Noen hundre år inn i fremtiden har menneskene for lengst forladt Jorden. En ny, lukrativ jobb er å dra rundt i øde solsystemer og samle på mineraler gjennom å ødelegge planeter. Ombord på de enorme skipen foredles alt materiale man har samlet inn. USG Ishimura er et av de største gruveskipene, men man har ikke fått svar på anropene som er sendt til skipet. Du spiller Isaac Clarke som sendes til USG Ishimura for å sjekke ut hva som har hendt.
På lik linje som Gordon Freeman er du ikke så mye mer enn en teoretiker. Våpen kan du ikke håndtere spesielt bra og forresten finnes det heller ikke spesielt mange ombord på USG Ishimura. Noe som er synd for på det store skipet har en parasitlignende utenomjordisk rase fulgt med mineralene ombord og tatt over hele skipet. I stedet for vanlige våpen må Isaac stole på de verktøyene som finnes tilgjengelige.
Alle mennesker er forvandlet til "monstre" og mens de store maskinene jobber videre, sysler den zombiefiserte besetningen med kannibalisme. Hva som skulle bli et enkelt rutineoppdrag forvandles fort til en kamp på liv og død og man må ha nerver av stål for å spille spillet. Selvsagt betyr det både minispill, action og en god del utforskning av det øde og kjempestore skipet USG Ishimura.
Med Dead Space vil EA bokstavlig talt skremme vannet ut av deg. Teamet som jobbet med spillet medgir villig at de har blitt inspirert av både Resident Evil og Silent Hill for å kunne skremme deg på flere måter. Det kommer til å finnes sjokkelementer som f.eks. når hundene braker gjennom ruten i Resident Evil. På lik linje som i gode skrekkfilmer kommer lydene til å spille en stor rolle og du vet aldri når lyden kommer ovenfor deg eller om den merkelige raslingen kommer bak deg.
I utviklingen av denne spesielle verden i Dead Space har EA lånt innslag først og fremst designmessig fra filmene Alien og The Thing. Men mest av alt har man hentet inspirasjonen fra forfatterne Isaac Asimov og Arthur C. Clarke. Begge anses å være blant tidenes største science fiction-forfattere og har skrevet mange storslåtte romepos som I, Robot samt År 2001: En romodyssé som er blitt til meget gode filmer av. For å hedre begge er hovedpersonen i Dead Space for øvrig døpt til Isaac Clarke.
Disse inspirasjonskildene borger for en heldekkende verden som kommer til å kunne få mange oppfølgere ettersom Isaac Asimov og Arthur C. Clarke var flinke til å veve inn følelsen av en annen tid og plass i sine bøker. Ikke bare gjøre det til et heftig fremtidsscenario, men å ha en helt annen fremtidsverden som nødvendigvis ikke bare var ond.
Dead Space har vært under utvikling i 1½ år og det gjenstår ca. ett års utvikling igjen. Men tross det ser Dead Space allerede imponerende og velgjort ut med flott grafikk og heftige effekter samt en stemning som føles veldig mektig ut. Isaac Clarke løper rundt i spillet med sin lysende arbeidsmaske noe som ser både kuult ut og som tilbyr en god beskyttelse. At EA har sett på Splinter Cell og Sam Fishers tre grønne, lysende øyne er åpenbart. At masken er litt for enkel å oppdage i mørket er gjort med omtanke, men også for å gi Isaac Clarke et eget utseende og for at du skal kunne vite hvor man befinner seg i det komplette mørket.
Enn så lenge har EA ikke presentert noen store spillmessige nyheter men det ser ut til å bli en ganske vanlig førstepersons-action-spill lagt til en veldig spennende verden. Det blir heller ingen co-op i Dead Space ettersom det er satset på å føle seg "ensom". Derimot har man ikke helt gått bort fra at det kan få en mer tradisjonell multplayer-støtte. Men forhåpentligvis har utvikleren et ess eller to i ermet som kan forvandle Dead Space fra "bare" å være et lovende spill til et kommende mesterverk.