film-anmeldelser
Closed Circuit

Closed Circuit

En bombe sprenger på et marked i London, og deretter må Terje kjempe for å holde seg våken gjennom denne klisjefylte thrilleren...

En bombe sprenger på et marked i London. Farroukh Erdogan (Dennis Moschitto) blir arrestert og mistenkt som mesterhjernen bak det hele. Etter det tragiske dødsfallet til en tidligere advokat får Martin Rose (Eric Bana) og Claudia Simmons-Howe (Rebecca Hall) jobben med å representere Farroukh i retten. Mens deres egen etterforskning pågår blir saken gradvis mer mystisk, og deres liv kommer i fare for å ende tidligere enn antatt. Høres dette ut som en skikkelig klisje? Jeg kan bekrefte med en gang at det er nettopp det denne filmen er - en halvannen time uten en eneste original tanke. La meg utdype.

Dette er en krim-thriller, og jeg elsker begge sjangrene. Jeg er også smertelig klar over det faktum at det sjelden kommer filmer som virkelig bringer noe nytt på banen innen disse sjangrene. Det betyr ikke at det sjelden kommer filmer som er gode, men følelsen av å ha sett filmen før dukker ofte opp. I hvert fall hos meg. Dette er et slikt tilfelle. Filmens plott skiller seg dessverre for lite fra sine sjangerkompiser, og ender opp som et forsøk på en slags best of-smørje fra alle krim- og spenningsfilmer fra de siste fire tiår. Det fungerer ikke i favør filmen.

Closed Circuit
- Vi må ha kaffe for å holde ut med dette manuset.

I stedet for å fortsette med en evig slakt over hvordan filmen tar for mye fra andre og bringer for lite nytt vil jeg bare gå videre herfra og berøre andre temaer. Jeg vil nevne skuespillet, for hvis det er noe som virkelig er bra her er det nettopp det. Eric Bana gjør en overbevisende rolle som den smått herjede advokaten Martin Rose, og gir seeren noe igjen for pengene gjennom denne ellers søvndyssende affæren. Rebecca Hall er også strålende i sin rolle, og har samtidig den beste storylinjen i filmen. Hun klarer å gjøre overraskende mye med ganske lite stoff. Det er noe jeg kan sette pris på. Selv om handlingen i filmen er fortalt tusen ganger før og ikke lenger er spesielt spennende, har vi i det minste delvis interessante karakterer portrettert av flinke skuespillere.

Filmen er heller ikke noe spennende rent visuelt eller lydmessig. Foruten åpningssekvensen (som er filmet gjennom overvåkningskameraer) og en god taxiscene midt i filmen, er kvaliteten helt gjennomsnittlig. Jeg vil presisere at dette nødvendigvis ikke er negativt, men det er da heller ikke en positiv ting. Regissør John Crowley kunne lagt litt mer arbeid inn i kameraføringen. Når det kommer til musikken i filmen mangler den den piffen jeg føler en film som dette trenger. Musikken burde bygge opp hva som skjer på skjermen og gjerne dele ut litt gåsehud i samme slengen, men det skjer ikke. Den er bare intetsigende.

Closed Circuit
- Jeg tror det er best at vi tar en kopp til. Dette er såååå kjeeeedeeelig.

Filmens plot er i seg selv spennende nok. Problemet er at det har vært alt for mange bøker, TV-serier, filmer og, til en viss grad, ekte saker (som allmennheten vet om vel og merke) som omhandler lignende ting, samtidig som alle av filmens triks har blitt brukt før. Ingenting overrasken. Den store twisten kom ikke som noe sjokk på meg, og katt-og-mus-leken mistet også momentet siden jeg allerede hadde løst "det store mysteriet" på egenhånd, før filmen kom til det. Samtidig syns jeg ikke at sluttsekvensen fortalte tydelig hva som faktisk skjer. Jeg måtte se slutten flere ganger før jeg klarte å fatte at filmen faktisk ikke har en udefinerbar avslutning. Ingen stjerne i min bok.

Som dere sikkert forstår er jeg ikke nevneverdig imponert over denne filmen. Jeg syns den startet bra, men den falt pladask etter få minutter og klarte aldri virkelig å hente seg inn. Det er visse punker i filmen som er delvis spennende, men i det store bildet ser man på halvannen time som forsvinner fra livet. Foruten gode skuespillerprestasjoner er det dessverre veldig lite å hente i Closed Circuit.

03 Gamereactor Norge
3 / 10
+