Norsk
Gamereactor
forspill
Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide

Oversvømmelse, brennende sol, sand i skoene og zombier. Vi har forhåndstestet Techlands ferieparadis, og det virker ganske lovende...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

«Bigger, better, more badass». Ordene er Cliff Blezinskis i forkant av Gears of War 2-lanseringen. Hvis jeg skal gjette, så har nok dette også vært ledestjernen i utviklingen av Dead Island: Riptide, for dette er nettopp hva polske Techland har funnet på. I stedet for å lage noe helt nytt, så har de valgt å fortsette historien om de fire zombieimmune personene fra Dead Island. Selv skal vi innta rollen som soldaten John Morgan.

Han viser seg raskt som for å være av typen som er i stand til å knuse zombieskaller - en egenskap som kommer godt med allerede etter kort tid. For Dead Island: Riptide fortsetter der originalen sluttet, og uttrykket fra asken til ilden føles passende. Selv om charterlivet på Banoi var forjævlig, så er det muligens enda verre på Palanai.

Dead Island: Riptide

Problemene skylder ikke mygg eller innpåslitne reiseledere, men det er heller vann. Palanai er rammet av en tsunami, og hele paradisøya er forvandlet til et gjørmete helvete. Dessuten har antallet zombier steget, og alle er mer aggressive. Resultatet er mer action, og man kastes raskt inn i handlingens sentrum hvor innsamling av våpen, oppgraderinger og heltedåder står på agendaen.

Dette er en annonse:

Det virker også som om Techland har smygtittet litt på Borderlands 2, for både tempo og spillopplegget minner om Gearbox sitt storspill. Det er heller ikke like sparsomt med ammo, og er det enklere å velge å blåse huet av zombiene. Det er i hvert fall inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha testet de tre første timene av spillet.

Dead Island: Riptide

Jeg trenger uansett bare noen sekunder på å se at grafikkmotoren Chrome Engine 5 har blitt justert til det bedre. PC-betaen jeg spiller er klarere, skarpere, har bedre teksturer og lyssetting og det føles friskt i forhold til Dead Island. Det oversvømte og solfylte landskapet har også fått bedre væreffekter, og det er hele tiden i forandring.

Selv om det føles litt kunstig at det går fra strålende sol til øsende regn på bare noen minutter, så tilfører det en hel del til opplevelsen. Det er stemningsfullt å komme glidende gjennom regnet i en bil mens man oppdager en strandet person oppå en campingvogn. Det å deretter trosse farene og hjelpe vedkommende er dessuten like morsomt som i originalen.

Dette er en annonse:
Dead Island: Riptide

Videre har man flere nye egenskaper denne gangen, og det inkluderer blant annet å kunne hoppe på zombier fra avsatser, spark og muligheten til å gå berserk. Vi får også ett nytt våpen, en form for radiominer. De bruker høyfrekvent lyd til å sprenge zombieskallene i filler. Ellers gjelder det å plukke opp alt man finner for å lage et våpen som gjør så mye skade som over hodet mulig.

Avgjørelsen om å gå i denne retningen med Dead Island: Riptide kan forklares med at hovedpersonene fra originalen har blitt bedre til å overleve. De fryktinngytende fiendene fra originalen har nå blitt kanonføde. Det er en løsning som får meg til å endre spillestil, og det gjør at spillet føles friskt.

Dead Island: Riptide

Det er også morsommere å spille i co-op ettersom denne modusen byr på flere muligheter. Blant annet kan man forsterke det området som fungerer som base, eller spille eskorteoppdrag hvor de andre sørger for at du kommer helskinnet frem. Dead Island hadde veldig god co-op, men jeg spår at dette vil bli enda bedre i Riptid.

Etter tre timer med Dead Island: Riptide kjenner jeg at jeg umiddelbart vil ha mer. Den tidlige koden har selvfølgelig noen bugs, og jeg vet egentlig ikke hva som venter i det ferdige spillet. Men det ga mersmak. Hvis Techland bare klarer å få til finjusteringen, så vil dette være et selvsagt alternativ for å stille zombiehungeren i påvente av den andre sesongen med TT Games' Walking Dead som starter til høsten.

HQ
Dead Island: RiptideDead Island: RiptideDead Island: RiptideDead Island: Riptide

Relaterte tekster

Dead Island: RiptideScore

Dead Island: Riptide

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Oppfølgeren til Dead Island fører historien videre, nå med enda flere udøde. Adrian har slaktet seg gjennom dem og satt karakter.

9
Vinn fet Dead Island: Riptide-pakke

Vinn fet Dead Island: Riptide-pakke

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

Har du lyst til å vinne Dead Island: Riptide til Playstation 3, pluss DLC-koder og en Collector's Edition-statuett? Da bør du delta i ukens fredagskonkurranse.

2
Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide

FORSPILL. Skrevet av Jonas Mäki - GR SE

Oversvømmelse, brennende sol, sand i skoene og zombier. Vi har forhåndstestet Techlands ferieparadis, og det virker ganske lovende...

Techland vil ikke lage spill til Wii U

Techland vil ikke lage spill til Wii U

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Dette er en sorgens dag for alle som hadde sett frem til å få spille Dead Island eller Call of Juarez på Wii U. Dette kommer nemlig ikke til å skje i overskuelig fremtid...

1
Dead Island: Riptide-intervju

Dead Island: Riptide-intervju

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Vår svenske kollega Mathias Holmberg slo av en prat med Alex Toplanksy fra Deep Silver, for å få en oppdatering på det sol- og zombiefylte actionspillet Dead Island: Riptide.



Loading next content