Def Jam Vendetta

Def Jam Vendetta

Selv om DJV på flere måter egentlig er et wrestlerspill, så er det også mange gatekamp-elementer i slåssingen.

Def Jam Vendetta lanseres torsdag 19.06.03

Det er blitt hverdagskost for oss at man bruker alt fra boyband-medlemmer til gangster-rappere inn i diverse filmprosjekter. Denne tendensen har tatt skrittet videre og overført kunsterne til dataspillenes verden. Vi har bl.a. sett spillene Wu-Tang: Shaolin Style og ikke minst Britney's Dance Beat, som undertegnede selv hadde den tvilsomme fornøyelsen av å anmelde. Nå skal nesten hver enkelt artist prøve sin virtuelle lykke, lik plateselskapet; Def Jam Records. Et selskap som produserer rap-musikk i den harde enden av skalaen og som nå har kastet sine musikere ut i et wrestling-eventyr på konsollene. For å realisere dette prosjektet har Def Jam alliert seg med japanske AKI, som har stått for utviklingen av spillet. AKI er absolutt ikke ukjente med wrestling-genren og vi så dem utfolde seg på N64 med titler som Wrestlemania 2000 og WWF No Mercy.

I en gripende historie om gamle venner, bedrag og tøffe gangstere, skal du sloss mot kjente personligheter som Redman, DMX, Scarface, Ludacris, Method Man, Funkmaster Flex osv. Man kan naturligvis spille disse karaktererne selv i f.eks. multiplayer, men i storymode tar du rollen som en av fire ukjente muskelbunter. Historien er forholdsvis enkel, men fungerer som en kickstarter til storymoden. Din gamle venn Manny er kommet i økonomiske problemer med undergrunns-mafiaen D-Mobb, som nå har tatt din gamle venn under kjærlig behandling. Det er din oppgave å vende tilbake til ringen og tjene nok grunker til å kjøpe din gamle venn fri fra D-Mobbs skrekklige klør.

Alle som har spilt AKI’s tidligere wrestlingspill vil fort finne seg til rette med kontrollen i DJV og utviklerne har ikke gått særlig bort fra deres kjente formel. Slag og spark utføres ganske intuitivt og holder man knappen nede i lengre tid øker dette slagkraften i angrepet. Alle karakterer har et unikt "supermove" som virkelig kan slå ut ett par tenner på motstanderen. Dette angrepet er ikke så enkelt, men må bygges opp ved å produsere noen kraftige spark og slag. Selv om DJV på flere måter egentlig er et wrestlerspill, så er det også mange gatekamp-elementer i slåssingen. Dette kan skape irritasjon for mang en hardcore wrestlingfans, men det gir en større tilgjengelighet. Noe som gjør at spillet vil treffe en adskillig større målgruppe. Etter vellykkede utdelinger av saftige kavringer, blir du belønnet med en liten slant "cool cash". Disse kan du bruke til å oppgradere dine ferdigheter som foregår på samme måte som i f.eks. Tony Hawk-spillene. Det er en balansegang om du skal oppgradere nå, eller spare opp til senere anledninger.

Det kommer nok ikke som noen overraskelse at spillets pumpende beats består av musikk fra Def Jam artistene. Lydsporet består av gamle kjenninger fra Def Jam, samt enkelte spor lagd eksklusivt til dette spillet. Lydsiden er en vital del av stemningen i spillet og klarer dette med god margin. Det er ikke vanskelig å se de karakteristiske kunstnerne i det virtuelle universet og AKI har gjenskapt rappernes utseende bra. Omgivelsene og figurene er skapt med stor presisjon og evne. Det eneste som kan skjære litt i øynene her er animasjonene, som fra tid til annen ikke fungerer helt etter hensikten. Når den umiddelbare begeistringen for spillets mange kjente ansikter og gjennomsyrende atmosfære har lagt seg, kan man komme helt inn til kjernen i kampsystemet - og det er her man oppdager noen riper i lakken. Noen vil gå så langt som å si at dette er resirkulert fra deres stiler fra tidligere spill. Her ville vi gjerne ha sett litt mer nyskapelse fra utviklerne og det faktum av at de har blandet inn litt streetfighting i bildet kan til tider virke litt rotete.

Konseptmessig er Def Jam Vendetta en veldig interessant blanding. Tanken på at japanske utviklere har implementert noen av USA’s beste rappere i et wrestlingspill er faktisk litt oppsiktsvekkende. Til stort hell for wrestlingfans og til en hvis grad fans av musikken, har AKI klart å skape et troverdig miljø med dertilhørende brutale kamper. Sett som wrestlingspill alene er ikke DJV noe revolusjonerende, men den akkompagnerende hiphop-attituden skruer øker tittelens appeal betraktelig. Heldigvis er det annet en halvskallede bleikfeite menn i litt for tettsittende kostymer som kan wrestle - fans av genren burde straks hip-hoppe ned og bodyslamme ekspeditøren i den nærmeste spillbutikken og få han til å slenge spillet på disken.

7 / 10
+
Fete triks og et overbevisende miljø