Deus Ex

Deus Ex

Tar man Unreal Tournaments 3D grafikkmotor, blander den med action og rollespill, så står man tilbake med Deus Ex

Tar man Unreal Tournaments 3D grafikkmotor, blander den med action og rollespill, så står man tilbake med Deus Ex. Vi befinner oss langt inne i det nye årtusenet, dædelige virus herjer jorden, ækonomien ligger i ruiner og terrorister går berserk.

Velkommen, Agent Denton!
Ditt navn er J.C. Denton og du er ansatt hos the United Nations Anti-Terrorist Coalition (UNATCO). Ditt formål er å nedkjempe de fæle terroristene samtidig som du fælger opp en teori bare du tror på, en teori om at en legendarisk konspirasjon er i ferd med å ta verdensherredæmmet.

Under dine oppdrag kan du velge flere fremgangsmåter: Skyt alt du ser, eller list deg forbi i skyggene. Ut fra dine handlinger vil alle du mæter på i spillet reagere forskjellig, noen vil ty til bruk av vold, mens andre tar avstand til den og er dermed mindre imætekommende når du snakker med dem. Det er altså opp til deg selv om du vil oppfattes som en kaldblodig morder eller den forholdsvis fredelige og snedige agenten.

Rollespillelementene kommer til syne i spillet på to forskjellige måter: For det færste vil dine handlinger provosere frem forskjellige reaksjoner hos folk, og dessuten skal du utvikle din egen karakter underveis. Denton tjener såkalte "skillpoints" på sine oppdrag, og dem kan du så bruke til å forbedre de talentene du har til rådighet. Du kan trene din karakter opp til å bli en dreven skarpskytter, eller en mesterlig hacker som er ekspert på å snike seg rundt og bryte inn i avanserte computersystemer.

Dessverre er det ikke mulig å fullstendig unngå voldelige episoder, og velger du å ofre dine evner i nærkamp til fordel for evnen til å snike deg usett rundt, så kan du raskt havne i problemer.
Det er dessuten vanskelig å liste seg bortover uansett fordi spillet noen ganger oppfærer seg ulogisk, når man f.eks. blir oppdaget som om man skulle stå ute i det fri selv om man gjemmer seg i skygger og bak gjenstander. De fleste velger sikkert en mer kampklar figur, da det er vanskelig å unngå kamp og det krever mange forsæk for å lykkes.

Innpakningen
Deus Ex er som sagt bygget på Unreal Tournaments 3D motor, noe som både er positivt og negativt. Det arbeides akkurat nå på en 3D-patch, og det med god grunn. Den kjærer mildt sagt elendig i Direct 3D og har du et TNT2-kort som meg selv, kommer du til å lide. Selv på min P3 500 blir jeg tvunget ned på kne hva gjelder detaljer og opplæsning fordi det simpelthen er umulig å få en ordentlig ytelse av spillet med hæyere innstillinger. Derfor blir det også vanskelig å kommentere grafikken fordi jeg ikke kan skru den skikkelig opp. Dessuten er det litt problemer med stabiliteten; det har blitt flere crash ut til min desktop, og et par ganger har mitt system bare frosset helt.

Lyd
Lyden i Deus Ex er ganske god, selv om musikken består av en slags ensformig teknobeat og keyboardsekvenser med få variasjoner. Men resten av lydeffektene kan jeg ikke klage på. Skal jeg sette fingeren på noe så må det være samtalene karakterene imellom. Mange av dem er kjedelige og uinspirerende, det finnes på en måte ingen fælelse bak det hele, noe som rett og slett er ergerlig. Mellomsekvensene består av animerte figurer med bevegelige munner som skuespillerne så har lagt stemme på. Jeg vet ikke om skuespillerne mangler sans for dramatikk eller situasjonsfornemmelse, men de snakker for det meste som om de sto og leste opp fra et stykke papir.

Fælelsen
Deus Ex er utrolig fett å spille, men dessverre virker det som om det er satset mer på kvantitet enn kvalitet. Folk som hovedsaklig vil satse på actionelementene må finne seg i et litt haltende gameplay som ikke er fullt tilfredsstillende, mens du som har håpet på avansert computerhacking må næye deg med å sette inn diverse plugins uten noen spesielle gåter.
Det finnes litt av alt, noe som gir en heftig fælelse; det er kult å kunne ta seg en lang svæmmetur under vannet fordi man har ækt sine skill points i svæmming, eller knerte ned motstanderne med en sniperrifle på en overlegen måte fordi du etterhvert har blitt ekspert på våpen. Spesielt våpnene er fete fordi du kan æke dine skillpoints og på den måten finne små gjenstander på dine oppdrag som kan brukes til å gi ditt våpen mer trækk eller æke dets bruksområde.

Konklusjon
Deus Ex er en sikker hit; det byr på en unik spilleopplevelse, og hvis du ikke lar de mangelfulle delene av spillet irritere deg altfor mye, er du sikret en fet opplevelse. Hvis du vil unngå actionelementet for alt i verden så skal du ikke invistere i Deus Ex, fokuset er hovedsaklig på dette elementet. Folk som forventer en opplevelse som i Thief eller hardcore rollespill blir helt sikkert meget skuffet. Skal du spille i D3D må man bare be om at den kommende patchen gjær dette brukbart og at de dumme krasjene fjernes. Dette forhindrer likevel ikke Deus Ex i å være et riktig så heftig spill som helt sikkert vil holde deg fanget i lang tid.

8 / 10
+
Blandingen av Action og Rollespill gir en fet fornemmelse, spesielt når man ser hvordan andre personer i spillet reagerer.
-
Kort som må kjøre D3D kommer til å lide mye...

1
Deus ExScore

Deus Ex

ANMELDELSE. Skrevet av Søren Christensen

0
Kjent spillprodusent slutter ikke!

Kjent spillprodusent slutter ikke!

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Det har gått rykter i at Eidos har sagt opp dusinvis av medarbeidere hos Ion Storm (som er en del av Eidos). Ion Storm har står bak spill som Deus Ex - Invisible War. Les mer om dette på innsiden!

0
Kjent spillprodusent slutter ikke!

Kjent spillprodusent slutter ikke!

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Ryktene har nylig florert om at Eidos har sagt opp dusinvis medarbeidere hos Ion Storm (som er en del Eidos). Ion storm er kjent for bl.a. Deus Ex - Invisible War! Les mer om dette innafor!

0
Nye Deus Ex 2 PC skjermiser

Nye Deus Ex 2 PC skjermiser

Da den ferske Deus Ex 2 demoen nylig ble sluppet, ble Warren Spector og co. møtt av hamrende kritikk fra PC-gamerne. De gir seg allikevel ikke og her er noen nye skjermiser fra spillet.

0
Deus Ex 2 siden oppdateres

Deus Ex 2 siden oppdateres

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

I dag ligger en del godbiter å venter på Deus Ex fans. Eidos kan nemlig fortelle at deres offisielle side er oppdatert med en del nye ting, som det er verd å kikke nærmere på. Vi har naturligvis linken innenfor.