Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Control

Control

Remedy gjør atter en gang en meget god jobb når de blander superheltkrefter med en historie fylt med interessante personer i et fascinerende univers.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Sam Lake og store deler av Remedy generelt har aldri lagt skjul på sin lidenskap for film og TV, noe som har satt sitt preg på både Max Payne, Alan Wake og Quantum Break. Control er intet unntak, for når både historien og gameplayet tar inspirasjon fra X-Files, Men in Black, Twin Peaks, Lost og studioets tidligere verk er det ikke tvil om at dette er noe du bør merke deg om du liker disse tingene. Spørsmålet er mer om andre bør gjøre det.

Control

Selv om Lake sin skrivestil kan være litt vel pretensiøs og overdådig til tider tar det ikke lang tid før du forstår hvilket type spill dette er. Som Jesse Faden kommer du traskende inn i en stilren lobby hvor det eneste som møter deg er en tom velkomstskranke og en stor logo for "Federal Bureau of Control". Hvor er alle sammen? Hvorfor er det tydeligvis ingen av de forbipasserende på gaten utenfor som ser ut til å ense denne gigantiske plassen engang? Dere som har sett Men in Black vet svaret. Enkelt sagt er dette hovedkvarteret for et firma som forsker på mystiske krefter og hendelser i verden, så da har de selvsagt funnet en måte å gjøre bygningen sin usynlig på for personer som ikke vet den er der. Faden virker å vite nesten like lite om dette som du og jeg, så spørsmålene du kan velge mellom når du endelig finner noen å snakke med gir mening. Ikke at du kommer til å forstå alt uansett, for Control gjør en god jobb med å stadig fortelle mer om hva dette selskapet driver med og hvordan det faktisk har en viktig rolle i dagens samfunn. Med både topp stemmeskuespill og en haug med fascinerende samleobjekter begynner denne absurde verdenen nesten å virke troverdig, så liker du konspirasjonsteorier og alternative virkeligheter vil ikke Control slippe taket i deg før lenge etter at rulleteksten har gått over skjermen.

HQ
Dette er en annonse:

Dette skyldes selvsagt ikke bare historien heller, for Control er ikke akkurat en "walking simulator". Grunnen til at bygningen virker tom er at mystiske skikkelser kalt The Hiss har tatt kontroll over den. Disse lever nå i kroppene til de ansatte og er ikke særlig glade for å se deg. Da er det enda godt at du raskt får fingrene i et nærmest levende våpen som du etter hvert kan oppgradere slik at det kan veksle mellom former som minner om klassiske skytevåpen som pistoler, maskingevær og hagler med et enkelt knappetrykk. Skyting er uansett bare en liten del, for noe av det beste med spillet er fokuset på superheltaktige krefter.

Sammenligningene med Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy er ikke til å komme unna, for Remedy har valgt flere av de samme løsningene. Den første egenskapen du får er telekinese, og fy søren så gøy det er å dele ut juling med denne. Hver eneste plass er fylt med ting du kan slenge i trynet på fiender. Bord, stoler, brannslukkingsapparat, bøker, kasser, granater fiender kaster mot deg, biter av bakken du river opp eller hva det måtte være. Alt rundt deg kan brukes som kasteobjekt. Control kunne lett fungert som en presentasjonsvideo for en meget imponerende fysikkmotor. Såpass bra ser og føles alt ut. Objektene du kaster vil nærmest på magisk vis søke seg inn på målet du har valgt, så du trenger sjelden å frykte en bom. De få gangene du eventuelt gjør det eller møter mange fiender samtidig gjenoppfylles uansett kraft-måleren din såpass raskt at du ikke trenger å vente lenge før du kan skape enda mer visuelt snadder på skjermen. Når du i tillegg etter hvert lærer deg å fly, ta kontroll over fiender og et par andre ting jeg ikke skal røpe her er dette uten tvil noe som vil oppfylle superheltdrømmen til mange.

Men vet du hvorfor relativt få utviklere tør å lage lignende superheltspill eller gir oss fritt spillerom med telekinese? Siden disse ofte kommer med sine egne problemer, noe Control også bærer preg av. Når en haug med partikler fyller skjermen etter at du har gått berserk med kreftene dine er det ikke rart at bildeoppdateringen stuper. Selv på Xbox One X må du venne deg til å se ting ned i rundt ti eller femten bilder i sekundet. Finnene skal ha skryt for at det ikke skjer oftere i kamper når omgivelsene er såpass interaktive og ødeleggbare, men det setter uansett en demper på noe av opplevelsen når det først skjer. Et merkeligere problem er at bildeoppdateringen også sliter, og i noen tilfeller faktisk fryses i noen sekunder, når du åpner opp kartet eller pausemenyen. Rare greier. Spesielt i et såkalt Metroidvania-spill som til en viss grad krever at man tar opp kartet i ny og ne.

Problem nummer to er dumme fiender. Jeg kan forstå det er vanskelig å designe fiender som reagerer fornuftig når du som spiller både kan skyte, bruke telekinese, fly og overta en av vennene deres samtidig, men noe av utfordringen og innlevelsen forsvinner når en fiende løper forbi deg eller ut av dekning uten mål og mening. Lette målskiver er jo alltid greit, men du blir ikke akkurat like stolt etter å ha kommet deg gjennom en kamp hvor flere av fiendene tydeligvis glemmer at det er viktigere å drepe deg enn å øke tallet på skrittelleren eller rydde opp i kaoset dere har skapt sammen.

Dette er en annonse:
Control
ControlControlControlControl

Heldigivs er ikke slåssing alt i spillet. I klassisk Metroidvania-stil er det også mye utforskning og leting etter samleobjekter og hemmeligheter. Nå er det tydelig at Remedy ikke har nevneverdig med erfaring fra slike spill, for dette er mer lineært, begrensende og mindre finpusset enn de beste i bransjen, men det hadde uansett ingen problemer med å underholde en nysgjerrigper som meg i flere timer i strekk. Om det så er å lete etter små bokser fylt med erfaringspoeng og modifikasjoner for Jesse eller våpnene hennes eller puzzlesekvenser som virkelig vil teste hjernen. The Oldest House, altså FBCs hovedkvarter, er som du kanskje har fått med deg ikke en vanlig bygning, men et sted som like gjerne kunne vært et en dyrehage fylt med en rekke ulike områder du ikke akkurat forventer å se innendørs eller i en såpass "liten" plass. Foruten sekvenser som kan minne om lignende ting fra Max Payne og Quantum Break byr også Control på noen utrolig kule og morsomme sekvenser hvor det både lekes med perspektivendringer, labyrinter, gåter og en rekke andre ting som vil kunne belønne deg med både erfaringspoeng, modifikasjoner, samleobjekter, kostymer til Jesse og/eller spesielle bosskamper. Flere av disse vil uten tvil bli nevnt når jeg snakker om årets mest bemerkelsesverdige sekvenser i "årets spill"-artiklene våre, men mer spesifikk enn det ønsker jeg ikke å være siden mye av moroa er å oppdage dem selv.

Selve samleobjektene og belønningene vil jeg uansett nevne igjen. Jeg fant nemlig en stor del av dem veldig interessante. De gjør en enestående jobb med å blande universbygging med underholdning. Med referanser til Remedys tidligere spill og noen litt spesielle teorier om hva enkelte ting i verden egentlig skyldes er det helt klart verdt å lese notatene og lytte til lydopptakene du finner. Visste du for eksempel at fly egentlig bare er spesielle tog med gigantiske TVer rundt seg? Det er nemlig livsfarlige monstere som flyr over himmelen som politikerne ikke ønsker at vi skal vite om. Eller hva med TV-serien som får Pompel og Pilt til å virke som verdens lystigste program?

Noe som ikke er like bra gjennomført er de nevnte modifikasjonene. Nå er jeg en av dem som kjenner interessen vokse med en gang jeg hører "lootsystem", men kravene til disse har bare blitt større de siste årene. Dermed blir det kjedelig når jeg stadig finner den samme modifikasjonen som gjør at pistolen min gjør tretti prosent ekstra skade, at telekineseangrepene mine gjør tjue prosent mer skade eller at hagle-utgaven av våpenet mitt skyter ut tre ekstra prosjektiler hver gang. Det eneste som endres av sjeldenheten er prosentandelen. Her snakker vi ikke om ekstra bonuser eller visuelle endringer. Du vil uansett merke en forskjell på flere av dem, men systemet føles bare litt unødvendig siden det tydeligvis bare er der fordi utviklerne ikke kom på noe annet å belønne oss med.

Litt merkelig når sideoppdragene, noe Remedy ikke har nevneverdig erfaring med fra før, er såpass underholdende og varierte. For all del, enkelte av dem handler om å løpe fra A til B for å drepe noe, men noen av dem byr både på interessante historier og mekanikker som bruker bygningens mystiske egenskaper på måter som virkelig setter både fantasi og intelligens på prøve. Slettes ikke verst for innhold noen av dere kanskje ikke vil finne engang.

Control
ControlControlControlControl

Enkelt sagt fortsetter Remedy å utvide horisontene sine med Control. Her har de skrudd Max Paynes Noire-aktige historiestil til elleve med indre monologer og figurer som balanserer hårfint mellom helsprøe og tankevekkende, tatt kampsystemet fra Quantum Break til et nytt nivå med å gjøre det mer underholdende og dynamisk, samt bevist at Alan Wakes mystikk bare er barnemat i forhold til det finske hjerner kan få til. Når vi på toppen av det hele pynter det med omgivelser som både ser fantastiske ut og pirrer nysgjerrigheten, puzzlesekvenser som tester både ditt øye for detaljer og intelligens og studioets klassiske kjennetegn er det liten tvil om at Control bygger videre på suksessoppskriften. Det er bare enkelte ting du må merke deg. Spillet sliter en del med bildeoppdateringen som en følge av den imponerende presentasjonen, mens loot-systemet og Metroidvania-aspektene mangler noe av den finpussen de beste i bransjen har. Samtidig kan vi diskutere hvor kult det er når fiender sjelden gir deg de største utfordringene. Jeg tror uansett at dette er noe du helt klart bør skaffe deg om du noen gang har vært interessert i X-Files, Lost eller bare være en superhelt som kan legge både kontorer og natur i ruiner på sekunder.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Et fascinerende og nysgjerrighetspirrende univers, Godt skuespill, Du føler deg virkelig som en superhelt med kreftene, Kule puzzlesekvenser,
-
Dumme fiender, En rekke gameplayelementer mangler finpuss, Bildeoppdateringen sliter ofte
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
ControlScore

Control

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Remedy gjør atter en gang en meget god jobb når de blander superheltkrefter med en historie fylt med interessante personer i et fascinerende univers.

0
Få Control gratis på PC

Få Control gratis på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Siden Remedy sitt Control hadde et par tekniske problemer den første tiden klarte det ikke helt å kjempe mot Resident Evil 2, Sekiro: Shadows Die Twice og Death Stranding...

0
Control er gratis på PC

Control er gratis på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De av oss som er PlayStation Plus-medlemmer var heldige nok til å få den forbedrede utgaven av Control "gratis" fra første stund, og nå er det PC-spillere sin tur. For...



Loading next content