Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
series-tekster

Cowboy Bebop (sesong 1)

De redder gjerne verden ... for den rette prisen. Den klassiske animeserien har nå blitt en Netflix-serie, men overgangen er ikke helt uten sin pris.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du har anime. Over det har du god anime. Over det igjen har du klassisk anime. Og over det igjen, på et eget nivå på toppen, finner du Cowboy Bebop.

Mer enn tjue år etter lansering er animeserien Cowboy Bebop fra 1998-1999 fortsatt noe av det ypperste som har kommet av japansk animasjonskunst. Serien har en helt særegen stil, tone, filosofi, rollegalleri og ikke minst musikk som har gjort den til en fanfavoritt i etterkant. Vil du ha en blanding av film noir, science fiction, og western med lettere Firefly-vibber er det få serier, om noen, som kan matche eventyrene til den dysfunksjonelle dusørjegergjengen om bord The Bebop.

Det er nok ikke vanskelig å forstå at jeg verdsetter animeserien svært høyt, og skepsisen var dermed mildt sagt høy da Netflix annonserte en vestlig serie basert på det klassiske verket til Shinichiro Watanabe. Likevel har det vært tydelig at Netflix ønsker å fri til gamle fans med denne nytolkningen, for både trailere og bilder fra settet har vist at serieskaperne ønsker å gjenskape den særegne Cowboy Bebop-følelsen. Lykkes de? Vel, både ja og nei.

Cowboy Bebop

For de som ikke kjenner serien fra før gir Netflix-serien deg det du trenger for å komme inn i universet, og det er dermed ikke en serie som krever noen forhåndskunnskaper. Menneskeheten har ekspandert utover i solsystemet etter at jorda har blitt rammet av en katastrofe. Som vanlig når mennesker ekspanderer til nye territorier gir dette grobunn for lovløsheter, bander og kriminelle syndikater som lovens lange arm ikke makter å hamle opp med. Dette har åpnet markedet for dusørjegere, såkalte cowboys. Om bord romskipet The Bebop følger vi vår bande med rufsete dusørjegere bestående av Spike Spiegel (John Cho), Jet Black (Mustafa Shakir) og Faye Valentine (Daniella Pineda), som tar de oppdragene de kan for å holde skipet gående og livene noenlunde på rett kjøl.

Dette er en annonse:

Japansk anime og vestlige TV-serier er ikke det samme, og det er naturlig at Netflix-serien foretar visse endringer for å skape en bedre flyt og gjøre fortellingen mer spiselig for sitt publikum. Likevel er det overraskende mye igjen av det originale kildematerialet her, med flere birollefigurer og tidvis nesten direkte klipp fra animeserien. Når serien er på sitt beste klarer den å gjøre fortellingen til sin egen, samtidig som den gir et anerkjennende nikk til gamle fans. Her får du en fin blanding av pulp fiction, science fiction, western og litt retrofuturisme, og selv om kombinasjonen vil føles merkelig for enkelte seere er det en blanding som treffer godt når man først liker den slags.

På effekt- og actionsiden lander serien også stort sett med beina først, men det merkes at serien kunne hatt godt av litt mer av alt: litt mer finpussing, litt mer koordinerte og spenningsfylte actionsekvenser (selv om du har et par scener som virkelig utmerker seg) og litt skarpere effekter. Dessuten hadde serien hatt godt av litt mer farger, for det hele er ikledd et brunaktig fargefilter som gjør serien langt mer gråbrun og kjedelig enn den behøver å være.

Cowboy Bebop

Noen av endringene i selve fortellingen er heller ikke sjenerende for opplevelsen, og jeg tar meg selv i å både le og bli engasjert av flere av de nye elementene i serien. Samtidig mangler serien noe av den underliggende melankolien og noir-følelsen som virkelig løfter animeserien, og det er også foretatt endringer i handlingen som ikke tjener til seriens fordel og gjør fortellingen og rollefigurene svakere enn det man skulle ønske. Dette gjelder særlig endringer knyttet til Spikes fortid, som blir ekspandert i mye større grad enn i animeserien. Det er ikke bare elendighet, men mye kunne vært forbedret med litt bedre casting og en bedre slutt.

Dette er en annonse:

Apropos casting, så er dette et område der serien langt på vei lykkes. Noen av birollefigurene er så bra castet at de nesten ser ut som direkte kopier av sine anime-motstykker, noe som vitner om at serieskaperne har et blikk for detaljer. Cho og Shakir kler sine roller som henholdsvis Spike og Jet ganske godt, mens Pineda som Faye er stort sett fornøyelig med et par svake øyeblikk. I den andre enden av skalaen finner vi Alex Hassell i rollen som Spikes gamle nemesis, som er så overdramatisk i alle scenene han dukker opp i at vi nærmest snakker om karakterdrap.

Vi kan naturligvis ikke snakke om Cowboy Bebop uten å nevne den legendariske musikken til Yoko Kanno og hennes talentfulle musikere i Seatbelts, en kombinasjon som kan skape jazz-fans av hvem som helst (jeg snakker av personlig erfaring). Bandet ble gjenforent i fjor og gjør et comeback her, og i serien benyttes både gamle slagere og helt nye toner. Resultatet er i seg selv upåklagelig, og noen av de nye låtene glir rett inn i det fantastiske repertoaret som om de alltid har hørt hjemme der. Derimot er det ikke alltid serien lykkes med timingen, noe som gjør at bruken av den eldre musikken av og til føles malplassert i forhold til handlingen og stemningen serien forsøker å formidle.

Cowboy Bebop

Det er ikke enkelt å skape spillefilmer eller serier av japansk anime, men Netflix lykkes bedre enn mange andre med Cowboy Bebop. Det er unektelig noe her som både vil få gamle fans til å kose seg og gjøre nye fans nysgjerrige på konseptet. Serien vil også kunne fungere ovenfor dem som på død og liv ikke får seg til å se en anime. Likevel er ikke overgangen fra japansk til vestlig serie like elegant som man skulle ønske, og enkelte av endringene som er foretatt skaper en vesentlig svakere serie som mangler animeseriens skarpe tone, stemning, melankoli og underliggende narrativ. Netflix-tolkningen av Cowboy Bebop er derfor en serie som både formidler og samtidig forringer Cowboy Bebop-følelsen.

Dette er en annonse:
06 Gamereactor Norge
6 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Cowboy Bebop (sesong 1)

Cowboy Bebop (sesong 1)

SERIES-TEKST. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

De redder gjerne verden ... for den rette prisen. Den klassiske animeserien har nå blitt en Netflix-serie, men overgangen er ikke helt uten sin pris.



Loading next content