Norsk
Gamereactor
artikler

De største spillene fra DigiDays 2013

Gamereactor dro til årets DigiDays for å se nærmere på Ubisofts kommende digitale utgivelser. Vi har testet de heteste titlene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Assassin's Creed: Liberation HD | Slippes: K2 2014 | Format: PC, PS3, Xbox 360

HQ
De største spillene fra DigiDays 2013

Man kan nok gjette seg til hvorfor det håndholdte Assassin's Creed er på vei til stasjonære konsoller, men det er likevel interessant at utvikleren insisterer på at det ikke bare er snakk om en HD-oppussing. De opprinnelige utviklerne er tilbake ombord, og de er ute etter å forbedre og justere Liberations gameplay. De har gjort en grundig sjekk på tingene som ikke fungerte i Avelines PS Vita-eventyr, og de har lyttet til tilbakemeldinger fra anmeldelser, fans og teamet selv. Noen oppdrag har blitt endret, og spillet har blitt utvidet til å minne mer om de Assassin's Creed-spillene vi er vant til å spille på hjemmekonsollene. Med ACIV i november og en tidlig utgivelse av Liberation neste år, har vi plutselig en situasjon hvor Assassin's Creed slippes hvert halvår. Det er kanskje mer en serien tåler, eller hva?

Dette er en annonse:

Trials Frontier | Slippes: K2 2014 | Format: iOS

HQ
De største spillene fra DigiDays 2013

La oss ta det viktigste først. Redlynx har lykkes i å overføre presisjonen i kontrollen fra konsollspillene til mobilene. Mens vi sto og testet spillet ble vi fortalt at de hadde brukt omtrent seks måneder på bare å få dette riktig. Designet i Frontier minner om en snål landsby i ville vesten, og nå finnes det en oppdragsstruktur i brettene. Spillet har fortsatt poengtavler, men de finnes også utfordringer i selve brettene. Eksempelvis skal man ta to back flips i ett hopp og så videre.

Dette er en annonse:

Det er ulike motorsykler som passer til de forskjellige oppdragene, i stedet for at man gradvis må spille seg opp til de bedre modellene. De mest ekstreme brettene er som vanlig utrolig vanskelige, og i ett tilfelle brukte vi flere minutter bare på å nå første checkpoint. Spillet vil kunne lastes ned gratis, men vi er litt bekymret for drivstofftanken innad i spillet. Denne tømmes nemlig gradvis, og hvis den går tom må man enten vente til den har blitt full igjen før man får spille, eller eventuelt betale en sum for full tank.

Assassin's Creed: Pirates | Slippes: K4 2013 | Format: iOS, Android

HQ
De største spillene fra DigiDays 2013

Assassin's Creed: Pirates tar spranget fra de stasjonære konsollenes velkjente snikeaction til arkadeaktige sjøslag på mobilen. Her seiler du rundt med skuta på de stormende karibiske hav. Ifølge utviklerne ligger fokuset på action, og du må kjempe mot både den kongelige flåten og andre pirater. Du må samtidig sørge for å skipet har tilstrekkelig

AC: Pirates skal slippes til iOS og Android i løpet av høsten. På Digital Days ble spillet kun vist frem i form av en kort trailer som ikke demonstrerte mer enn et par sekunder med gameplay. Det var en beskjeden presentasjon som ikke gjorde noe spesielt positivt inntrykk på oss. Det er selvfølgelig for tidlig å si noe om resultatet, men vi håper at Pirates ikke bare er et halvhjertet forsøk på å skaffe noen raske kroner.

The Crew | Slippes: K1 2014 | Format: Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4, PC

HQ
De største spillene fra DigiDays 2013

The Crew og Watch Dogs var en av de største titlene på DigiDays. Det var riktig nok litt skuffende at spillet kun var tilgjengelig i en ti minutter kort demo. Den viste typiske racingelementer som et løp, et par fart- og presisjonsprøver og et samarbeidsoppdrag hvor vi skulle stoppe et tungt transportkjøretøy på Miami Beach.

The Crew er en lovende tittel, men demoen presenterte hverken spillet eller dets styrker særlig godt. En av de råeste tingene ved The Crew er det enorme kartet som dekker hele USA (i miniatyrutgave), og det sies at det tar en time å krysse det på tvers. Vi fikk se noen av miljøene, men vi fikk ikke noe inntrykk av størrelsen eller friheten som utviklerne lover. Grafikken var heller ikke imponerende. Spillverden føles statisk, og vi kræsjet i flere busker og andre småting som om de var massive vegger.

Den svake demoen har likevel ikke kjølt ned forventningene våre. Vi ser fortsatt frem til hvordan spillet vil kombinere enspiller og onlinespilling. Det lover tross alt godt at opptil fire personer kan spille gjennom historien sammen, i tillegg til at verdenen befolkes med syv andre spillere når man er online. Det er et spennende konsept, og vi er nysgjerrige på hvordan det kommer til å funke i praksis.

Rayman Fiesta Run | Slippes: November 2013 | Format: iOS, Android, Windows Phone

HQ
De største spillene fra DigiDays 2013

Rayman Fiesta Run gir oss 75 friske brett fordelt på fire splitter nye verdener. UbiArt Framework-motoren tegner spiller med sin kjente, og nydelige, fargerike stil som vi forelsket oss i allerede da vi prøvde Rayman Origins for første gang. Rayman er tilbake med nye evner - han er ikke lenger redd for vann, og kan svømme denne gangen.

Blandingen av fart og timing er fortsatt en fantastisk kombinasjon, og noen av de nye brettene føles enda raskere enn i Rayman Jungle Run. Ubisoft har også lagt til poengtavler slik at man kan konkurrere mot resten av vennelista. Det eneste som føles merkelig er tilføyelsen av valgfrie hjelpemidler. Man kan for eksempel kjøpe flere hjerter (liv) eller bedre slag. Det er også mulig å kjøpe et slags idealspor som viser deg veien til alle Lums og hemmeligheter.

Heldigvis er det sistnevnte valfritt, og selv om de kan kjøpes for virkelige penger fikk vi likevel nok Lums til å handle etter litt spilling. Ubisoft har heller ikke glemt kjernespillerne, og har derfor implementert Invasion Mode - altså vanskeligere gjennomspilling av brettene. Dette ser ut som en oppfølger som vil gjøre alle fornøyde.

Rabbids Big Bang | Slippes: Oktober 2013 | Format: iOS, Android

HQ
De største spillene fra DigiDays 2013

Det er ikke første gang vi ser Rabbids på mobilene, men dette er deres første skikkelige spill. Rabbids Big Bang har åpenbart latt seg inspirere av Angry Birds Space, ettersom vi skal kaste de gale kaninene gjennom verdensrommet og løse forskjellige oppgaver.

Hovedelementet i Rabbids Big Bang er tyngdekraften i verdensrommet (eller planetene). Her finner vi alt fra enkle oppgave som å fly to ganger rundt en planet, eller samle fem mynter på 40 sekunder til å slå en ku i løpet av svært kort tid og så videre. Ulike planeter har ulik tyngdekraft, og hvis utfordringen blir for stor kan man bruke virkelige penger på å forbedre jetpacken og balltreet.

Det er veldig morsomt, og til en fornuftig pris kan dette by på skikkelig underholdning til mobilen.

Endwar Online | Slippes: 2013 | Format: PC, Mac

HQ
De største spillene fra DigiDays 2013

Strategispillet fra 2008 hopper nå på free-to-play-trenden. Vi befinner oss ti år etter originalen, og spillet kan nytes i nettleseren. Gameplayet er endret fra komplisert sanntidsstrategi til å ha blitt mer tilgjengelig. Det kan best beskrives som et MOBA. Man sender ut troppene, og et sten-saks-papir-system avgjør om du vinner slaget eller ikke.

I det gamle spillet hadde man enheter og bataljoner, mens her finner vi et mer fleksibelt system med helter som har forskjellige evner. Hvert brett byr på to til tre minutter med spilletid, det finnes en flerspiller på nett og det skal lages mange oppdrag til enspilleren. Det som kanskje er mest interessant med Endwar Online er at det ser ut til å bli veldig enkelt å klemme inn litt spilling mellom resten av dagens mange gjøremål.

Endwar Online er for øyeblikket i en lukket beta, og når det endelig slippes vil det nok treffe blink hos de fleste som liker MOBA og krigsspill.



Loading next content