logo hd live | No Rest for the Wicked

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      DC Universe Online

DC Universe Online

Et actionorientert MMO til både Playstation 3 og PC. Kim Visnes har tatt på seg kappen og testet DC Universe Online.

Det er sjelden jeg blir overrasket når jeg spiller MMO. De fleste følger den samme formelen som ble perfeksjonert av World of Warcraft. Derimot vil jeg si at DC Universe Online i større grad er et actionspill enn et MMO.

Ideen bak spillet er å lage et MMO som passer perfekt til en konsoll som PS3, men det er likevel mange ting med DC Universe Online som ikke fungerer optimalt på konsoll. Dette gjelder både meny- og kampsystemet.

Du kontrollerer figuren fritt, og beveger deg som du ville gjort i andre tredjepersonsspill, men det føles ikke riktig. Det hele blir en slags blanding av Mass Effect 2 og World of Warcraft, som høres ut som en fantastisk blanding, men som dessverre for spillet blir mer et mageplask fremfor et perfekt svalestup.

Problemer med PS3-versjonen
      Du mangler muligheten til å gjøre angrep raskt og smidig når man må bruke spesielle krefter fra bunnmenyen. Når man sitter med tastatur trykker du på en knapp for å gjøre angrepet, mens på PS3 må du først trykke på enten R1 eller R2 for å velge fra menyen. Deretter må du huske hvilken knapp du skal trykke for hvert av angrepene. SOE kunne basert brukergrensesnittet på noe annet enn hva de bruker i PC-utgaven.

Det finnes ingen mal for hva som fungerer på PS3, derfor er det litt trist at de har valgt å basere det hele på hvordan de har gjort det i PC-utgaven av spillet. Hvorfor har man en bunnmeny, og ikke noe annet som tar mindre plass på skjermen? Trenger man virkelig at kartet er konstant tilstede på skjermen? Det samme med kommunikasjonsvinduet. Fremfor å lage et unikt MMO basert på nye regler, velger de istedet å lage en mer tungvint utgave av PC-versjonen. Og det føles veldig når du spiller det.

En tegneseriefans våte drøm
      Når det derimot kommer til spillet i seg selv, må jeg si at jeg er positivt overrasket. Historien er blant annet skrevet av Geoff Johns som har vært med på å skrive for DC Comics i mange år, deriblant Infinite Crisis- og Blackest Night-historiene.

DC Universe Online handler om at Brainiac i flere år har stjålet superkrefter fra verdens største helter. Ved å bruke "exobytes" skal han lage en hær av metamennesker, som han så skal erobre verden med.

Lex Luthor, som i fremtiden har drept hele Justice League, endte opp med å være den eneste levende igjen på jorden. Han har derfor reist tilbake i tid for å få hjelp av Justice League. Han har også stjålet og sluppet løs "exobytes" i atmosfæren som har gitt superkrefter til helt vanlige mennesker. Det er et slikt metamenneske du spiller. Det meste av handlingen foregår i Metropolis og Gotham City.

Når man først starter spillet får vi en liten introduksjon til historien, samt muligheten til å lage en karakter. Du velger først om du ønsker å være skurk eller helt, og utifra dette velger man en mentor. For helter velger du mellom Batman, Superman eller Wonder Woman. Som skurk velger du mellom Joker, Lex Luthor og Circe. Hver av disse er basert på tre klasser, enten Tech (Batman og Joker), Meta (Superman og Lex Luthor) eller Magic (Wonder Woman og Circe). Mentorvalget bestemmer handlingsforløpet i spillet, samt hvilket utstyr du kan bruke og hvilke oppdrag som er tilgjengelig.

Actionfylte oppdrag
      Etter dette kan du enten basere karakteren din på kjente figurer, eller lage en fra bunnen av. Du bestemmer kroppstype, hudtype, og alt det andre som har med karakterens utseende å gjøre. Du bestemmer også om du vil fly, løpe fort eller være akrobatisk. Når du så har skapt din karakter, vil du bli kastet inn i historien. Den første delen er den samme for alle, og vil få deg opp i nivå ved bestemte punkter i oppdraget (som er å komme seg vekk fra skipet). Når du så er ferdig med introduksjonen, åpnes spillet opp for både utforskning, spiller-mot-spiller, valgfrie oppdrag og mye annet.

For det meste vil oppdragene være av sorten "drep X-antall av denne fienden" eller "plukk opp X av dette". Dette er ingenting nytt i MMO-sjangeren, og kalles "grinding". Det som gjør DC Universe Online annerledes enn for eksempel World of Warcraft, er at uansett om du har slått på en fiende først, så vil andre fortsatt kunne hjelpe deg og samtidig få oppdatert oppdraget sitt. Du behøver ikke tenke at du må være først ute.

Grunnen er nok den at siden man tross alt spiller en helt eller skurk, så kan man velge å hjelpe andre eller ikke. Du straffes heller ikke for å gjøre det, så du får faktisk både poeng og utstyr av å hjelpe. Alt av oppdrag vises på kartet, og man vet alltid hvor man skal dra eller oppholde seg, selv om oppdragsteksten ikke alltid forklarer akkurat hva du skal gjøre. De fleste oppdrag ender også med en storslått kamp mot en eller annen kjent DC-figur - som så vil dra deg videre til neste del av historien.

Gode tilpasningsmuligheter
      Det beste med DC Universe Online er derimot muligheten til å endre figuren din. Du plukker opp utstyr og våpen når du spiller, og blir kanskje først litt satt ut av det faktum at karakteren som du jobbet i 30 minutter med å lage i begynnelsen, etter noen få minutter vil se helt annerledes ut. Dette gjelder kun frem til du finner "Styles"-fanen i menyen. Her kan du endre hele utseendet til figuren din, både farger og hvilke deler av utstyret som skal vises.

Alt utstyr har i tillegg eget utseende. Dette gjør at du kan mikse det du finner etter eget ønske. Hendig nok behøver du ikke å ta vare på utstyret, og du er ikke låst til å se ut som alle andre bare fordi du har lyst til å bruke en hjelm som alle andre også bruker. Av den grunn vil du faktisk aldri finne en karakter som ser lik ut i DC Universe Online. En forfriskende forandring fra andre MMO.

Flott overflate
      På et grafisk nivå følger DC Universe Online stilen til DC Comics, som tross alt hele spillet er basert på. Mellomsekvensene mellom hvert store oppdrag er et animert tegneseriehefte som forteller historien. Musikken er enten adrenalinpumpende elektronika, eller storslått orkestermusikk. Det desidert beste er stemmene til de kjente karakterene. Blant annet er Joker spilt av Mark Hamill (Luke i Star Wars) og Kevin Conroy er Batmans stemme.

For de av oss som ser på tegnefilmene, så vil alt føles veldig kjent. Når det kommer til forskjellen mellom PS3- og PC-utgaven, må jeg si at PS3-utgaven lider av hakkete grafikk når mye skjer samtidig, som til tider blir frustrerende. Da jeg skulle spille PS3-utgaven brukte den også lang tid på å installere, faktisk over seks timer. PC-utgaven lastet ned 12 GB og oppdaterte alt på under 1,5 time.

Når det kommer til hvilken av utgavene som er den beste, vil nok PC-utgaven være det mest fornuftige valget - rett og slett fordi et MMO ikke fungerer helt som det burde på konsoll, selv om tanken er god. Det blir ikke det samme uten mus og tastatur. Kanskje dette endrer seg med tiden, men som det er nå - som sagt over - føles ikke PS3-utgaven helt riktig.

Konklusjon
      Den største feilen er at SOE har utviklet PS3-utgaven som om det var en PC-utgave. Noe som funker dårlig når du sitter med en kontroll som ikke har like mange knapper som et tastatur, eller en analogstikke som ikke er like følsom og presis som en mus. Jeg må også legge til at DC Universe Online i hovedsak er laget for fans av DC Comics. Det er ikke et dårlig kjøp om du er ute etter et nytt MMO, men tegneseriefanatikere vil få langt mer ut av spillet enn menigmann.

Playstation 3:
      7/10.

Vår anmeldelse er i hovedsak basert på spillet i forkant av lansering. Kim har derfor ikke vært istand til å gjøre seg opp et helhetlig inntrykk av spiller-mot-spiller.