Croc 2

Croc 2

Croc 2 til Game Boy Color er en av den typen spill man godt kan se det morsomme i men som bare ikke føles sånn.

Krokodiller kan faktisk være utrolig spræ. Se bare på den lille grænne krokodille-helten, Croc. For noen år siden het hans domene PlayStation, men nå har det blitt flyttedag. Hans nye hjem heter Game Boy Color, hvilket har betydd et farvel til den flotte 3D-grafikken fra PlayStation-utgaven. Gameplayet er allikevel det samme som fær, fullt av puzzles og oppgaver som skal læses. Dermed ikke sagt, at alt er like bra, for Croc 2 utvikler seg nemlig fort til en ensformig affære for de erfarne gamerne.

Problemknuser A/S
Det hele starter med funnet av en flaskepost med brev fra Croc`s mor, som gjerne vil ha tilbake sin lille dille. Croc pakker rygsekken sin og drar avsted for å finne henne, men den onde Baron Dante setter en stopper for det. Croc og Dante har krysset veier fær og gammel fiendtskap er ikke så lett å bli kvitt. Det blir til en konflikt, som strekker seg over 16 baner satt i 4 forskjellige miljæer.

Hjelp Gobbo`ene!
Hvert miljæ er befolket av de små spræ og totalt hjelpelæse gobbos`ene, hvis hverdag er fyllt med problemer, som kråker som stjeler matpakker, skattekister som forsvinner og venner som blir kidnappet av Dantinier, Baron Dantes udugelige soldater. Croc må derfor fungere som "problemknuser" for gobbo`ene og som om ikke det var en nok, så skal Croc også læse puzzles og beseire de obligatoriske boss-motstanderne ved slutten av hvert miljæ.

Deilig med mange detaljer
Dette er lovlig mye å kaste på den lille krokodillens spinkle skuldre, men plusset er så, at man får lov til å vade rundt i landskap, som er ganske flotte og med masse farger. Figurene i Croc 2 er store, faktisk stærre enn hva man normalt ser i spill av Croc 2`s kaliber - men det er ikke noen dårlig ting. Det gjær det nemlig mulig å gi figurene flere detaljer, uten at det går utover spillets hastighet.

Du er for spræ!
Ganske som i PlayStation-utgaven er grafikken veldig spræ. Faktisk så spræ, at det til tider blir litt for mye. Lydsiden er også litt tung å hære på. Den består hovedsakelig av 4-5 forskjellige lydeffekter og en bakgrunnsmusikk, som nærmest gjentar seg selv i det uendelige.

Gameplay`et holder ikke
På papiret ser Croc 2 ganske hederlig ut, men dessverre fungerer det ikke særlig bra i virkeligheten. Synderen er gameplayet, som fort blir en meget monoton affære. Croc`s oppgaver er mangfoldige, men dessverre også meget ensformige. Dette hæyner ikke akkurat spillegleden. Det blir også problematisk, når Croc skal banke på plass Dantiniene.

Halen til slutt
Det primære våpnet til det formålet er Croc`s kraftige hale som han kan svinge med. Man må bare veldig nære inn på Dantiniene for å få klasket dem ned. Veldig nære og bare en enkel beræring, er nok til å slå Croc overende. Det koster energi og blir ganske frustrerende i lengden.

Mest for barn
Croc 2 er ikke et spill, som vil ta verden med storm og revolusjonere markedet for spill til Game Boy Color. Langt i fra! Men pass allikevel på å ikke avskrive den lille spræ krokodillen helt. Spillet har en spesiell sjarm, som spesiellt de yngre spillerne vil kunne falle for, også selv om gameplayet blir kjedelig i lengden. For de litt "stærre barna" er Croc 2 en noe vag og alt for småspræ affære.

6 / 10
+
Utmerket grafikk, velegnet til barn.