Norsk
Gamereactor
forspill
Detroit: Become Human

Detroit: Become Human

Quantic Dream har gitt oss flere spill der valgene våre former handlingen videre. I det neste spillet tas dette konseptet til nye høyder, i en fremtid preget av android-roboter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Se traileren over før du leser videre. Hvis du er som oss ble du veldig imponert av videoen utvikler Quantic Dream tok med seg av Detroit: Become Human til E3-messen i år. Den formidler alle mulighetene til spillet godt, men det var først da vi fikk se to fulle gameplay-presentasjoner at vi virkelig skjønte hvor dynamisk dette ambisiøse prosjektet er. Det var så utolig mange måter hovedpersonen Connor kunne løse situasjonen på, så ufattelig mange utfall. Dessuten foregikk alt på tid, og jo mer vi somlet desto mindre var sjansene til å lykkes i gisselsituasjonen ute på balkongen. Samtidig var vi sjanseløse hvis vi bare valset rett ut uten å ha gjort noen undersøkelse eller forberedelser i det hele tatt.

- I didn't want to tell a story about AI or technology. I really wanted to talk about us, about human beings, and about our past and present. Maybe about our future. I wanted to talk about our emotions, our society. And maybe about what it means to be human.

Ordene tilhører spillskaper og Quantic-sjef David Cage, som leder utviklingen. Spillet hans er satt til en nær fremtid i byen Detroit (derav navnet) og den primære forskjellen mellom vår virkelighet og spillets, er introduksjonen av android-roboter. Og når jeg sier Android-roboter, mener jeg ikke roboter som kjører på Android-systemet vi kjenner fra mobiltelefonen, men avanserte roboter som ser ut som mennesker.

Dette er en annonse:

Faktisk vil du utelukkende spille som slike androider i Detroit: Become Human. Kara, som spilles av Valorie Curry (The Following), var den første som ble introdusert (ved annonseringen), mens Connor (spilt av Bryan Dechart) altså ble presentert på E3 i sommer. Connor er en spesialist-android, en avansert prototype, som er tilknyttet politiet. Jobben hans er å takle andre androider, som ikke lenger er villige til å fylle rollen som menneskenes trofaste hjelpere.

Detroit: Become HumanDetroit: Become Human

En slags epidemi brer seg nemlig blant androidene, og stadig flere vender seg mot sine eiere. Noen bare forsvinner, mens andre blir aggressive. Maskinene som ble designet uten følelser har plutselig følelsesmessige sammenbrudd. Det er imidlertid ikke snakk om en fortelling der maskiner blir onde, så svart-hvitt er det ikke. Faktisk er det heller en historie om hvordan menneskeheten kan være ond, mens androidene kjemper for friheten. Det er i hvert fall dette inntrykket vi fikk av demoen, og praten med David Cage:

- I didn't want to tell another story where we were the good guys, and the androids and the technology would be the bad guys. They have a virus and we need to destroy them before, etc. It's been done before. We know this kind of story and this is not the story I wanted to tell.

Dette er en annonse:

Tilbake til demoen. I leiligheten finner man masse spor Connor kan undersøke. Han har noen spesielle evner til rådighet, som lar han gjenskape hva som har skjedd. Det fungerer omtrent på samme måte som "crime scene"-undersøkelsene i Batman Akrham-spillene, men her bruker man touchpadden på PS4-håndkontrolleren til å styre det som skjer. I dette tilfellet kan man eksempelvis se hvordan familien til den lille jenta ble skutt av androiden, hvis du tar deg tid til å undersøke likene. Du kan også spore opp hvordan han fikk tak i pistolen og avdekke at navnet hans er Daniel, blant annet.

Å slå av en prat med detektiven som er ansvarlig for åstedet virker kanskje som bortkastet tid, men hvilke fremtidige handlinger og muligheter vil det påvirke? Det er nesten umulig å si, og slik er det for det meste underveis. Skal du for eksempel plukke opp pistolen under kjøkkenbordet, som politibetjenten mistet da han ble skutt? Gjør du dette går du utenfor koden androider skal leve under, men samtidig vil det gi deg flere valg ute på balkongen.

Connor har også adgang til omfattende databaser, og ved å skanne et familiebilde kan han lære en masse detaljer om beboerne. Mengden spor å finne og vurdere er virkelig overveldende, og det er tydelig at Detroit: Become Human vil gi deg verktøyene til å forme din egen historie i enda større grad enn i tidligere Quantic Dream-spill som Heavy Rain eller Beyond: Two Souls. Hvis du trykker på R2-knappen kan du dessuten gå inn i Connors "mind palace". Der får du se hvordan han bearbeider informasjonen han har samlet inn, og du får vite hvor mange prosent sjanse han har for å løse gisselsituasjonen uten at jenta mister livet. Du kan gå inn i dette tankeplalasset når som helst, og da settes alt annet på pause. På denne måten får man tid til å tenke seg grundig om og overveie alle valgmuligheter.

Og tiden er såvisst essensiell i akkurat denne situasjonen. Dette vil ikke være tilfellet gjennom hele spillet, men her er jo en gisselsituasjon på gang! Du kan ikke bli værende for lenge inne i leiligheten, mens du ignorerer dramaet ute på balkongen. Bruker Connor for lang tid kan det jo hende at en politibetjent blir utålmodig og forsøker å løse situasjonen selv.

HQ

Quantic Dream har erfaring med spill der flere hovedpersoner er i sving, fra titler som Fahrenheit og Heavy Rain. Dette er altså tilbake i Detroit: Become Human, og det skulle ikke forundre oss om flere spillbare figurer blir annonsert utover Connor og Kara. På samme måte som i Heavy Rain vil nemlig fortellingen fortsette selv hvis en hovedperson dør underveis. Hva det vil si å dø når man er en android-robot, er naturligvis en annen sak, og noe vi mistenker blir et av temaene spillet vil ta opp.

Da Quantic Dream dro til E3-messen tok de ikke bare med seg demoen av spillet. De inviterte også skuespiller Bryan Dechart til å bli med. Dechart har rollen om Connor, og det var nesten skummelt å se hvor lik han var sitt digitale, robotiske sidestykke. Vi kan ikke gjengi samtalen mellom regissør Cage og skuespiller Dechart her, men det var fascinerende å se samspillet mellom de to. De er et bilde på et forhold som blir stadig viktigere i spillbransjen, etterhvert som spillene blir mer og mer omfattende. Å sammenligne utviklingen av Detroit: Become Human med en filmproduksjon er slett ikke på viddene. Faktisk betyr alle valgene og de forskjellige utfallene at spillet på mange måter er mer kompleks enn en storfilm.

Detroit: Become HumanDetroit: Become Human

Detroit: Become Human bruker ikke samme spillmotor som Heavy Rain eller Beyond: Two Souls til PS4, og overraskende nok bruker spillet heller ikke teknologien Quantic Dream viste frem med "Sorcery"-demoen for noen år siden. I stedet har de utviklet en helt ny spillmotor for å kunne takle noen få sentrale områder i Detroit: Become Human. David Cage forklarer:

- There were some elements that we wanted to push forward. Especially developing the sense of cinematography in the engine. Having a better management of the lighting, better integration of the character, better shadows, better what we call physically based shaders, which is the fact that all materials in the world react physically correctly to lighting. We also developed what we call physical cameras, which is the fact that the lens of the camera and the depth of field (...) react like a real camera.

Kameraarbeidet er i det hele tatt et interessant aspekt ved spillet. På ethvert tidspunkt kan man skifte mellom flere forskjellige kameravinkler, og på denne måten skal man skaffe seg bedre oversikt og få nye perspektiver.

Samtidig er det viktig å huske at etterforskning og kriminalitet ikke er alt Detroit: Become Human dreier seg om. De andre androidene vil garantert ha andre evner, og gjennom dem vil andre temaer prege historien. Slik var det også i Heavy Rain, frem til alt sammen ble nøstet opp og vevd sammen. Kanskje det blir Connors oppgave å spore opp Kara, etter at hun har gått "rogue" og utviklet sin egen bevissthet? Dette er bare spekulasjoner fra vår side, men vi tipper de kommer til å møtes før eller siden.

Vi er spente på både dette og på resten av alt Detroit: Become Human vil ha å by på. På mange måter ser spillet ut til å være kulminasjonen av all erfaringen Quantic Dream har tilegnet seg gjennom årene. Kanskje det fulle potensialet fra den første scenen i Fahrenheit endelig skal oppnås? Med et spill der historien virkelig bøyer og former seg utfra handlingene du gjør og valgene du tar underveis.

Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human
HQ
Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human

Relaterte tekster

Detroit: Become HumanScore

Detroit: Become Human

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Hva skjer hvis roboter trosser sin programmering og utvikler fri vilje og selvbevissthet? Det er noe av tematikken som berøres i Detroit: Become Human.



Loading next content