Norsk
Gamereactor
forspill
Darkfall Online

Darkfall Online: Hellfreeze

Darkfall Online er på samme tid et av de mest roste og slaktede MMORPG noensinne. Med Hellfreeze tar Aventurine sats på første halvdel av spillets største renovering.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Merk: Sjangeren MMORPG er i konstant forandring, og blir dermed vanskelig å vurdere på stående fot. Hellfreeze er kun begynnelsen på en større oppdatering av hele Darkfall-universet, hvilket betyr at Adrian heller har valgt å ta pulsen på dagens situasjon i Agon. Dette er ikke en sniktitt på utvidelsen, men snarere en tilstandsrapport.

Darkfall Online er det mye omdiskuterte onlinerollespillet til norsk-greske Aventurine. Jeg har aldri tidligere opplevd et spill som har blitt lovpriset så opp i skyene av fansen, men tråkket så ned i sølen av kritikerne. Det er et åpent fantasy-onlinerollespill med fokus på uhemmet kamp mellom spillere og så få begrensninger som mulig. Dette betyr at alle kan drepe alle i spillet, og etter man er død vil alle eiendeler man hadde på seg kunne stjeles av forbipasserende eller dusten som tok livet ditt. Det hele sikter på å skape en intens og brutal spillopplevelse hvor spilleren virkelig kan leve seg inn i en rå eventyrverden. De positive tilbakemeldingene kommer fra veldig varierte hold, inkludert PvP(spiller mot spiller)-miljøet, rollespillmiljøet og til og med mer avslappede spillere som kun interesserer seg for å gjøre oppdrag og utforske. Samtlige anmeldelser av Darkfall Online, derimot, gir spillet middels eller lavere karakter.

Darkfall Online har vært ute i over et år nå, og holder seg fortsatt gående ganske bra. Lenge har Aventurine lovet at de skal ta affære og forandre flere av de mest kritiserte elementene i spillet i form av en stor, gratis utvidelse kalt Darkfall 2010. Denne utvidelsen skal, etter ryktene, oppdatere grafikken i spillet til Direct X 11, legge til dynamiske lydeffekter, bedre animasjoner, enda mer avansert intelligens på monstrene og mye mer innhold for alle. Nylig rullet Aventurine ut første halvdel av Darkfall 2010 i form av Hellfreeze, en gratis utvidelse som la til mye nytt innhold, oppdaterte alle teksturene i verdenen og renoverte et stort antall underjordiske 'dungeons' i spillet. Tasos Flambouras, talsmann for Aventurine, sa spøkefullt at de ikke hadde kalt utvidelsen Hellfreeze fordi den tok så lang tid å lansere (utvidelsen ble utsatt flere ganger og det ble sagt at helvete ville fryse over før den kom ut), men på grunn av de to nye episke monstrene som er lagt til: isdragen og demonen.

Personlig synes jeg Darkfall Online var et pent spill før. Det hadde sine svakheter, slik som lavoppløste teksturer, men brettdesignet var overlegent og det var tydelig at utviklerne hadde brukt vanvittig mye tid på detaljene. For de av oss som likte å oppdage nye ting var der utallige varierte områder og små hemmeligheter å finne. Nå har teksturene blitt oppdatert som svar på kritikken, og landskapet er blitt en fryd for øyet. Spesielt ørkenene i spillet er verdt å besøke nå. Hvis andre halvdel av Darkfall 2010 fortsetter i samme retning og oppgraderer grafikken ytterligere kan Darkfall bli et av de peneste onlinerollespillene på markedet.

Dette er en annonse:

Agon, verdenen i Darkfall, føles ufattelig stor. En av grunnen til dette er at der er veldig få former for hurtigtransport gjennom verdenen, og som oftest må spilleren bruke tid på å reise fysisk fra A til B. Mange har klaget på dette og sagt at de vil bruke mer tid på å spille, og ikke ri rundt hele tiden. Blant det nye innholdet i Hellfreeze er en ny type hest, kalt 'Bluetail Runner', som er mye raskere enn de tidligere typene, og to nye typer båter som hvermansen kan bruke. Det går nå mye kjappere å reise rundt på land og vann, men å dra fra ene enden av Agon til den andre er fremdeles en formidabel tur.

De underjordiske hulene i Darkfall er, ulikt spill som World of Warcraft, også en del av den åpne spillverdenen, og hvis du drar ned uforberedt kan andre spillere snike seg inn etter deg og ta deg med buksene nede. De nye 'dungeons' er varierte og ganske underholdende. I hver av dem går det stort sett ut på å drepe et visst antall monster, men ofte er områdene såpass pene at det ikke gjør noe særlig at de er repeterende.

Sist men ikke minst så har Aventurine lansert tre nye godbiter for de som vil leke seg litt. Disse er 'Fun hulks' som er en type tanks man kan kjøre om kapp med, 'Fun flags' er flagg man kan sette opp og programere til ulike funksjoner - man kan blant annet organisere kamper med 'capture the flag' eller turorientering - og det er nå mulig å finne skattekart eller biter av kart på fiender. Disse er utdrag fra verdenskartet, og spilleren må selv finne ut hvor skatten er og grave den opp.

For de som har testet Darkfall før og gikk lei, så er det nå verdt å komme tilbake for å leke seg litt med det nye innholdet. Hvis du aldri har prøvd Darkfall før er det nok fremdeles litt grovt i kantene til å kunne anbefales, men så snart hele Darkfall 2010 utvidelsen er lansert vil jeg foreslå at de fleste prøver Darkfalls 14 dagers gratis prøvetid. Darkfall er en unik opplevelse som ingen andre onlinerollespill kommer helt i nærheten av. Det er ingenting fullt så spennende som å unnslippe en standhaftig fiende, eller å drepe noen for så å finne en skikkelig gullgruve i sekken deres. Men det er et spill for spesielt interesserte, og for mange vil den konstante følelsen av fare bli for mye av det gode.

Dette er en annonse:
Darkfall OnlineDarkfall OnlineDarkfall Online

Relaterte tekster

Darkfall OnlineScore

Darkfall Online

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Norske Razorwax begynte på sitt ambisiøse nettrollespill Darkfall Online for ni år siden. Nå er det lansert, og vi har anmeldelsen.

0
Darkfall Online: Hellfreeze

Darkfall Online: Hellfreeze

FORSPILL. Skrevet av Adrian Berg

Med Hellfreeze tar Aventurine sats på første halvdel av Darkfall-universets største renovering. Adrian gir deg tilstandsrapporten.



Loading next content