Combat Mission: Beyond Overlord

Combat Mission: Beyond Overlord

Combat Mission: Beyond Overlord fra CDV holder i høy grad ånden fra det opprinnelige brettspillet ved like.

I starten av 80-tallet var det en betydelig utbredelse av brettspill, basert på berømte slag og krigsforløp. Produsenten Avalon Hill sto bak en rekke av disse spillene. De samlet spillere over hele verden rundt flate spilleplater, en bunke fargede pappbiter, statistikskjemaer og ikke minst innviklede regelsett, som kunne gi enhver grå hår i hodet. På PC og konsoll har kanskje noe av sjarmen forsvunnet. Til gjengjeld er det meste av den kjedelige administrasjonen overlatt til en maskin.

En av disse spilltitlene var Squad Leader, fra nettopp Avalon Hill. Hasbro Interactive kjøpte Avalon Hill i 1998, men kort tid før var lisensen til spillet blitt innstilt. I dag utgir Hasbro enda et spill, som bærer den tittelen, men Combat Mission: Beyond Overlord fra CDV holder i høy grad ånden fra det opprindelige brettspillet ved like.

Turbasert 3D-spill?
De gamle, brettbaserte strategispillene var typisk turbaserte, med minutiøs forberedelse av ganske korte actionsekvenser. Styrkene skulle bringes i stilling, forsyningslinjene skulle være lagt til rette osv. Combat Mission har forsåvit ikke endret seg en tøddel på det punktet. Til gjengjeld tilføyer spillet, det som manglet ved brettspillene; en 3D-gjengivelse av begivenhetene på slagmarken. Gameplayet er delt i 2 faser: ordregivning og action. Man gir i første fase sine styrker ordre om å rykke frem, krype, løpe, legge røykteppe eller andre handlinger, som - forhåpentlig - fremmer det strategiske målet i det gjeldende oppdraget. Ordren til den enkelte enheten på slagmarken kan være sammensatt av flere deler: Rykk frem til en bestemt bygning, legg dekkild for gruppen, som er på vej i dekning bak en annen bygning osv. I det hele tatt er det koordineringen av ordrerne til enhetene, altså det samlede overblikket, som er den største utfordringen i Combat Mission: Beyond Overlord.

Hver tur utfører 60 sekunders sanntids-action, men det er ingen grenser for tidsforbruk under forberedelsen av turen. Den frie, fullt roterbare kameravinkelen gir dermed grundige muligheter for å ta høyde for utsikten for de enkelte enhetene - og for mulige motsvar fra fiendtlige enheter, etterhvert som man oppdager dem. 3D-slagmarken gir dermed den ekstra dimensjonen, som får de små hårene i nakken til å reise seg, når man setter i gang action-fasen og håper, at forberedelsen bærer frukt.

Bra kunstig intelligens
Combat Mission rommer en særdeles kompleks game engine. Det er et veld av enhetstyper for både engelske, amerikanske, franske, tyske og polske styrker. I tillegg kommer en særdeles realistisk håndtering av våpen, skader på kjøretøyer, vei- og værforhold, styrkenes kampmoral osv. Hvis action-fasen utvikler seg helt katastrofalt, kan styrkene ende med å få panikk og flykte hals over hode. I likhet kan panserstyrker under press ende opp med å velge selvforsvar frem for å utføre de gitte ordre.

For spilleren kan Combat Mission strekke seg over et enkelt oppdrag, hvor oppstillingen av enheterne og ikke minst deres bevæpning svarer til faktiske historiske begivenheter. Det kan være enkle mål som å krysse en elv eller en mer kompleks innsats for befrielse av britiske fallskjermstropper ved Arnhem. Det er stor variasjon i oppdragene, så man vil dels oppleve panserslag, bykrig med kamp fra hus til hus - og strategisk mer omfattende mål som befrielsen av Paris.

Combat Mission rommer også såkalte multibattle-scenarier, som i det store og hele svarer til flere enkeltoppdrag, som utkjempes på et mye større kart. Til slutt kan man sette spillet til å generere en quick-battle ut fra en rekke grunnleggende retningslinjer. På den måten kan man komme litt utenfor de tyngste oppdragene, uten at man akkurat behøver å generere sine oppdrag. Digger man det, så inneholder Combat Mission også en særdeles interessant mission editor, så man kan gjenskape forutsetningene for slag og begivenheter, som ligger utenfor spillets umiddelbare historiske horisont. Blir man hektet på spillet, så kan man se frem til utvidelsespakker, som flytter begivenhetene videre til Nordafrika og Østfronten. Mens man i den versjonen av spillet, som er tilgjengelig nå kan spille flere sammen via e-mail eller på samme maskin, må man dessverre vente en stund til på en patch, som tilføyer spill via nettverk til multiplayer-mulighetene.

Middelmådig grafikk og lyd
Mens gameplay og intelligens ligger i toppklassen, så er det mer på det jevne med grafikken. Fargevalg, strukturer og bevegelser virker gammeldagse, når man sammenligner med realismen og detaljene i f.eks. Ghost Recon. På den ene siden legger det en demper på den visuelle opplevelsen, mens det til gjengjeld er mulig å spille Combat Mission på relativt svake PC'er. Action-fasen avvikles tregt og hakkende, hvis PC'en bare akkurat kommer opp over minimumskravene.

Det er heller ikke på lydsiden, at Combat Mission henter de største rosene. Motorlyder, eksplosjoner og våpen i det hele tatt, er utstyrt med spinkle og metalliske lyder, som ikke avspeiler de dramatiske begivenhetene på skjermen. Har du ikke behov for å bli blåst bort av beundring over visuelle effekter eller av buldrende lydeffekter - og er du ikke minst bare litt historisk interessert i 2. verdenskrig, så er det grunn til å advare mot Combat Mission: Beyond Overlord. Spillet vil føre til ødelagt nattesøvn og rå mengder kjeft fra en kjæreste, mann eller kone, som ikke nærer den samme interessen.

7 / 10
+
Minutiøs og fengende gjengivelse av dramatiske og historiske begivenheter.