Deus Ex: Invisible War

Deus Ex: Invisible War

Verden er i krig og terrorisme er det foretrukne våpenet. I en global maktkamp er det du som skal redde verden.

Spol framover 70 år. Verden er i krig og terrorisme er det foretrukne våpenet. I en global maktkamp er det du som skal redde verden. På hengende håret kommer du deg unna idet hjembyen din Chicago ødelegges og her starter handlingen.

Umiddelbart ser Deus Ex ut som et førstepersons skyte spill, men det er faktisk like mye et rollespill. Du spiller som den hemmelige agenten Alex og du kan selv velge om du vil være mann eller kvinne. Ny teknologi gjør at du som agent etter hvert får benytte deg av forskjellige overmenneskelige krefter. Du reiser rundt i verden og må blant annet innom både USA, Egypt og Tyskland. Historien i spillet er veldig god og tar nye vendinger hele tiden. Du må ikke ha spilt forgjengeren men det kan være en fordel, da de etter hvert sys sammen.

Spillets store styrke er at det er veldig åpent, fleksibelt og variert. Overalt kan man skru av og på lys og vannkraner, og alt kan plukkes opp og kastes. Videre er det hele tiden flere måter å løse problemer på og valgene du tar påvirker den videre handlingen. Den fleksible handlingen i spillet gjør at du selv kan velge side. En gruppe kan for eksempel gi deg i oppdrag å drepe noen, mens en annen gruppe gir deg oppdraget å redde samme person. Alle vil ha din hjelp og det er ikke noe rett eller galt i spillet. Du bruker mesteparten av spilletiden på å forsere forskjellige typer hindringer. Det som er bra er at du alltid kan benytte deg av flere forskjellige fremgangmåter. En dør kan for eksempel sprenges, dirkes opp eller åpnes elektronisk på en eller annen måte. Alternativt kan man gå rundt hindringen, som regel ved å krabbe gjennom et ventilasjonssystem. Teoretisk sett kan du gå gjennom hele spillet uten å fyre av et skudd. Så du må selv velge om du vil bruke lang tid på å snike eller om du vil eller skyte deg framover. Det som er dumt med snikingen er at det ikke er noe "snike indikator", så du vet ikke om du blir sett der du går eller ikke. Du får heller ikke noe igjen for å bruke masse tid på å snike rundt og være forsiktig. Derfor er det ofte både enklere og morsommere å benytte seg av det store våpenarsenalet. Her finner du blant annet diverse slagvåpen, forskjellige skytevåpen, flammekaster, granatkaster og sprengstoff. En ny artig vri er ammunisjonssystemet. Alle våpnene bruker samme type ammunisjon men forbruket øker proposjonalt med hvor kraftig våpenet er.

En viktig del av rpg systemet i spillet er nanoteknologien, som mange sikkert er kjent med fra andre spill i lignende sjangere. Dette er teknologi som etter hvert gir Alexl overnaturlige krefter. Man kan oppgradere hode, armer, bein, øyne og ryggrad. På denne måten vil man etter hvert kunne bevege seg fortere og mer lydløst osv.

AI’en i spillet imponerer lite og er under det man kan forvente. Som i mange andre spill kan du ligge på avstand å plukke fiendene dine ned med skarpskytterrifle uten at de reagerer. Ofte kan man også stjele ting fra personers pulter mens de står og ser på deg. Kort sagt er de generelt for dumme. Invisible War er kortere enn sin forgjenger men vil nok kunne gi en 10-15 timers spilletid. Lydmessig og visuelt sett innfrir spillet forventningene. Grafikken er god men ikke av aller øverste hylle. Brettene er ofte mørke og dunkle, og spesielt fint å se på er lys og skyggeeffektene. Bakgrunnsmusikken er også bra og lydeffektene er realistiske og gode. Deus Ex er i hovedsak et RPG spill og lykkes godt i å kombineres med et førstepersons skytespill. Det er derimot ikke et rent førstepersons skytespill og kan derfor ikke konkurrere med de beste FPS spillene i klassen.

Deus Ex Invisible War er et bra spill men det burde nok ha vært enda litt bedre. En del av spillets svake sider er følgefeil og kunne vært luket bort etter forgjengeren som kom i 2000. Likevel er det verdt pengene. God historie og variasjon, samt stor frihet og ikke lineære brett gir deg engjennomført og god spilleopplevelse.

7 / 10
+
Variert og fleksibelt, ikke lineære brett, god handling