Commandos 3: Destination Berlin

Commandos 3: Destination Berlin

For Commandos-fans er ventetiden endelig over. Spanjolene fra Pyro Studios er ferdige med Commandos 3...

For Commandos-fans er ventetiden endelig over. Spanjolene fra Pyro Studios er ferdige med Commandos 3, og det er mange som har vært spente på dette siden det forrige kom ut for et par år siden. Commandos 2 var vanvittig vanskelig, og dette nye spillet er intet unntak. Det er det som gjør disse spillene så utrolig bra. Her kreves det list og kløkt, og ikke minst en solid porsjon tålmodighet.

Spillet er delt inn i tre kampanjer, Stalingrad, Sentral-Europa og Normandie. Du skal lede et kommandoteam på 6 soldater for å bekjempe nazistene under andre verdenskrig. Historien i de tre kampanjene er uavhengig av hverandre og du velger selv hvilken du vil starte med. Er du nybegynner kan du med fordel starte med opplæringen. Her gis en grei innføring i hvordan teamet ditt skal komme helskinnet frem til fullført oppdrag.

Er du av de som synes det er mest spennende å rase gjennom brettene for å plaffe ned alle rundt deg med maskingeværet stappfullt av ammo, er nok ikke dette spillet for deg. Her kreves det at spilleren har tålmodighet til å prøve seg frem med ulike metoder. Belag deg på mye load & save, noe som heldigvis går fort. Enkelte steder er du nødt til å studere fiendens bevegelsesmønster nøye for å kunne legge opp en strategi for hvordan du skal overmanne han. Når du tror du vet hvordan det skal gjøres og loader for 20. gang, kan det hende fienden har endret litt på bevegelsesmønsteret eller har synsvinkelen en annen vei, og du er like langt. Det er ikke mye pusterom hvor du har tid til å ta en tur i parken. Det er fullt kjør hele tiden og er du uoppmerksom et ørlite øyeblikk, er det over og ut. Siden du kontrollerer flere soldater samtidig, er det en fordel å sette noen av karene på vakt med auto-skyting når du ikke har oversikt over hva som skjer rundt dem. Jeg trodde jeg hadde et oppdrag i boks, og da en quisling var sprengt i lufta og jeg kunne juble over overstått level, fant jeg ut at resten av teamet var gjemt i feil bil. Bilen og gutta var borte, og jeg måtte starte hele levelen på nytt. Og tro ikke at det er lettere andre gangen!

Grafikken i spillet er god, med flotte detaljerte omgivelser. Når du beveger deg inne i bygninger, kan du enkelt rotere hele rommet og zoome ut og inn. Denne 3D-grafikken gir deg bedre overblikk innendørs enn den vi har sett i de tidligere spillene. Lyden er faktisk heller ikke så verst i Commandos 3. Hvert oppdrag har god spenningsmusikk som passer til handlingen, og lyden av knivstikk og bombesprenging er troverdig. Høretelefoner og full guffe blir skikkelig bra. Bare gjør de i rommet ved siden av oppmerksom på at en del frustrert høylytthet kan forekomme med jevne mellomrom.

Det som er så bra med dette spillet, er følelsen av at du noen ganger får lyst til å hive PC’n ut av vinduet i ren frustrasjon når du ikke kommer videre, noe som senere overtas av en ubeskrivelig tilfredsstillelse når du endelig har klart oppdraget. Det er mange måter å komme seg fremover på og mange måter å meie ned nazister på. Etter noen timer foran skjermen har du prøvd de fleste. Det er like moro å distrahere tyske soldater med å kaste en pakke røyk til dem, som det er å sprenge i filler en bygning for at ikke nazisvina skal komme løpende etter deg.

Dette er et utrolig vanskelig, men allikevel svært underholdende og actionfylt strategispill. Er du en av de som har ventet på Commandos 3, vil du ikke bli skuffet. Det er mange nye elementer med her, og du vil få mye å gjøre. Er du nybegynner i sjangeren vil du kanskje oppdage hvorfor noen gamere holder seg mest til denne typen spill.

9 / 10
+
Det er et hav av utfordringer for en som vil ha noe å bryne seg på.