Condemned: Criminal Origins

Condemned: Criminal Origins

Gå på jakt etter en seriemorder i byens glemte undergrunn. Condemned er en skremmende og ekstremt dunkel opplevelse.

Et ensomt lysstoffrør blinker sporadisk i den ellers mørklagte gangen. På min ene side ligger et veltet arkivskap med innholdet spredt ut over gulvet, og langs den motsatte veggen løper et innviklet rørsystem opp i taket, hvor det forsvinner i et gapende hull. Kjeglen fra lommelykten min er det eneste som lyser opp i systemet av nærmest uendelige ganger og kanaler under byens metro-system. Jeg han høre hule skritt fra etasjen ovenpå. Et tomt malerspann velter, et par tomme flasker klirrer. Jeg ser nervøst rundt meg - et eller annet sted i mørket venter en forvridd skjebne på å knuse kraniet mitt med et stålrør.

Jeg lar hendene gli bortover gulvet, og finner et trefat med en rusten spiker i. Plutselig skjer det. En tilsynelatende gal fyr i motorsykkeljakke dukker opp fra det beksvarte ingenting og svinger vilt rundt seg med et vannrør. Jeg blokkerer angrepet og leverer to hurtige slag til hodet hans i retur. Med en kvalmende gurgling faller han livløs i bakken. Jeg får pulsen under kontroll og fortsetter lengre inn i mørket.

Der Monoliths imponerende PC-kreasjon F.E.A.R. hentet godt med inspirasjon fra japanske grøsserfilmer, så tar Condemned: Criminal Origins utgangspunkt i David Finchers skremmende seriemorder-opus Seven. Fra introen, hvor en kollage av papirutklipp, hvesende musikk og hurtige sceneskift setter stemningen, og til din første oppgave, lukter det filminspirasjon lang vei, som også er et anerkjennende nikk til Konamis populære Silent Hill-serie.

Atmosfæren er trykkende fra første øyeblikk, og som du begir deg til åstedet, føler du virkelig at dette er starten på en skremmende etterforskning. Condemned setter deg i skoene på FBI-agenten Ethan Thomas som jobber hos SCU, eller Serial Crimes Unit. Jobben hans går ut på å jakte ned byens verste seriemordere, og putte dem bak lås og slå. Da du overtar kontrollen av ham, er han i gang med å etterforske et mord utført av The Matchmaker, en fyr som iscenesetter sine mord med pinlig nøyaktighet, og som holder til i undergrunnens mørkeste avkroker.

Condemned: Criminal Origins sees fra en førstepersonsvinkel, men er langt fra en ordinær runde korridor-action, hvor kulene forlater kammeret hopetall. Faktisk så er skytevåpen noe i nærheten av en dodo-fugl (utdødd fugleart. Red. Anm.) i spillet. Et jaktgevær inneholder bare fem skudd, og er absolutt ingen garanti mot å få ommøblert ansiktet med et tungt jernrør. Til gjengjeld er både brannøkser, rustne spader, kubein og planker med spiker i, en effektiv måte å kvitte seg med farene i mørket på - og her stråler Condemned.

Nærkampene er balanserte, nervepirrende og gjennomgående ubehagelige. Systemet er enkelt og består kun av én mulighet for å slå eller blokke, men hvis de kombineres med godt fotarbeid kan du finne nye måter å angripe på hele tiden. Spaden deler ut en seriøs mengde juling, men er søvndyssende treg. Små vannrør er raskere, men du må slå desto flere ganger for å sende en motstander i gulvet.

Problemet er at motstanderen ikke er helt hjernedød. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at den velfungerende kunstige intelligensen fra F.E.A.R. er på plass i Condemned, og det fører til problemer når du ender i clinch mellom et par fiender. De dukker, slår etter deg, trekker seg tilbake og blokkerer dine slag med stor nøyaktighet. Kampsystemet krever tilvenning, men når det først er lært, går Monoliths spill fra å være en litt monoton runde boksing til å være en avbalansert dyst mellom to kamphaner som absolutt ikke vil gi bort deres territorium. Selv åtte timer senere vil du garantert finne nye måter å takle kampene på, og det sier litt om hvor dypt det virkelig er.

Atmosfæren i Condemned er så tykk at det nesten blir for mye. Intensiteten er høy, tempoet skrus opp og ned og holder deg konstant på tærne. Noen ganger er det den dempede lyden fra løpende i etasjen over, andre ganger de gryntende og raslende lydene som kommer fra det ugjennomtrengelige mørket kun få meter lengre fremme. Mest av alt skyldes det naturligvis den mesterlige visuelle siden. Xbox 360 er et grafikkmonster, og Monolith har uten tvil funnet frem et par av konsollens mer imponerende sider. Når lyset faller inn gjennom de barrikaderte vinduene eller en summende lampe svinger stille og rolig frem og tilbake, så ser det dypt imponerende ut. Hvis Condemned kun prikker lett i overflaten til konsollens egentlige krefter, så har vi virkelig store ting i vente.

Dessverre er det huller i Monoliths siste spillprosjekt. Historien beveger seg absolutt ingen vei. Bruddstykker av plottet serveres riktig nok gjennom den etterforskningen du blir bedt om å foreta deg med jevne mellomrom. Men det er et element som er skuffende enkelt, og kun inkludert for å danne grobunn for historien. Å lete etter svetteflekker, fingeravtrykk og andre bevis skjer nærmest automatisk, og det fjerner raskt brodden fra en idé. Uten historien begynner selve opplevelsen også å bli en smule ensformig mot slutten.

Kampsystemet kan saktens bære de ti-elleve timene som Condemned varer, men variasjonen i områdene, og en følelse av å komme videre i historien uteblir dessverre, så da slutten endelig dukker opp, så er det nærmere et anti-klimaks enn en egentlig løsning. Som en siste skuffelse er stemmeskuespillet. Det leveres uten innlevelse og er lite troverdig, hvilket får alle mobilsamtalene med kriminal-laboratoriet til å virke som irriterende pauser.

Monolith har uten tvil klart å lage et godt og underholdende lanseringspill til Xbox 360, og det er helt klart befriende å se firmaet prøve seg på et helt nytt tema og en hel ny inngangsvinkel, i stedet for bare å hive ut et standardisert og visuelt overprodusert spill, med eksplosjoner og action til langt oppover ørene. Manuset er dog ekstrem tynt, leveres i så små biter og er så usammenhengende at det er vanskelig å ikke ergre seg over de siste timene av Ethan Thomas' reise inn i en seriemorders dunkle univers. Dette til tross - Condemned: Criminal Origins er en ganske så imponerende lanseringstittel, og er et godt valg når du står i butikken 2. desember.

Condemned: Criminal OriginsCondemned: Criminal OriginsCondemned: Criminal OriginsCondemned: Criminal Origins
8 / 10
+