Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Deus Ex: Invisible War

Deus Ex: Invisible War

Thomas har spilt seg godt inn i den etterlengtede oppfølgeren og feller en svært så oppløftende dom.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Det første Deus Ex - spillet ble en klassiker etter kort tid, og nå er oppfølgeren her. Kanskje vi har en ny klassiker mellom fingrene? Hendelsene her tar finner sted omtrent 20 år etter det vi opplevde i det første spillet. Verden er på bedringens vei etter en hemmelig krig, teknologi som gikk amok og en lang depresjon. Folk strever etter mat, vann, orden i samfunnet og opprydding av rester fra krigens dager. Flere religiøse og politiske faksjoner ser sin mulighet til å forme en verdensomspennende regjering og de vet at de står ovenfor muligheten til å forme samfunnet etter eget ønske i flere år, om ikke tiår, fremover. Ditt oppdrag er å avsløre hemmelighetene til hver av disse gruppene og bakmennene deres. Pussig nok går det gradvis opp for deg at din karakter muligens spiller en større rolle i alt dette enn man først skulle tro...

HQ

Vi merker fort at utviklerne bak spillet ønsker å gi spilleren muligheten til å gå frem på flere forskjellige måter. Med andre ord er man ikke bundet til å følge en spesifikk linje igjennom spillet. Noen vil kanskje belage seg på å snike seg rundt så ofte som mulig, mens andre muligens tar større glede i å skyte i hjel alle man kommer over, det er opp til deg (som regel er det enklest og tryggest med snikingen). Mulighetene og kombinasjonene for å komme videre er mange. Du kan bl.a. hacke, kjøpe eller true til deg informasjon. Alle mulighetene for variasjon tilsier at spillet har en høy "replay-faktor" hvor du kan løse oppgaver forskjellig hver eneste gang du spiller det, og dermed få en annerledes opplevelse hver gang. Jeg vil foreslå at du tenker deg om litt på forhånd hvordan du vil forme karakteren din, med tanke på variasjonene i implants du kan bruke for å best tilpasse dette til den typen spilling du liker.

De fleste objekter i verdenen er mulige å benytte seg av, hovedsakelig ved å plukke dem opp og kaste dem etter folk du ikke liker. Men som kjent fra det forrige spillet, er det ofte en god idè å plukke, flytte og knuse det du kan, for så å finne ting du har bruk for. Det er gjemt "items" over alt i spillet og det er ved å finne disse, mer enn å kjøpe fra noen, at man kommer seg videre og får fylt opp inventoryet. Items er det nok av bare du leter litt! Du vil finne tonnevis av våpen og våpen-oppgraderinger i mange varianter. Du kan også oppgradere deg selv med nanoteknologi slik at du sniker bedre, skyter bedre, ser bedre o.s.v. Listen er lang og mulighetene mange.

Det kan trekkes en viss sammenligning med RPG-spill i hvordan mulighetene dine er til å ta oppdrag av stor eller liten betyding. Selvfølgelig må man følge hovedplottet i historien her, men man har ikke dårlig tid. Kanskje er du den typen gamer som ikke liker å leve på fattiggrensa? Da har du muligheten til å ta tonnevis med mindre oppdrag for å fylle opp kontoen din og dermed bedre ruste deg selv for resten av reisen, eller så kan du jo alltids gamble litt (men pass på å sørge for at du vinner hver gang.... Litt sabotasje er alltid lurt). Man kan holde på i evigheter med dette og er du tålmodig nok anbefaler jeg deg absolutt å gjøre det. Spillet får en ekstra dybde ved å la oss gjøre litt som vi vil før vi må jobbe videre med hovedstoryen, og det er gøy.

Du treffer på folk fra alle de forskjellige faksjonene i spillet, og alle vil ha deg på sitt lag. Her er det helt opp til deg hvem du følger og hva du gjør. Etter hva jeg har forstått kan man til en hver tid bryte med disse faksjonene om man ikke liker hva de står for. Men ta deg tid før du velger hvem du følger fremover, alle har sine pluss og minus sider. De to som står på hver sin side av konflikten er Tarsus/WTO (de du opprinnelig jobber for) og The Order. Hvis du liker å ha tilgang til mye fancy stæsj kan du følge WTO, men er du mer av den troende religiøse fanatikeren er kanskje ro og balanse viktigere? Da følger du The Order. Uansett hvilken av disse eller noen av de andre du følger, så har de, alle som èn, forskjellige pluss og minussider. De veier bra opp mot hverandre og er egentlig mest tilstede for historien og spillvariasjonens del.

Dette er en annonse:

Grafikken er pen og variert, og alle "brettene" er enorme og fulle av variasjon i utseende, hvilket bidrar til at man ikke kjeder seg dønn i hjel av å se de samme teksturene hvor enn man snur seg. Gameplayet er som vi kjenner fra de fleste FPS-spill til konsoll, så det er ingen store overraskelser her - og godt er det. Skulle du være en av de som sliter litt med å treffe målene du skyter på når du spiller med en gamepad så frykt ikke, man kan sette på autoaim for å slippe det problemet. Deus Ex: Invisible War er uten tvil et av de beste skytespillene som er kommet til konsollene på lenge, og det er deilig å oppleve at i det minste noen utviklere tar hensyn til at man må spille med noe annet enn mus og tastatur på disse maskinene. Det blir nok en stund til noen kan konkurrere med dette spillet på konsoll, så digger du sci-fi, action og mange timer med gaming er dette spillet for deg. Må ha det, bare må ha det.

09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
En overveldende og variert historie, som absolutt lever opp til forventningene!
-
Noen små tekniske feil her og der
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Deus Ex: Invisible WarScore

Deus Ex: Invisible War

ANMELDELSE. Skrevet av Johannes Hobæk

Verden er i krig og terrorisme er det foretrukne våpenet. I en global maktkamp er det du som skal redde verden.

0
Deus Ex: Invisible WarScore

Deus Ex: Invisible War

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Spilhaug

Thomas har spilt seg godt inn i den etterlengtede oppfølgeren og feller en svært så oppløftende dom.



Loading next content