Crimson Skies: High Road to Revenge

Crimson Skies: High Road to Revenge

Det er et nytt og spennende kapittel som åpenbarer seg for meg og med skjelvende hender, setter jeg meg ned med kontrolleren i hånda.

I 2000 kom spillet Crimson Skies til PC’en. Jeg ble regelrett målbundet av spillet som hadde en sjarm som satte meg i en ekstase av beundring. Spillet var langt forut sin tid, spesielt med tanke på grafikk og gameplay. Microsoft som var utgiver, hadde kommet med en tittel som knuste grafikken til blant andre sine flysimulatorspill. I motsetning til simulatorspillene var Crimson Skies et spill som inneholdt et hesbleæsende tempo. Har ikke tall på hvor mange timer jeg har spilt dette, men det er mange. Så nå er tiden kommet for å teste ut Crimson Skies - High Road to Revenge (HRtR) til Xbox. Det er et nytt og spennende kapittel som åpenbarer seg for meg og med skjelvende hender, setter jeg meg ned med kontrolleren i hånda.

Spillet starter med en intro som viser deg en fiktiv verdens fall, i begynnelsen av 1930-tallet. En krig i USA deler landet i to, den med mest penger og kraftigst fly vil overleve. Dette er tiden hvor Zeppelinere hersker på himmelen, kriger kjempes innbyrdes mellom pirater, rikmannsfolk og militser som skaper furore med deres kraftige kamper. De kjemper om penger, ære og makt, for det er den som klarer seg lengst oppe i den blå himmelvelvingen som er vinneren.

Det er her du kommer inn, som Nathan Zachary en pirat som er kjent over den hele verden og som har skapt frykt hos spesielt rikmannsfolkene. Men han kan ikke operere alene. Med seg på laget har han den søte "Brooklyn" Betty Charles, Kapteinen Big John og vitenskapsmannen og Einstein "look-a-liken", Dr. Fassenbiender. Disse hjelper deg i tykt og tynt. Personer som du må passe deg for er den såkalte vennen som vendte deg ryggen, Jonathan "Genghis" Kahn, og i tillegg har du en annen kompleks person som er besatt av bare en tanke; å bli veldig rik og han har navnet Louis "Wild Card" Thibodeaux. Tilslutt har vi den mørkhårede skjønnheten Maria "Bloody Mary" Sanchez som er en person med et liv fylt av mystikk.

Oppdragene til luftens pirater består av å hente tilbake tyvegodtset som ble mistet. Her må du fjerne vingene fra den ene rike kaksen etter den andre og man må gå langt for å få til dette. Du må stjele fly, sprenge rivaler med luftvernkanoner og rane noen av de svære zeppelinerne som svever overalt.

Innimellom alt dette må du bevare roen og sinnet, for å skape noe helt eget og bygge opp moderskipet Pandora. Hun er hjemmet ditt og her trekker du deg tilbake for å bytte eller oppgradere flyene, utveksle historier eller bare slappe av. Det er hit man drar for å tenke ut sine neste trekk og Pandora er et trygt sted å fly til, når kampene er på det verste. HRtR er et spill med veldig mye action og du sitter ikke stille et sekund. Hele tiden skjer det ting som får deg til å svette og føle deg ensom, med en bataljon av fiendtlige fly og zeppelinere i hælene. Du kjemper hele tiden en tapper kamp mot krefter som helst vil se deg i en eksplosjon av flammer som innhyller deg på turen ned mot bakken. Historien går sin gang og snor seg i retninger som virkelig får deg til å sitte med følelsen av å sitte midt opp i det hele, mens du ivrer etter å komme i gang med neste oppdrag.

Grafikken er noe av det beste jeg har sett på Xbox og gir meg en enorm følelse av frihet og vingene nærmest vokser i takt med egoet, etterhvert som flere og flere fly og zeppelinere treffer bakken. Detaljgraden er unik og landskapene er varierte. Vannet ser så inn i helvete ekte ut, at det er nesten så du stuper uti for en kald dukkert midt i kampens hete. Animasjonene er utrolige og gir spillet en personlighet uten sidestykke. Lyden i HRtR er bra med gode skuespillerprestasjoner, med humoristisk dialog og musikken er dødsbra med toner som til tider gjør deg litt stressa. En annen ting som overrasket meg var gameplayet. Å styre alle disse luftens farkoster gikk som smurt og kontrolleren reagerte perfekt på de minste bevegelsene. Her har Microsoft Game Studios gjort en fabelaktig god jobb og gir oss gamere et realt spark i riktig retning. Det hadde selvsagt vært rått og prøvd spillet med en joystick, men akkurat nå er jeg glad for å ha en Xbox og en kontroller som reagerer, for her kreves det å få snudd farkosten på femøringen. Spillet har en enorm holdbarhet og du finner mange, mange timers underholdning med masse varierte oppdrag.

Liker du å fly med rare doninger og elsker mye action, ikke nøl. Kjøp HRtR og få et spill med høy underholdningsverdi. Med på kjøpet får du også gratis spilling på Xbox Live!, i hele to måneder. Spillet har en sjarm som ikke mange andre spill i denne sjangeren har og som gir full uttelling for investeringen. Så folkens vær med å ta hevn og fly High Road to Revenge!

8 / 10
+
Knakende god grafikk med imponerende animasjoner. God lyd med bra innlevelse fra skuespillerne. Laaaang holdbarhet, 2 måneders gratis Xbox Live.
-
Blir fort hekta, vanskelig å gi slipp på spillet

0
Crimson Skies - Med nytt innhold!

Crimson Skies - Med nytt innhold!

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Microsoft Games Studios annonserte nylig at de har lagt ut nytt innhold for Crimson Skies: Road to Revenge. Her finner du nye områder og fly i forskjellige kategorier. Sjekk denne store nyheten innafor!

0
Crimson Skies - også på Xbox

Crimson Skies - også på Xbox