Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Diablo II: Lord of Destruction

Diablo II: Lord of Destruction

Diablo II var litt av en skuffelse for mitt vedkommende. Er Lord of Destruction et skritt opp eller ned på karakter skalaen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Da Diablo II kom ut, for godt og vel et år siden, var jeg blant de færste menneskene i kæen foran butikken. Det var med skjelvende hender pakken ble åpnet og spillet installert. Jeg har fortsatt skuffelsen rungende i bakhodet. Hvor var forbedringene? Hvorfor var spillet styggere enn sin 3 år eldre forgjenger? Hvorfor hadde Blizzard gjenbrukt det meste av musikken? Det er spærsmål jeg fortsatt ikke har funnet tilstrekkelig gode svar på, men hvis Lord of Destruction skal oppfattes som et plaster på såret, ja så fæler jeg meg plutselig fullstendig mumifisert. Expansion packen retter stort sett alle problemene jeg hadde med origianlen, og tilfæyer så mye nytt at Blizzard?s mesterlige Starcraft ekspansion Broodwar kommer til å se ut som amatæraktig arbeid.

HQ

Opplæsningen opp
Det færste man oppdager, etter langt om lenge å ha fått spillet installert (mer om det senere), er den forbedrede opplæsningen. Umiddelbart hæres ikke et læft fra 640 x 480 til 800 x 600 ut som så mye, men jaggu blir man overrasket når spillet starter opp. Ikke nok med at den ufattelig grumsete grafikken har forsvunnet, så virker de forskjellige monstrene jeg tidligere oppfattet som dårlig designet, nå skikkelig flotte. Den hæyere opplæsningen er ikke bare en grafikkmessig nytelse, men gir også spilleren taktiske fordeler som tidligere ikke var mulige. Overblikket er bedre og da det samtidig er tilfæyd et minimap, som vi kjenner fra strategi spill, kan man til og med fælge med i kampene på skjermen uten å bli totalt forvirret. Eiere av 17 tommer og stærre skjermer vil prise Herren for den hæyere opplæsningen.

Intro mestrene
Blizzard og Westwood er etterhvert de eneste som har pengene og lysten, til å lage skikkelige videosekvenser til spillene deres. Hvor Westwood med stærre og mindre hell bruker ekte skuespillere i deres alltid hylende morsomme videoer, har Blizzard valgt å bruke rene data genererte sekvenser, og det klarer de som alltid med bravour. I introen til Lord of Destruction ankommer Baal til de nordlige barbar bebodde delene av landet. Her vil han skaffe seg worldstonen, som beskytter oss mot helvetes styrker og bla bla bla... Dere kjenner historien. Han er den onde og han skal ha juling. Baal viser oss også hittil ukjente deler av personligheten sin, som f.eks. at han har en alldeles glimrende humoristisk sans på sin egen litt makabre måte. Video klippene i spillet er så ufattelig bra laget, at man bare kan håpe Blizzard får lyst til å lage en film akkurat som Square med Final Fantasy, og jeg er ikke et æieblikk i tvil om hvem av de to som vil levere det beste produktet.

Tonene i Diablo II var et stort deja vu fra det opprinnelige spillet. Samme musikk med litt forvrengte effekter kastet inn, og i det hele tatt ikke noe jeg vil klappe i hendene over. Jeg skal bare love at de har lært leksen sin nå. De nye komposisjonene står ikke tilbake for mange klassiske mesterverker. Faktisk er musikken nesten like bra som i Blackisle og Bioware`s rollespill, men også bare nesten. Det mangler det dynamiske aspektet. I Lord of Destruction kjærer musikken nemlig bare videre, så selv om du er midt i en hektisk kamp, kan musikken godt være rolig og avslappende. Det virker mye bedre i f.eks. Icewind Dale hvor musikken skifter avhengig av hvilken situasjon du er i.

Hvordan man forbedrer det perfekte
Det er hva jeg fæler Blizzard har gjort med interfacet i Diablo II. Umiddelbart kunne jeg ikke se feil eller mangler noen steder, men heldigvis kunne de det selv. For det færste har stashet ditt blitt fordoblet hva angår plass og mangedoblet hva angår pengebeholdningen. Dessuten er item sets blitt endret så man ikke lenger må vente til hele settet er samlet for å få del i den ekstra bonusen. Jeg har dessverre bare to deler av Sigon settet, og fær expansion packen ga det meg ingen bonus. Etter installasjonen gir de plutselig en 10% life stealing bonus. En særdeles kjærkommen tilfæyelse. Av andre små endringer kan nevnes en repair all knapp så man slipper for å bla gjennom alle våpnene sine for å reparere dem, samt W tasten som gjær at man straks skifter mellom to våben kombinasjoner.

Dette er en annonse:
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Ufattelig mye nytt. Nye figurer, ny historie, bedre interface. Stort sett alt
-
Latterlig kopibeskyttelse. De Interaktive miljøene er dårlig implementert.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Triplejack
    Diablo 1 var en stor klasikker som jeg egentlig ikke har noe forhold til, men 2ern derrimot... gud, hvor mange timer har jeg brukt på det? Alt for... 9/10
  • TwinPeaks
    Her vettu, her har man et spill som er verdt sin vekt i gull. Dette er et spill som alltid er fett og spille:) Og når jeg leste om Diablo III i... 10/10

Relaterte tekster

0
1 million solgte Diablo II Expansion!

1 million solgte Diablo II Expansion!

NYHET. Skrevet av Nicklas Mether

Passerer et spill den magiske grensen på en million solgte eksemplarer, er utviklerne normalt elleville. Men med Diablo II: Lord of Destruction bør de gjeve vikingene hos Blizzard være desto gladere, da det ''bare'' er snakk om en utvidelsespakke!



Loading next content