Command & Conquer Red Alert 3

Command & Conquer: Red Alert 3

Skrivebordsgeneral Carl Thomas Aarum har kommandert rundt på angrepsbjørner og Kirov-zeppeliner i den etterlengtede oppfølgeren. Red Alert 3 er under lupen, og vi har satt karakter!

Red Alert er en serie mange har et følelsesladet forhold til. For meg er originalen et av de aller beste PC-spillene der ute. Det er et spill jeg stadig vender tilbake til når sjansen byr seg. Dermed er det mange følelser i sving, og store forventninger som skal innfris når strategiserien vender tilbake etter syv år i dvale.

Idet Red Alert 3 begynner er Kremlin omringet og Sovjet er i ferd med å falle. I et siste desperat forsøk på å redde sitt eget skinn flykter de sovjetiske lederne ned under jorden. Deres hemmelige våpen, tidsmaskinen, er ikke ferdig utviklet ennå, men de har ikke noe valg. De må forsøke...

Jeg sitter og gliser hele veien gjennom introduksjonsvideoen. Følelsen og stemningen er helt fremragende. Overdrevet B-film-dialog og et fjollete plott - det er deilig å se spillutviklere med selvironi og glimt i øyet. Og når Peter Stormare dukker opp som den gale professoren, må jeg le så høyt at Jon Cato skvetter. Videosekvensene mellom hvert oppdrag, med ekte skuespillere, har vært kjennetegnet for Command & Conquer-spilla helt siden starten, og denne gangen har utvikleren helt klart brukt mer tid og ressurser på det enn noensinne.

Jeg starter opp den sovjetiske kampanjen, og er klar til å gå i krigen. Tidsreisen har fungert. Albert Einstein er ute av historien, og atombomba er kun science fiction. Dermed er verden blitt et ganske annet sted å leve. Sovjet og de Allierte er stadig i tottene på hverandre, men i skyggen av den velkjente konflikten har et nytt rike reist seg. Empire of the Rising Sun er den teknologiske overlegne fraksjonen fra østen som byr på nytt hodebry for våre sovjetiske ledere, som nå har varm krig på to fronter.

Red Alert 3 spilles nøyaktig som de siste fire-fem spilla fra EA Los Angeles. Kampen om Midgard-serien, de seneste Command & Conquer-spilla og nå Red Alert 3. Selv om spillene har oppgradert seg hele tiden, og ser penere og penere ut, med nye fraksjoner, artige enheter og glimt i øyet, så føles dette som et ti år gammelt spill i ny drakt.

På godt og vondt, kan man si. For følelsen av å spille Red Alert er definitivt tilstede. Det tegneserieaktige universet, med superteknologier, megavåpen og rivaliserende kommandører som lirer av seg tullete og klisjefylte fraser under slagene føles gjennomarbeidet, velprodusert og selvbevisst. Samtidig føles selve gameplayet, som i stor grad handler om å samle ressursser, bygge base og produsere så mange enheter som mulig, en tanke utdatert.

Den kanskje aller største nyheten denne gangen er satsingen på samarbeid. Alle brett i alle tre kampanjene er designet for at du kan spille dem sammen med en kompis over nettet. Denne delen av Red Alert 3 er kjempekul, og gir kampene en ny dimensjon. Du kan for eksempel konsentrere deg om å forsvare sørflanken mens du må stole på at kompisen din har kontroll nordpå. Dere deler alle ressursser og kartinformasjon, og er nødt til å kommunisere og smarbeide for å lykkes. Har du en kompis som er like glad i Red Alert eller nostalgisk strategi som deg, så kjøp dette spillet begge to.

Spiller du alene, så er maskinen din makker. Dette fungerer stort sett greit, men kan på ingen måte erstatte ekte menneskelig intelligens. På et nivå hadde fienden bygd en liten utpost litt utenfor basen sin. Den vesle posten besto av et raffineri og en brakke som trener soldater, beskyttet av noen forsvarskanoner og en pansret tropp. Ingen stor utfordring. Jeg rullet raskt over dem, men jeg lot brakka stå. Planen var å sende opp en ingeniør som kunne ta over hele bygningen, så jeg kunne flytte soldater til fronten mer effektivt når jeg skulle starte min store offensiv. Men før jeg kom så langt kom den datastyrte allierte kommandanten rullende etter meg, og begynner å beskyte brakka. Jeg kommanderer henne å la være, ber henne patrulere et annet område, trekke seg unna, angripe noen andre, hva som helst. Ingen respons. Først når brakka har eksplodert vil hun adlyde ordre. En strek i regninga, som ødela mine planer. Og dette er bare ett eksempel...

Command & Conquer-serien, sammen med Red Alert, har gått fra å være halvtroverdige krigsunivers til å bli helt sinnsyke sirkusmanesjer med med romvesener, angrepsbjørner, topptrente morderdelfiner og kanoner som skyter soldater ut på slagmarken. Joda, det er morsomt, men det drar hele serien i en helt annen retning enn det var opprinnelig. Nå er det så fjernt fra utgangspunktet at jeg knapt kjenner det igjen.

Som jeg har sagt tidligere, så savner jeg litt nye tanker og ideer i strategispillene fra Electronic Arts' LA-studio. Red Alert 3 er kult, det er velprodusert og underholdende, men rent spillmekanisk skiller det seg ikke nevneverdig fra de siste fire-fem strategispillene fra utvikleren. Spill det med en kompis, og dere kommer garantert til å kose dere. Spiller du alene, så ikke forvent deg noe mer enn et solid strategispill uten særlig mange nyheter.

Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3
7 / 10
+