Diablo III har alltid vært en underlig opplevelse for meg. Spillet har alltid virket solid, men jeg har likevel følt at noe har manglet. Borte var evnetreet og plassering av poeng på ulike styrker, og i stedet hadde det et utvalg av evner du kunne velge, og runer som endret evnene - spillet fremsto kanskje som en anelse hult for min del.
Jeg har brukt det mest av min Diablo III-tid fordelt på barbaren og magikeren min, men jeg har alltid savnet svart magi. Witch Doctor-klassen har levert dette siden spillet ble lansert, men i forhold til Necromanceren i Diablo II er spillestilen hans for spesiell for min smak. Da Blizzard annonserte Necromancer til Diablo III: Reaper of Souls, ble jeg først litt skuffet over at spillestilen ikke minnet meg om den jeg kjente fra Diablo II. Spesielt var det at skjelettene hadde begrenset levetid som gjorde det vanskelig for meg å bli begeistret.
Dette inntrykket endret seg etter hvert som nye detaljer ble offentliggjort. Det ble klart at det ville finnes en evne som heter Command Skeletons, og denne lar spilleren ha syv aktive knokkelsoldater på brettet til enhver tid. Dette ga meg meg følelsen av det jeg kunne få den samme opplevelsen som med Necromancer-klassen i toeren.
Den første evnen man stifter bekjentskap med er Bone Spike, og dette innebærer skjelettpåler som skyter opp fra bakken og spidder fienden. Senere skulle denne vise seg å være veldig effektiv, for man kan få en rune som fryser fiendene fast i noen sekunder. Ettersom dette er en primærevne koster den heller ikke Essence, som er ressursen Necromancer bruker til evnene.
En Necromancer kan utnytte de døde på flere måter. Enten kan han gjenopplive dem og få små undersåtter, eller bruke dem som miner. Dessuten kan han også kaste forbannelsen Decrepify, og denne gjør fiendene i et gitt område trege. Alternativt kan han bruke Leech, som langsom tapper fienden for liv som går tilbake til Necromanceren.
For meg handler Necromancer om å gjenopplive de døde og ha mange undersåtter, og dette fungerer uten problemer. Jeg bruker også Command Golem, som gir meg kontroll over et stort monster, sammen med Command Skeletons. Evnen Revive lar meg gjenopplive opptil ti døde fiender samtidig, men disse dør igjen etter ganske kort tid. Det kan være vanskelig å opprettholde Revive over tid siden den krever lik, men ved å bruke Command Golem-runen Flesh Golem får du tilgang på åtte ferske, døde kropper når du trenger dem. Disse kan siden bli gjenopplivet, og dermed har du en hel hær under din kontroll.
Army of the Dead får man først ved nivå 22, men den er også ekstremt sterk. Den kan kun brukes hvert andre minutt, men den fungerer godt og er kul å se på. Jeg spiller i skrivende stund på Master siden jeg kun er Paragon 315, og denne evnen river i stykker Champions uten problemer.
Jeg har alltid følt at de gamle klassene i Diablo III har manglet noen sprø evner, men dette kan Necromancer virkelig gjøre opp for. Faktisk har jeg problemer med å nevne én eneste evne hos denne klassen som ikke er kul på sin måte.
Etter å ha makset den nye klassen føles den sterkere enn de gamle, så jeg frykter at Blizzard kommer til å justere ham litt innen kort tid. Som level 70 bruker jeg Command Golem til å slåss for meg, og når jeg trenger det kaster han ut åtte lik som jeg sprenger i filler via Corpse Explosion. Sistnevnte gjør enorm skade, og det tar kun sekunder å blåse en hel gruppe med fiender til himmels. Hver gang dette klaffer sitter jeg med et stort smil om munnen, for det er bare helt fantastisk.
Jeg har også valgt å bruke Command Skeletons permanent. Når skjelettene hopper rundt og angriper fiendene, pleier jeg å kunne trekke meg tilbake og nyte synet. Det blir naturligvis mer å gjøre for meg når elite-monstrene kommer, og man må sørge for å unngå magiangrepene deres. Necromanceren dør nemlig veldig lett.
Jeg testet den nye klassen i selskap med en annen spiller som også brukte Necromancer, og det ble en voldsom affære. Normal kan man altså kun bruke likene én gang, men når man spiller sammen kan begge benytte det samme liket. Dette gjør en evne som Corpse Explosion ekstra spektakulær.
Jeg har brukt mye tid på Diablo III både før og etter Reaper of Souls, men jeg har aldri funnet en klasse som passer til min spillestil. Etter mange timer sammen med Necromancer-klassen kan jeg imidlertid innrømme at det er vanskelig å avslutte spilløktene. Det er ubeskrivelig tilfredsstillende å ha en hel hær av skjeletter samtidig som man kan manipulere de døde. Jeg føler meg også langt mer aktiv som spiller, får jeg sitter og trykker på evnene nesten hele tiden. Det er nemlig kun én evne som har en nedkjølingsperiode, så man er stort sett opptatt med noe.
Da Necromancer ble annonsert hadde jeg helst sett en oppfølger til Diablo III, men etter å ha spilt med den nye klassen håper jeg faktisk at Blizzard venter litt lenger. Den er utrolig kul og passer perfekt inn i spilluniverset, og det er for meg en gåte at Blizzard har ventet såpass lenge med å introdusere den.