Def Jam Fight for New York

Def Jam: Fight For NY

Def Jam Fight For NY er et langt mer detaljert spill enn Vendetta, og med en noe bedre historie å støtte seg på.

Da Def Jam Vendetta kom på markedet fikk det en middels mottagelse av gamere verden over, fordi spillet var veldig monotont og lineært selv til fightingspill å være. Nesten halvannet år er gått siden Vendetta så dagens lys, og nå er altså oppfølgeren, Def Jam Fight For NY, snart fitt for fight. Så får vi se om EA har tatt hintet og gitt oss litt mer å gjøre enn bare å trykke på de to-tre samme knappene spillet igjennom.

Def Jam Fight For NY er et langt mer detaljert spill enn Vendetta, og med en noe bedre historie å støtte seg på. Handlingen fortsetter nøyaktig der Vendetta slapp, etter den siste, store fighten. Historien tar en og annen spennende vending, men det skal jeg selvsagt ikke fortelle noe om. Du inntar rollen som en ny, lovende fighter, som du selv kan bygge opp i hver minste detalj. Du får ikke bare muligheten til å sette ham sammen en gang, men også når du er inne i spillet. Håret kan farges, tatoveringer kan ordnes og alt annet av hva en ekte street fighter kan ønske seg kan skaffes. Du må også velge hvilken type slossing din spiller sverger til, om han skal være mester i kickboksing eller om han er brytingens ukronede konge.

Def Jam har ikke bare blitt mer detaljert, det har også blitt langt større. Faktisk så mye som 3 ganger størrelsen til Vendetta har vi i vente her. Og med stjerner som Carmen Electra, Busta Rhymes og Snoop Dogg å slåss med er alt duket for noen skikkelige omganger i New Yorks undergrunnsverden. De står for musikken og de står for karikaturene, men når du entrer ringen står de ikke mer. Def Jam Fight For NY har også sørget for et langt mer levende miljø, hvor publikum kan hjelpe deg ved å holde motstanderen fast eller rett og slett angripe ham. Eller du kan ta en flaske eller et balltre fra en i publikum og denge løs på alle og enhver som er dum nok til å entre ringen mens du står der. Grafikken generelt har fått en real overhaling, og en del nye effekter har fått plass. Siden arenaene du sloss på har blitt langt mer levende og relevante har EA også sørget for at de grafisk ikke bare er flate bakgrunnsbilder lenger. Fight for NY har en nydelig refleksjonseffekt som hjelper til med å vekke bakgrunnene til live. Grafikkmessig har spillet utviklet seg stort siden sist, og dette er helt klart noe av det beste ved hele tittelen.

Det undertegnede husker best fra Def Jam Vendetta var uten tvil mangelen på variasjon gameplaymessig. Så når 2’ern var klar til testing var det bare å håpe at forandringer var gjort på det området. Har EA klart å gjøre gameplayet mindre monotont eller blir dette nok en spillopplevelse som hovedsakelig går ut på hvem som holder ut trykkingen lengst? Og etter et par timer med Fight for NY begynte nok en gang følelsen av å jobbe som knappetester på en Playstationfabrikk å gjøre seg gjeldende. Spillet er ikke like monotont som sin forgjenger, men eplet faller som kjent ikke så langt fra stammen heller.

Vendetta ble nok aldri den bestselgeren EA håpet på, men Fight For NY har helt klart større potensial. Det er riktignok litt kjedelig i lengden å sloss mot disse svære apene av noen motstandere med de samme triksene hele tiden, men sånn er jo de fleste fightingspill. Så er dette genren for deg bør du helt klart teste ut dette spillet, som nok vil bli en positiv overraskelse. Med en respektabel kolleksjon av fightere, sangere og smådetaljer, kan Def Jam Fight For NY ta steget helt opp i øverste sjikt av fightingspill.

Def Jam Fight for New YorkDef Jam Fight for New YorkDef Jam Fight for New YorkDef Jam Fight for New York
7 / 10
+