Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Dead Island 2

Dead Island 2

Som sin forgjenger stjal Dead Island 2 fokuset med en herlig annonseringstrailer på E3, men er det nok? Vi fikk teste Yagers zombiespill med egne hender på Gamescom...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det første Dead Island-spillet vil bli husket som et spill med mange gode ideer, men som også var litt røff i kantene. Nå er det snart klart for Dead Island 2, men det er ikke lenger den samme utvikleren som sitter med kontrollen. Den er overlevert til Yager, som sist ble lagt merke til for det mørke krigsspillet Spec Ops: The Line. Denne gangen har de derimot valgt en langt lysere sti, med sterke farger, masse humor og hundrevis av liter med blod.

Jeg fikk sjansen til å intervjue produsent Michael Kempson, teknisk sjef Andre Dittrich og gameplay designer Loerg Friedrich fra Yager-teamet. De hadde egentlig tenkt til å lage et skikkelig mørkt spill denne gangen også, men det lot seg ganske enkelt ikke gjøre. Det avgjørende øyeblikket kom da en spilltester hadde kjørt på og drept en stakkars NPC, og det brøt ut latter hos samtlige til stede. Da skjønte de at de måtte revurdere spillets stemning og tema. Fokuset skiftet dermed over til å handle om å ha det gøy sammen med venner.

Dead Island 2
De fire klassene du kan spille som, Berserker, Speeder, Hunter og Bishop, er nokså ordinære. En er sterk og treg, en er rask og svak, en er dyktig på avstand og en fungerer som support...

Dead Island 2 har fått et ganske fengende kallenavn, nemlig «verdens minste MMO». Det er minst ettersom det kun tillater åtte spillere om gangen, og det er et online multiplayer-spill fordi det er designet for å være best sammen med andre. Det er fullt mulig å spille alene, men da går du også glipp av mye av moroa. Ikke minst fordi spillet er designet for samarbeid så vel som harmløs konkurranse.
Designeren ville ikke avsløre detaljene riktig ennå, men det handler visst mer om å vinne premier enn å sparke inn tenna til vennene dine. Utviklergjengen skal dessuten holde et øye med hva spillerne finner på etter lansering, og deretter skape nye events basert på dette. Skulle eksempelvis mange spillere like å sparke zombier utfor Hollywood-skiltet, ja da vil det kanskje dukke opp en konkurranse i tråd med dette etter hvert. Alt er opp til spillerne og hva de liker å gjøre.

Dette er en annonse:

På lik linje med et MMO har ikke Dead Island 2 et lineært plott. Spillet har en begynnelse, men det finnes ikke noen definitiv slutt på samme måte. I stedet er det meningen at spillerne skal skape sine egne historier. Det finnes for eksempel et oppdrag hvor man skal beskytte en bar hvor noen overlevende har bestemt seg for å ha fest, men hvis forsvaret ryker vil alle dø og man å tømme baren for udøde før det kan bli arrangert noen ny fest. Ifølge utvikleren er det hendelser som dette som vil forme hver enkel spillers opplevelse.

Dead Island 2
Dead Island 2 har fått det fengende kallenavnet "Verdens minste MMO"...

Versjonen jeg fikk teste viste at Dead Island 2 fortsatt er tidlig i utviklingen. Handlingen er lagt til en forstad i Los Angeles, og det fantes kun noen få hus å utforske foeløpig. Jeg fant en elektronikkbutikk og en bensinstasjon, og selvfølgelig var det flere ting som kunne brukes til å oppgradere våpnene mine.

Disse oppgraderingene kom godt med i kampene. Det er mulig å ha ett våpen i hver hånd, og det er fullt mulig å kombinere kast og slag. Det føltes ærlig talt veldig godt å meie ned zombiene med to våpen samtidig. De udøde er rimelig aggressive, og det blir fort mange som angriper samtidig. I likhet med tidligere gir de seg dessuten ikke bare fordi du hugger av armer og ben.

Dette er en annonse:

Utvikleren lover en gjeng med forskjellige zombieklasser, hvorav noen vil være nye for serien. I tillegg skal noen av klassene vi kjenner fra før få en aldri så liten overhaling.

Dead Island 2 etterlot et positivt inntrykk til tross for sin
uferdige form. Vi løp på kryss og tvers av området i grupper på fire, og vi hadde det veldig gøy. Noen sprengte biler, andre valgte å utforske, men vi prøvde å samle så store grupper med hjernespisere som mulig. Mens Techland fortsetter sitt mørke fokus med Dying Light har Yager sørget for at Dead Island tar et steg i retning Dead Rising-serien. Det er tydelig at det nye studioet har mye å bevise, og tiden vil vise om humor er veien å gå for å tekkes et zombieslaktende publikum.

Dead Island 2

Relaterte tekster

2
Dead Island 2 skifter utvikler igjen

Dead Island 2 skifter utvikler igjen

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Man kan vel trygt si at Dead Island 2 har hatt en rotete tur etter at spillet ble avduket i 2014. De siste fem årene har vi sett spillet skifte utviklerstudio, bli utsatt...



Loading next content