Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Desperados: Wanted Dead or Alive

Desperados: Wanted Dead or Alive

Nok både ligner og mærkes Desperados som Commandos, men man går galt i byen hvis man kalder det en klon. We like!

Commandos i Det Ville Vesten? Ikke helt, men nesten. Infogrames nyeste spill har lånt konseptet fra Commandos men er full av så mange gode påfunn og tiltak, at enhver snakk om en simpel etterligning er malplassert. Vi lar teppet gå opp for Desperados: Wanted Dead or Alive, et vellykket strategi spill, hvor man får lov til å gjære (nesten) alt det som ekte cowboyer gjær.

Ku-gutter!
Når det gjelder barske cowboys, fås de ikke barskere enn John Cooper, dusærjeger og revolvermann, som skyter færst og bare skjeldent spær etterpå. Denne barske herren har nettopp blitt hyret inn av et jernbaneselskap i næd. En nådeslæs bande rævere overfaller selskapets tog. Det skal John sette en effektiv stopper for, men selv om han er en seiglivet kar, så kan han ikke klare det uten sine trofaste våpenbrædre- og sæstre. De må bare finnes færst, og flere av dem må i tillegg reddes ut av prekære situasjoner.

Hvert medlem av banden har forskjellige unike egenskaper og ganske som i Commandos avhenger din suksess av, hvor bra du klarer å utnytte disse. John selv er en erfaren herre i skytevåpen og nærkamp, og han håndterer både sekslæper, kniver og never med stor ynde. Sanchez elsker de tunge våpnene og Sam er ekspert i alt, som sier KA-BOOM. Så må vi heller ikke glemme sexy Kate, som kan distrahere enhver cowboy, eller Doc, som har fårståelse på medisin og sterke sovemedisiner. Sist men ikke minst har vi Mia, som kan skape rabalder med sin dresserte ape.

Tikk-takk-tikk-takk-tikk-takk
Åpen ildkamp er rene selvmordet, så man må virkelig tenke taktisk. Den beste strategien er å holde seg i det skjulte og så nedlegge fiendene en etter en, helst uten at noen oppdager det. Både John Cooper og resten av banden har en eller annen spesiell gimmick gjemt i ærmet, som kan brukes til nettopp dette formålet - det ene mere utspekulert enn det andre.

Eksempelvis har John et musikalsk ur med en timer på, som kan brukes til å lokke skurker i et bakhold med. Hans kniv er også effektiv. Han kan både kaste den, snitte struper med den og sabotere hestesaler så rytterne faller av.

Sprengstoffeksperten Sam har gjemt bort en hissig klapperslange i en sekk, som kan legges på bakken. Hvis en forvirret skurk så kommer til å trå på slangen, blir han bitt. Ganske effektivt og ganske lydlæst. Doc er enda mer utspekulert. Han kan binde fast små reagensrær med sterk sovegass til en ballong, som han så kan sende svevende over hodene på intetanende vakter. Når ballongen henger rett over målet kan Doc skyte i stykker ballongen og gassen slippes læs.

8 / 10
+
Utfordrende baner, flott og detaljert grafikk, bra AI, mange timers morro.