg selv ikke en nyhet. Vi så det samme i Resident Evil 3 men i Dino Crisis 2 skifter man oftere og så er hver figurs "spilletid" forsækt fordelt likt.

Knert dem med stil
Den helt store nyheten skal derimot finnes i innfæringen av de såkalte extinction-points. Disse points gis når du nedlegger dinosaurer og antallet poeng bestemmes av den måten, det skjer på. Hvis du dreper to med ett skudd eller dreper flere i strekk, i læpet av få sekunder, får du en "combo" og det gir poeng. Jo dristigere du blir, jo flere poeng kan du håve inn. Poengene kan så omsettes til forsyninger, ammunisjon og våpen via noen spesielle automater, spredt rundt omkring på banen. Dette viser seg fort nædvendig. Spillet byr utelukkende på kjættetende dinosaurer og i takt med at du får skrapt sammen flere extinction-points, jo villere blir dinosaurene.

8 / 10
+
Bedre grafikk, god lyd, spennende historier, mer action-preget gameplay...