Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Code Name: STEAM

Code Name: STEAM

Studioet bak Advance Wars og Fire Emblem prøver seg på en helt ny serie, og vi har satt karakter på steampunk-inspirerte skytespillet deres...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det så lenge ut til at Intelligent Systems' dager var talte, og som en konsekvens av sin usikre fremtid bestemte studioet seg for å gi alt i det som kunne bli deres siste spill. Resultatet av dette vinn-eller-forsvinn-arbeidet var Fire Emblem: Awakening til 3DS. Det gikk altså bra, veldig bra. Ikke bare er spillet fortsatt noe av det beste som har blitt lansert til konsollen, det ble også en salgssuksess. Dermed ble det ingen krok på døren for de strategiske mestrene i Intelligent Systems.

Fansen kan med glede vente på det neste Fire Emblem-spillet (foreløpig kalt Fire Emblem If) og drømme om at studioet får klarsignal til å lage det neste Advance Wars-spillet, men denne gangen ønsker Intelligent Systems å forsøke seg på en helt ny IP. Med det melder Code Name: STEAM sin ankomst på Nintendos håndholdte.

Code Name: STEAM

Som navnet antyder, spiller damp en sentral rolle i Code Name: STEAM. Vi tas med til en klassisk steampunk-verden, og historien begynner selvfølgelig i London. Britenes hovedstad er nemlig sentrum for den dampmaskinelle nye verden. Her møter vi Henry, en ung og lovende soldat i den amerikanske hæren, som steg raskt i rekkene under den amerikanske borgerkrigen. Henrys fredfulle dager tar brått slutt da London og resten av verden plutselig blir utsatt for en invasjon fra det ytre rom. Henry blir med dette kalt inn til en spesialenhet ledet av ingen ringere enn Abraham Lincoln (som ikke er så død som ryktene og historien vil ha det til), og snart leder Henry diverse historiske og litterære skikkelser som Tiger Lily og Tom Sawyer i spesialenheten S.T.E.A.M. (Strike Team Eliminating the Alien Menace).

Dette er en annonse:

Høres historien rotete ut? Det er fordi den er det. I spillet blir et utall skikkelser fra den faktiske og litterære historien slengt sammen i en og samme gruppe. Dette kunne i og for seg utgjort basis for en interessant og underholdende historie, emn dessverre blir potensialet aldri utnyttet for det det er verdt. Forsøkene på humor blir fort banale, og alle muligheter for dramatikk eller gnisninger mellom de høyst ulike rollefigurene blir aldri benyttet. Spillet tar seg selv altfor høytidelig, og glimtet i øyet man kunne se så ofte i for eksempel Fire Emblem: Awakening er så å si fraværende. Jeg har spilt verre, men jeg har også spilt nok spill av Intelligent Systems til å vite at de kan bedre.

HQ

En rotete historie kan man imidlertid se noe gjennom fingrene med så lenge resten av spillet innfrir. Og til å begynne med er Code Name: STEAM et spill som pirrer nysgjerrigheten. I motsetning fra tidligere spill, som har vært trygt plassert i strategisk rollespill-kategorien, er Code Name: STEAM et turbasert tredjepersons skytespill med strategiske elementer. Man beveger enhetene over slagmarken, som er delt opp i et rutenett, og eliminerer fienden på veien mot målet. Tredjepersonsperspektivet gir spillet et mer actionfylt preg enn studioets tidligere spill, og har sånn sett mer til felles med spill som Valkyria Chronicles enn Fire Emblem. Fellestrekkene blir ytterligere understreket av den visuelle stilarten, ettersom Code Name: STEAM har et tegneserielignende preg som fungerer godt. Et tøft og variert lydspor skader selvfølgelig heller ikke.

Ettersom vi befinner oss i dampens tidsalder, er alle våpen, farkoster og teknologi basert på damp. Dette gjelder også rekkevidden på den enkelte av soldatene i S.T.E.A.M. Når dampen er brukt opp, mister man muligheten for å bevege seg ytterligere på slagmarken. Men ikke bare det, man mister også muligheten til å skyte tilbake mot fienden når det er deres tur til å bevege seg på slagmarken. Man må med andre ord foreta noen strategiske valg. Skal man skyte mot fienden nå og håpe at det tar livet av dem, eller skal man spare på kreftene og håpe på at fienden blir fanget i kryssilden?

Dette er en annonse:
Code Name: STEAM

Dessverre er dette også det mest strategiske valget du kan foreta deg i Code Name: STEAM, hvilket burde få en del varsellamper til å blinke. For strategientusiastene er nemlig Code Name: STEAM en eneste stor skuffelse, da spillet fremstår som alt annet enn et oversiktlig strategispill.

Her mangler oversiktskartet som gir deg de nødvendige kunnskapene om slagmarken du er i ferd med å bryne deg på, et faktum som mer enn én gang får deg til å miste livet. Her mangler også mange av de statistiske analysene som ofte oppfattes som nødvendige for spill av denne typen. Man får etter hvert tilgang på flere våpen, men man får ingen informasjon om våpnenes natur, rekkevidde eller effekt. Man får heller ingen tilgang til data om fienden som forteller noe om deres styrker og svakheter, noe som bare bidrar til å gjøre fienden overveldende sterke (skjønt, noen vil nok påstå at dette også er poenget). Og når fienden sender forsterkninger til slagmarken, er det heller ikke alltid man får varsel om dette, noe som plutselig resulterer i at man havner i et uventet bakholdsangrep og må begynne på nytt igjen. Med tanke på at spillet varsler om enkelte fienders ankomst på slagmarken, blir det desto mer irriterende at ikke resten også blir annonsert.

HQ
Dette er en annonse:
Code Name: STEAMCode Name: STEAM

At spillet som en konsekvens av de manglende strategiske nødvendighetene blir vanskeligere, taler heller ikke til spillets fordel. Code Name: STEAM holder i utgangspunktet en høy vanskelighetsgrad, og fienden er ofte så overveldende mye sterkere enn deg at du sjelden rekker å eliminere dem alle. Derfor er det synd at spillets vanskelighetsgrad blir ytterligere forsterket av elementer som bryter ned opplevelsen snarere enn å bygge den opp.

Code Name: STEAM ender med dette opp som et akseptabelt tredjepersons skytespill i håndholdt format, men ikke noe mer. De strategiske elementene i spillet vil trolig irritere vannet av deg, enten fordi du er strategientusiast og føler at de er mangelfulle, eller fordi du er skytespillentusiast og føler at de er i veien. Det er alltid moro å se helt nye spillkonsepter, men Code Name: STEAM fremstår på ingen måter som et nytt flaggskip for Intelligent Systems.

HQ
06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Grafikk og lyd overbeviser, en viss underholdningsverdi, persongalleriet har sine øyeblikk.
-
Manglende kart og muligheter for detaljanalyser gjør spillet til et strategisk mareritt, veldig høy vanskelighetsgrad, historien blir aldri noe mer enn en suppe av ubenyttet potensiale, langtekkelig å vente på motstanderen.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

2
Code Name: STEAMScore

Code Name: STEAM

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Studioet bak Advance Wars og Fire Emblem prøver seg på en helt ny serie, og vi har satt karakter på steampunk-inspirerte skytespillet deres...



Loading next content