Norsk
Gamereactor
forspill
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 - E3 2019 Preview

CD Projekt Reds etterlengtede spill ble atter en gang vist frem bak lukkede dører, og etter 50 minutter med gameplay er vi om mulig enda mer gira. Les Lisas begrunnelser her.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

E3 er over en måned bak oss i tid, og i løpet av konferansen fikk vi både se og spille en rekke spill. Ett av disse spillene, og kanskje det største spillet på messen nok en gang, var det svært etterlengtede Cyberpunk 2077, utviklet av CD Projekt Red. Etter å ha blitt vist frem på Xbox-pressekonferansen fortsetter Cyberpunk å imponere spillmiljøet, og i tillegg til å være vitne til Keanu Reeves' uforglemmelig opptreden på konferansen fikk vi også gleden av å se spillet i 50 minutter bak stengte dører i spillets møterom.

Cyberpunk 2077

Denne testen foregikk omtrent på samme måte som i fjor, hvor vi gikk inn i en lounge/bar med Cyberpunk-tema før vi entret den private visningen i et mørkt rom hvor en kvalitetsanalytiker holdt en kontroll og var klar til å spille for oss. I loungen fikk vi også slå av en prat med Mike Pondsmith, skaperen bak det originale penn-og-papirrollespillet Cyberpunk 2020. Under praten fant vi ut at Pondsmith jobbet (og jobber) med Cyberpunk Red, et nytt penn-og-papirrollespill som skal tette gapet mellom Cyberpunk 2020 og Cyberpunk 2077. Vi fant også ut at han vil fortsette å arbeide med serien i fremtiden, så dersom du higer etter noe Cyberpunk-relatert kan du i det minste få en smakebit ved å teste ut kildematerialet før dataspillet offisielt lanseres i april.

La oss nå gå bort fra penn-og-papirrollespill og heller snakke om CD Project Reds svært etterlengtede dataspill. Vi fikk se mange av tilpasningsmulighetene man kan leke seg med når man lager rollefiguren sin, tøffe valg man må ta gjennom spillets gang, sitte og gape over hvor flytende kampene med mantis-knivene fungerer, og være vitne til aktiveringen av et nytt okulært implantat hovedpersonen får fra Victor. Vi fikk se flere ferdighetstrær, hvor det første viser din rollefigurs personlighet med tre forskjellige «livsvei»-muligheter: Nomade, gategutt og storbedrift. Disse livsveiene vil ikke bare justere bakgrunnshistorien din, men også selve spillet, noe vi kommer tilbake til straks.

Dette er en annonse:

Den tredje store tilpasnings-menyen er attributter, som lar deg bygge opp rollefigurens grunnleggende statistikk: kropp, intelligens, reflekser, teknisk og "cool". Disse statistikkene vil avgjøre hvilke styrker rollefiguren din har i og utenfor kamp, og skalaen her er temmelig stor. Klassen vil i kombinasjon med attributtene dine virkelig endre hvordan du spiller, og det er plenty med muligheter i ferdighetstreet: Frynsegoder, håndvåpen, rifler, kniver, hacking, hagler, tohåndsvåpen, utholdenhet, håndkamp, ingeniørevner, skarpskytterrifler og sniking - hvor vi fikk se et lite utvalg av disse under vår presentasjon.

For å gå tilbake til attributtene så fikk vi se noen interessante mekanikker, hvor noen helt tydelig er hentet fra penn-og-papirrollespillet, for eksempel at man kan benytte attributtene i dialoger. I demonstrasjonen ble vi ført gjennom et scenario hvor vår V skulle spore opp lederen av Voodoo Boys, en gjeng som tydeligvis er besatt av cyberspace, for å lære mer om en chip som er plantet inn i hovedpersonens hode. Settingen for den andre E3-visningen var Pacifica, et district som opprinnelig var ment som et senter for masseturisme inntil bygningene ble forlatt og overlatt til seg selv. Her fikk vi gjøre oss kjent med en fattig, gjengsentrert befolkning, og det viste oss noen interessante mekanismer knyttet til "street cred" og bakgrunn.

Cyberpunk 2077

En interessant detalj vi la merke til under presentasjonen var oversettelsesmekanikken. Mesteparten av befolkningen i Pacifica virker å snakke kreol, og siden vi ikke snakker språket ville man normalt tro at man ikke kan føre en vanlig samtale. Vs chip har derimot installert en spesiell programvare som oversetter dialog i sanntid. Vi ble tatt med til en kirke eller sted for tilbedelse i en fattig og glemt del av byen, hvor vi et øyeblikk ble vitne til sekteriske handlinger før vi til slutt møtte kontakten vår.

Dette er en annonse:

Deretter fikk vi se livsvei-mekanikken i aksjon. Det var tydelig ut ifra dialogvalgene våre at dersom vi hadde valgt gategutt som vår livsvei, ville vi fått mye mer informasjon ut av vår anonyme kontakt. Uten denne livsveien var derimot deler av dialogvalgene gråe og utilgjengelige. Utenom livsveiene kan som sagt også attributtene påvirke samtalene. Interessant nok vil det nødvendige antallet med attributtpoeng vises på skjermen, så du vil bli informert dersom du roter det til fordi du bare har tre attributtpoeng mens du egentlig trengte fire for å åpne en spesiell samtaletråd.

Etter å ha fått nok informasjon fra kontakten vår, stikker vår utgave av V videre for å møte Placide, et stort og truende individ som virker å være håndlangeren til gjenglederen Brigitte. På veien blir "street cred"-systemet forklart, et system som endrer hva folk rundt V synes om hovedpersonen og i noen tilfeller åpner opp nytt innhold. Det ble ganske tidlig tydelig at Placide egentlig ikke stolte på V, og for å vise hans lojalitet (vår utgave av V ble endret mellom mann og kvinne gjennom demonstrasjonen) sendte Placide ham ut på et hackeoppdrag i Grand Imperial-kjøpesenteret som har blitt overtatt av den rivaliserende gjengen The Animals. Før utsendelsen beordret imidlertid Placide V oss om å "koble til", som innebærer å sammenføye Vs interne nettverk med Placides. Det er her Keanu Reeves' rollefigur, det «digitale spøkelset» Johnny Silverhand, dukket opp. Han uttrykket sin skepsis, men beroliget V med at det er det som må til for å møte Brigitte. Placide spør hvilken ripperdoc (eller kybernetisk implantatdoktor om du vil) V pleier å gå til og legger til "Er det Victor?". Hvis du har lest forhåndstitten vår fra i fjor, vet du at det sannelig er Victor. Man kan bare spekulere på hvorvidt Placide er fascinert av arbeidet hans eller bare småprater om chipen, men chipens opprinnelse er et mysterium.

Cyberpunk 2077

Mens Johnny snakker til oss via chipen i hodet, briefer Placide oss gjennom oppdraget og vi blir introdusert for enda en dialogsmekanikk. Det foregår lysskye saker i bakrommet bak Placide, og vi får opp et dialogvalg om rommet som starter en ny samtale. Disse omgivelsesbestemte dialogvalgene er imidlertid ikke alltid gunstige å velge, kunne representanten fra CD Projekt Red forklare oss. Du kan lære noe om hva som foregår uten problemer, eller du kan gjøre samtalepartneren irritert slik at samtalen blir avsluttet eller tilliten til deg blir brutt.

Etter å ha plugget oss til Placides personlige chip dro vi av sted til Grand Imperial-kjøpesenteret. Placide, som oppdaterte Vs chip, har nå en direkte kobling til nettverket hans og snakker via en kommunikasjonskanal for å veilede ham. Vi hoppet på en Yaiba Kusanagi-motorsykkel, og nok en gang kan vi bekrefte at kjøretøyene lar spilleren veksle mellom første- og tredjepersonsperspektiv, noe som lar spilleren se den personlig tilpassede V i aksjon. Vi ble fortalt at det ikke vil være noen lasteskjermer mens man suser gjennom spillets verden og at spillet vil tilby et bredt utvalg av sanger å høre på for å gjøre kjøreopplevelsen mer interessant.

Så snart vi kom frem til kjøpesenteret brukte V et optisk implantat for å sjekke omgivelsene for fiender og snike seg rundt uten å bli oppdaget. Vi ble fortalt at V kan gjennomføre oppdraget på forskjellige måter ut ifra spillerens foretrukne spillestil. I starten av oppdraget er V en netrunner, en mesterhacker som er i stand til å manipulere omgivelsene sine ved å overta eller overstyre diverse teknologi. V sniker seg rundt, hacker dører for å komme seg forbi fiender, skrur av kameraer langveisfra og hacker brusautomater for å distrahere fiendene (eller, vel, skaffe seg gratis drikke). Når man hacker vil man kunne gjennomføre bonusoppdrag som gir koder. Kodene du skaffer deg kan benyttes til å lage nye ting, men vi fikk ikke se denne delen av spillet i aksjon eller vite mer om hvordan selve kodeanskaffelsen foregår.

Hacking kan benyttes til mer enn bare å snike seg rundt, og i demonstrasjonen fikk vi se V entre et digitalisert treningssenteret hvor flere av gjengmedlemmene trente. En sparret med en robot som V klarte å hacke slik at den knuste trynet på vedkommende, og en annen løftet vekter som vi gjorde tyngre, noe som fikk vektene til å brase ned på gjengmedlemmet og ta livet av ham momentant. Vi fikk også se nanokabler i aksjon. Nanokabler er en slags laserkabel som bpde kan brukes som kvelekabler, laserpisker som kutter fiendene dine i to eller som et hackeredskap for å hacke seg inn i fiendenes nettverk og uskadeliggjør eller manipulerer dem. I tillegg til defensiv hacking kan du også hacke diverse våpen på slagmarken.

Et interessant aspekt ved spillet som er verdt å merke seg er også det faktum at du gå gjennom hele spillet uten å ta livet av noen, noe som åpner opp for en helt annen opplevelse ved at man bruker ikke-dødelige metoder og sniking. Hvis du går for en ikke-dødelig tilnærming, vil det å tyvlytte til intetanende fiender være en god måte for deg å sanke informasjon som du senere kan benytte til din fordel. Hvis du heller vil kjempe deg gjennom spillet kan du også gjøre det, slik vi har sett tidligere, og du kan bruke omgivelsene til din fordel også.

Mens vår V snek seg rundt i treningsenteret mot rommet der gjenglederen Sasquatch ventet, mottok vi informasjon om nærværet av en annen netrunner, og vi hacket oss videre til vi fant ut at den samme netrunneren arbeidet for Netwatch, et statlig nettverk for bekjempelse av nettkriminalitet. De fulgte med på vår minste bevegelse, og vi måtte stoppe dem. Gjennom hackingen lærte vi også hvorfor Placide ville ha V med på hackingen til å begynne med: nettverket kartla Pacifica for å finne Voodoo Boys og ta dem. Spørsmålet som behøver et svar på dette tidspunktet er hvorfor netrunneren lusket rundt og hvorfor de ville fjerne Voodoo Boys. For å finne denne mystiske skikkelsen måtte vi derimot gå gjennom Sasquatch, noe som viste seg å være en tøff oppgave.

Cyberpunk 2077

Vår V var på dette tidspunktet en veldig sterk kvinne som sparket rumpe, men Sasquatch hadde kybernetiske implantater og en intravenøs sak på ryggen som pumpet henne full av prestasjonsforsterkende midler som økte angreps- og forsvarsevnene hennes. På toppen av det hele fikk hun angivelig hjelp fra en netrunner. Etter å ha møtt hennes fulle vrede fikk vi endelig has på henne ved å ødelegge duppeditten på ryggen og deretter slå løs med våre kybernetisk forsterkede slag. Med Sasquatch nede for telling på gulvet hadde vi valget mellom å henrette henne eller å la henne leve, og naturlig nok måtte kvinnen dø.

Med Sasquatch død på gulvet fikk vi samlet kreftene vi trengte for å spore opp netrunneren, og etter å ha passert gjennom en stor og tilsynelatende tom kino fant vi ham i prosjektorrommet. Han introduserte seg selv som Bryce Mosley og ba umiddelbart for sitt liv, hvorpå han fortalte oss at Voodoo Boys ville drepe oss hvis vi skrudde ham av. Her var det altså mer enn først antatt på gang. V hadde nå muligheten mellom å stole på den fremmede, komme med beviser for påstandene sine eller ikke stole på ham i det hele tatt. Kort tid senere var netrunneren død og nettverket vårt skrudd av. På dette tidspunkt tok Placide å kortsluttet hjernekretsene på alle i nettverket.

Idet V våkner opp dukker en veldig gira Johnny opp og forteller oss at vi er heldige som er i live, og at vi er på vei for å konfrontere Placide. Placide kan ikke tro det han ser. V burde vært død, men hun kom seg levende ut av kjøpesenteret til gjengbasen i Pacifica til tross for at kretsene hennes ble svidd. Brigitte kommer inn og forteller oss at hun vil hjelpe oss, og hun virker stadig mer interessert i chipen som sitter inni Vs hode. For å få svarene V er på jakt etter må hun inn i cyperspace, og hun nøler ikke med å kaste seg uti. V transporteres til en digitalisert verden kalt det dype nettet hvor det "ikke finnes grenser". Vi lærer om en legendarisk netrunner kalt Alt Cunningham som visstnok befinner seg fullstendig digitalisert i cyberspace, og vi håper at V ikke blir like løsrevet fra den faktiske fysiske kroppen hennes. Demonstrasjonen avsluttes med at V går mot "den sorte veggen" mens vi hører Brigitte si "ingen har vendt tilbake, hun vil bli vår første".

Cyperpunk 2077 blir bare mer og mer fascinerende for hver ny bit med informasjon vi får, og ut ifra det vi har sett så langt kunne vi knapt vært mer gira på å se hva spillet vil bringe når det lanseres 16. april neste år.

HQ
Cyberpunk 2077

Relaterte tekster



Loading next content