Norsk
Gamereactor
forspill
Diablo III: Reaper of Souls

Diablo III: Reaper of Souls

Akkurat da vi trodde at vi var ute av Diablo III, kom Reaper of Souls-utvidelsen og trakk oss inn igjen. Her er Kenneths inntrykk fra den lukkede betaen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Blizzard inviterte oss inn i varmen, og ville slippe oss løs i deres venner og familie-betatest av Diablo III: Reaper of Souls, var det vanskelig å takke nei. Denne utvidelsen gir oss Crusader-klassen, ti nye levler og ikke minst en episk fortsettelse på historien etter at Diablo trakk sitt siste sukk i originalen. Mye djevelsk moro for å si det slik!

Les også: Vår anmeldelse av Diablo III til PC.

Det er (for å si det mildt) haugevis av innhold i Diablo III: Reaper of Souls som vil gi fansen mye underholdning. Men enda viktigere, er at det er denne utvidelsen som skal fikse alle de tingene som gjorde at Diablo III ikke ble et like godt spill som de to forgjengerne. Der hvor Diablo I og II holdt spillere gående i årevis klarte Diablo III knapt å underholde oss i noen måneder, og Blizzard har jobbet hardt for å fikse de områdene hvor mange følte spillet feilet.

For alt i verden, Diablo III var en meget godt spill, og det gav millioner av spillere timesvis med moro. Spillmekanismen gjorde grind-festen underholdende, spillklassene var varierte nok til å innby til både to og tre gjennomspillinger, og historien med sine forræderske (er det lov å si djevelske?) karakterer, og påkostede mellomsekvenser, var på mange måter storslåtte. Det nådde derimot for mange av oss ikke opp til de standarder vi hadde satt oss for hva vi forventet av et Blizzard-spill.

Dette er en annonse:
Diablo III: Reaper of Souls

Det var altså mye å ta tak i for Blizzard. Å måtte repetere historien i det uendelige for å levle opp kunne bli en direkte kjedelig grind-fest, og spillet hadde ikke noen nevneverdig end-game utover at Inferno-modusen var akkurat den samme historien om igjen, men bare vanskeligere. Mye av lootet som vi fant var også stort sett ubrukelig, i tillegg til at auksjonshuset rotet det hele til ved at mange spillere bare kjøpte seg gode våpen og rustninger og dermed mistet all motivasjon til å jakte etter dette selv.

Det er for sistnevnte at loot 2.0-systemet kommer inn. Blizzard har som kjent bestemt seg for å fjerne auksjonshuset, og heller erstatte det med en vesentlig høyere dropsjanse for loot. Good riddance sier i hvert fall jeg, da jeg er en av mange som mener at auksjonshuset ødela mer enn det bidro. Hvorfor lete etter godt utstyr når man bare kan kjøpe det?

Les også: Vår anmeldelse av Diablo III til konsoll.

Dette er en annonse:

De av oss som allerede har spilt Diablo III på konsoll har fått en smak på loot 2.0, og for dere andre vil jeg påpeke at den deilige lyden av nytt utstyr som treffer bakken forekommer svært hyppig nå. Hvert møte med en elite-fiende betyr nå omtrent 2-4 items, og nesten hver gang dukker det opp en rare. Systemet er også designet for å av og til droppe gear som er spesialdesignet til din klasse og build.

For å illustrere hvor godt loot 2.0-systemet virket for meg, gav de syv levlene mellom 38 og 45 på normal vanskelighetsgrad i Diablo III: Reaper of Souls-kampanjen meg en fullstendig overhaling av mitt gear. Nesten hver drop føltes som en oppgradering, og innen jeg på level 45 skulle møte siste hovedfiende i kampanjen, hadde jeg relevant level 40+ rare- og legendary-gear i alle slots med unntak av en level 45 magisk hjelm.

Ikke bare det, men det droppet ikke mindre enn 3 legendary items på disse 7 levlene, hvor én passer perfekt inn i builden min, i tillegg til en 2-hånds crossbow som gav en betydelig oppgradering for Lyndon. Den tredje legendary droppen var derimot et fjasete belte for wizard-klassen. Men 2 brukelige legendarys på 10-15 timer spilletid må sies å være en betydelig oppgradering fra originalspillet. Om det var Blizzard som skrudde på kranen for å være snill (vi er tross alt familie, eller?), eller om det kommer til å være såpass høy dropsjanse for relevant gear når spillet lanseres, er derimot vanskelig å gjette på nå. Moro var det i hvert fall!

Diablo III: Reaper of Souls

Tingene som dropper er også vesentlig mer rasjonelt utformet, hvor for eksempel crossbows eller sverd med pluss til intelligence nesten er utryddet. Om man derimot er så uheldig at man finner nesten perfekt utstyr er den nye håndtverkeren, enchantress, uvurderlig. Hun lar deg bytte ut en av egenskapene gearet har med et valgfritt alternativ. Dette er derimot kostbart, nesten umulig dyrt for legendary utstyr, så her blir det ofte en taktisk og økonomisk avveining om det er verdt det.

Håndtverker-systemet har også fått seg en overhaling, og materialene er nå delt inn i vesentlig færre nivåer enn før. Det nytter nå altså å samle materialer allerede tidlig i spillet, da disse kan brukes i oppskrifter mye senere, og det å lage utstyr er nå ikke like unødvendig komplisert som før. Healing potions kommer nå også i bare én tier, og gir oss heller en prosentvis økning i livskraft slik at potions du finner på lavere nivåer også er nyttig senere i spillet. Aller viktigst frigir dette en bråte med plasser i bagen vår som før var reservert av health potions til ymse nivåer.

Jeg testet kampanjen med min level 38 Daemon Hunter for å få en følelse på hvordan progresjonen er sånn omtrent like etter man har slått Diablo for første gang, og det var både morro og utfordrende. Det kan se ut som vanskelighetsgraden har fått en litt brattere kurve enn i originalen for å antageligvis spare oss fra å måtte spille igjennom historiemodusen alt for mange ganger for å nå høyere nivåer. Nytt nå er at man kan velge vanskelighetsgrad etter hvert, og slik sett hoppe over på hard-nivået ganske tidlig i gjennomspillingen om man ønsker det.

Diablo III: Reaper of Souls

Jeg forventer at alle som leser denne teksten her har sett traileren til spillet, så det kommer nok ikke som noen overrakselse at erkeengelen Malthael har gjort seg om til dødsengelen, og har stjålet stenen som inneholder sjelene til Diablo og hans brødre. Hva han planlegger å gjøre med denne stenen får du bare vente til du spiller selv med å finne ut. Historien i seg selv er så episk som bare Blizzard kan gjøre den, men i denne betatesten var mellomfilmer og mange animasjoner tatt vekk. Sånn sett føltes måten katastrofen blir fortalt på litt tannløs, men, dette fikser nok utviklerne innen spillet blir lansert en eller annen gang neste år.

Det er primært i byen Westmarch, sumpene rundt, og i den evige slagmarken mellom englene og demonene kalt Pandemonium hvor historien utspiller seg. I det originale Diablo III var det meste utenom dungeons og innmaten i spillkartene statisk, men nå er de fleste områder utenfor campen vår tilfeldig generert. Dette øker gjennspillerverdien for områdene betraktelig. Områdene er også tematisk varierte nok til å ikke bli kjedelige, slik som enkelte av områdene i originalen ofte ble.

Det er også som forventet massevis av minidungeons rundt om, som i seg selv forteller en historie om hvordan Westmarchs innbyggere takler katastrofen. De hulene jeg møtte på var vesentlig mer historiedrevet enn hva jeg er vant med fra originalspillet, noe som gav noen hyggelige avbrekk i grind-festen i gatene over.

Diablo III: Reaper of Souls

For de som rett og slett er møkklei historiemodusen i spillet har Blizzard nå en ny modus, adventure mode. Denne blir tilgjengelig for nye og gamle karakterer etter man har spilt igjennom historien én gang. Her er alle områder i spillet åpne fra begynnelsen av, og i stedet for oppdrag får man bounties, som er en liste med spesifikke monstre i spillverdenen som du må jakte på og drepe. En slik liste består av fem monstre, og når du har drept alle får du en bag fylt med herlig loot! Monstrene skaleres også etter din level, så det er fullt mulig å ta en karakter til level 70 nesten utelukkende i denne modusen.

I adventure mode vil du av og til få nøkler som du kan bruke til å åpne såkalte nephalem rifts. En nephalem rift er en tilfeldig generert dungeon på opp til ti nivåer som er ment å vare i omtrent ti til femten minutter. Når du har drept nok monstre i ett nivå åpner en portal til neste nivå, og etter et gitt antall nivåer møter du en tilfeldig hovedfiende som gir deg drøssevis med loot. Adventure mode og nephalem rifts vil, sammen med Paragon 2.0-systemet som planlegges, gi et potensielt vesentlig bedre end-game slik jeg ser det.

Jeg kunne heller ikke la muligheten til å herje litt med crusader-klassen gå fra meg. Denne klassen føles litt som en hybrid mellom barbaren og munken, med et stort fokus på det å bruke skjold i de fleste anledninger. Crusaderen slår hardt fra seg på kort og mellomlang distanse, og med diverse selvhelbredende egenskaper tåler de en hel masse bank også. Klassen blir slik sett en perfekt tank eller melee-dps, og har noen unike angrep som en aoe-charge hvor den gjør seg om til lyspartikler som regner ned over en gruppe fiender.

Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls

I kamp bygger crusaderen opp wrath, som den utløser ved å gjøre diverse hardtslående angrep. Mye av det klassespesifikke gearet har også egne egenskaper hvor en prosentandel av denne wrathen man akkumulerer fortløpende blir gjort om til helse for å øke crusaderens levetid. Om crusaderen vil fylle en rolle som ikke er dekket av noen av de andre klassene gjennstår derimot å se, siden vi antageligvis vil se en bråte forandringer på klassen innen spillet når butikkhyllene. Akkurat nå føles den som en litt overkraftig hybrid av de to andre nærkamp-klassene i hvert fall.

Teknisk sett er selvfølgelig denne betaversjonen av spillet ikke helt perfekt. Som nevnt over er enkelte mellomfilmer og animasjoner tatt vekk, og mange andre animasjoner er mildt sagt uferdige. Spillområder og kampene mot spillets diverse fiender virket derimot for meg temmelig finpolert.

For min egen del var jeg overrasket over hvor ferdig spillet virker. Dette er tross alt den versjonen av spillet som er før de senere tør slippe massene i lukket beta, og med unntak av en og annen minnelekkasje var det veldig stabilt for meg (hvordan spillet ved enkelte anledninger klarte å bruke 14 GB ram når maskinen min bare har 12 GB må du ikke spørre meg om...). Det verser derimot rykter i forumene om at spillere som bruker 32bits operativsystemer opplever en del krasj. Det er derimot nettopp slikt man har betatesting for, og vi kan nok forvente at dette er til de grader finpolert før spillet når butikkhyllene.

Alt i alt er det ikke mye koding som skal til før man kunne forventet at en hvilken som helst annen utvikler hadde sent det rett på markedet. Slik er derimot ikke Blizzard, med sin "det er ferdig når det er ferdig"-policy, så vi kan nok forvente at enhver variabel er grundig sjekket før det lanseres.

Denne betatesten har gjort meg meget optimistisk med tanke på Diablo III: Reaper of Souls. Historien og omgivelsene gir timesvis med morro, Crusader-klassen er morro å spille med og adventure mode er et kjærkomment tilskudd for de som har spilt historiedelen til døde. Det virker rett og slett som om Blizzard har hørt på spillermassen, og jobbet aktivt for å gjøre Diablo III til en verdig arvtaker for sine to forgjengere. Om Diablo III, som sine forgjengere, vil klare å holde på spillerne i årevis gjenstår dermed å se.

Spillet ble testet på en bærbar PC med følgende spesifikasjoner: Windows 8 64bit, Intel i5 3generasjon 2,6 gHz (3,2 gHz turbo), 12 GB ram, NVIDIA GeForce 630M 1 GB, 15" skjerm, 256 GB SSD HDD og en 50/10 mbs ned/opp internettlinje.

Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls

Relaterte tekster

4
Diablo III: Reaper of SoulsScore

Diablo III: Reaper of Souls

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Vi har reist tilbake til helvetet for å se hva den første Diablo III-utvidelsen byr på. Har Blizzard lyttet til fansen, eller kjører de sitt eget løp? Kim har satt karakter...

0
Necromancer-klassen endrer Diablo III

Necromancer-klassen endrer Diablo III

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vi møtte Blizzards spillprodusent Rob Foote og designer Matthew Berger for å snakke om alt som har med den nye klassen Necromancer å gjøre. Diablo III er som kjent fem år...

0
Vi har kikket på Diablo IIIs Necromancer

Vi har kikket på Diablo IIIs Necromancer

ARTIKKEL. Skrevet av Bengt Lemne

Det har gått fem år siden lanseringen av Diablo III, og tre år siden Reaper of Souls, men Blizzard er fortsatt ikke ferdige med spillet. Det er ikke vi heller...



Loading next content