Dancestar Party Hits

Dancestar Party Hits

PS3 prøver å konkurrere med Xbox 360s Dance Central med Dancestar Party Hits. Har Move en sjanse i en dance-off med Kinect?

Dancestar Party Hits er oppfølgeren til Dancestar Party som kom ut i fjor, og er utviklet av London Studios. Spillet har 40 nye sanger og 160 danserutiner man kan prøve å mestre. Man kan danse alene, sammen med en partner, eller utfordre venner og kjente til dance-offs. Opptil 20 stykker kan konkurrere mot hverandre i en slags danseturnering, så dette er helt klart et festspill av typen You just got served! Det finnes også andre modi hvor du har muligheten til å øve (Dance Class), trene (Dance Workout) og lage dine egne danserutiner (Dance Creator).

Som totalt nybegynner på dansespill må jeg si at møte med Dancestarspillet var en noe merkelig opplevelse. Ikke fordi menyen var spesielt annerledes eller vanskelig, eller konseptet helt uforståelig, men fordi jeg rett og slett ikke kan danse. I det hele tatt. Ser du noen ute på byen som ser ut som de har epileptisk anfall, er det nok bare meg som danser. Jeg er født uten rytme og koordinasjon, men veier opp for det ved å ha en aldeles sjarmerende personlighet. Og så kan jeg lage cupcakes! Uansett, spillet gir inntrykk av at nybegynnere så vel som erfarne dansere kan spille det, og det finnes passende vanskelighetsgrader for alle og enhver.

Dancestar Party Hits

Flaks, tenker jeg og fester Move-kontrolleren til håndleddet, posisjonerer meg foran kameraet og blar gjennom sangutvalget. Og her må jeg si at jeg blir positivt overraska, for sangutvalget er faktisk veldig bra. Jeg flirer bredt når jeg ser at The Beach Boys, Run DMC og Boney M har fått plass blant artister av den yngre og mer populære garde som Selena Gomez, Lady Gaga, The Wanted, Avicii og Nicki Minaj. Jeg velger meg en sang som umulig kan være spesielt vanskelig å danse til, nemlig Reel2Reals "I like to Move it (move it)", og kjører i gang.

En mann kledd i passende house-fra-90-tallet-klær dukker opp på skjermen, og ved siden av ham popper det opp en skjerm som viser musikkvideoen. Etter hvert som sangen begynner å spille dukker det også opp figurer og grønne piler som viser hvilke bevegelser fyren skal gjøre, og som du må etterligne etter beste evne. Han setter i gang med danserutinen sin og jeg gjør mitt beste for å holde tritt.

Etter et uvisst antall sanger og rutiner føler jeg meg fryktelig tåpelig, og følelsen blir ikke bedre når jeg får se korte klipp av mine fantastiske moves. Jeg får muligheten til å dele disse klippene med alle mine Facebook-venner, men takker kjapt nei til det...

Kort fortalt: Det er noe som føles fundamentalt galt ved å holde fast i en kontroller og vifte den i takt med bevegelsene på skjermen og musikken. Man danser ikke, man gjør bare bevegelsene man får beskjed om å gjøre. For det er jo bare de som teller på poengsummen. Kameraet registrer kun posisjonen til den lysende kula på Movekontrolleren, og spillet antar at resten av kroppen din følger etter. Man blir ikke motivert til å prøve seg på alle bevegelsene og faktisk danse. I mitt tilfelle gjør det ikke det. Jeg har nok med å tyde hva dansefyren skal gjøre ut ifra figurene og pilene som dukker opp, og det er ikke alltid de to stemmer overens.

Dancestar Party Hits

Dansebevegelsene man blir bedt om å gjøre stemmer i hvert fall ikke overens med noe av det som skjer i musikkvideoen heller, men det er kanskje fordi jeg har det på Lett? Noen runder med Dance Class har motvirkende effekt synes jeg, det er langtekkelig og kjedelig, og gjør det bare enda mer klart for meg at resten av kroppen ikke kommer til å følge med. Den vet ikke hva den skal gjøre, og ikke får den noe hint om det på forhånd heller. Man er fullstendig i danserens makt.

Så, er det gøy? Alene, i stua si en ettermiddag etter jobb? Nei. Er man derimot en gjeng i lystig (og det bør være MEGET lystig) lag, kan jeg se for meg at det har en viss underholdningsverdi. For sangene er absolutt dansbare, og alt som kan konkurreres i er automatisk gøy i min bok. At man kan koble til en mikrofon og synge med i tillegg, tror jeg ikke hjelper noe særlig på dansefaktoren dessverre. Da har man på en måte hendene fulle.

For å konkludere må jeg nok konstatere at i denne dance-offen når ikke Dancestar Party Hits og PS3 Move helt til topps.

Dancestar Party Hits
04 Gamereactor Norge