Close Combat: First to Fight

Close Combat: First to Fight

Major Spilhaug er slettes ikke fornøyd med det han ser. Close Combar: First to Fight er så langt fra virkeligheten du kommer!

First to Fight, som er det siste i Close Combat-serien, skal likesom vise oss virkeligheten rett i ansiktet, det skal gi oss genuin militær taktikk i form av det amerikanerne kaller RTFA (ready, team, fire, assist). Du skal da lede et infanteri-lag på fire mann gjennom gatene i Irakiske byer, for så å ta forskjellige ledere for terrorgrupper osv. Spillet skryter selv av å være utviklet i samarbeid med US Marines og skal da visstnok brukes av dem under trening som kampsimulasjon. Hva skal man si? Etter noen timer med dette skjønner du i alle fall hvorfor amerikanske soldater dør som fluer om dagen...

First to Fight er da altså det siste i spillet i Close Combat-serien, og er her for å levere en virkelighetsnær og korrekt opplevelse av hvordan det er å være soldat. Spillet er vel så langt fra det som er mulig. Vi kan jo ta for oss et par aspekter her, så kan man få et overblikk og inntrykk.

Spillet i seg selv er en god i idè, men jeg tror utvikleren totalt overså Full Spektrum Warrior-spillet, eller i det minste glemte å teste ut dette selv før de la seg ut på utviklingen av dette spillet. Her er det dessverre statisk og kjedelig HELE tiden spør du meg.

Grafikken er ikke i nærheten av å være god nok i forhold til dagens standard på denne typen spill. Den er matt og ekstremt enkel, og gir deg rett og slett ingenting. Har du et oppheng på grafikk kan du bare glemme dette spillet. Men men, siden grafikken ikke er optimalisert, så bør jo absolutt spillbarheten her være vilt bra! Skulle man i alle fall tro da. Dessverre er den ikke "up to standards" her heller. Sånne ting som at man ikke kan stille sens på musen i et FPS-spill blir bare flaut og dumt, og det ødelegger mye av den lille gleden jeg kunne fått ut av dette.

Musikken i spillet er jo forsåvidt grei da, mye stemning og litt typisk erkeamerikanske orkester-ting osv, men det funker til denne typen spill for å sette deg i humøret. Blir bare litt kjedelig når det er det samme som gjentar seg ut nesten hele spillet. Slå av musikken ingame, så hjelper det på litt. Lyden ellers er ikke spesielt mye å skryte av i form av våpen o.l. Låter bare ikke bra. Et annet faktum er at de har prestert å glemme å gi spilleren en side-arm (altså da en pistol.. HALLO?!). Det er sånne dumme feil man helst bør unngå.

En annen ting som plager meg er AI-en. Dette er noe de skryter ekstremt mye av i introvideoen til spillet. "Du trenger ikke kontrollere resten av laget, de er bedre trent enn deg" osv... Herre min hatt sier jeg bare! AI'en i dette spillet er bortimot noe av det værste jeg har vært borti i nyere tid. Gutta på laget ditt er så dumme til tider at du ikke vet helt om du skal gidde å hjelpe dem eller bare avslutte spillet. Ofte kommer "OPFOR" eller opposing forces om du vil, inn i gruppen din med folk og begynner å denge løs på en av gutta med kolben sin. Ok, de har lagt melee-combat her og, fint det. Men ingen vil ha noe særlig av det, og når da laget ditt har stått og sett på denne karen komme løpende mot dem de siste 20 meterne uten å skyte på han, ja da lurer jeg på hvor det blir av denne kunstige intelligensen vi skulle la oss imponere av.

Dette spillet er dessverre ikke hva det burde vært i det hele tatt. Her var det muligheten til å komme med noe skikkelig tøft noe, på lik linje med Full Spectrum Warrior, men i stedet lot dem seg bli banket ned i støvlene av et spill som allerede har vært ute et års tid... Litt småflaut kanskje.

Alt i alt blir det bare en liten nedtur å spille dette spillet her, finn heller frem Dogs of War på amigaen å kos deg med en klassiker. Dette spillet her er glemt like fort som det kom, dessverre folkens.

Close Combat: First to FightClose Combat: First to FightClose Combat: First to FightClose Combat: First to Fight
03 Gamereactor Norge
3 / 10