Chaos Rings

Chaos Rings

I disse dager slippes det et lass av spill til Apples iPhone, og blant disse en og annen original utgivelse. Chaos Rings er Square Enix' siste satsning og det ble ikke mageplask, men snarere et meget elegant sprang inn i Apples verden.

Chaos Rings er historien om en rekke sterke, veldreide mennesker som på mystisk vis har havnet i samme rom til samme tid. Det mest besynderlige er dog at ingen av dem husker hvordan de kom seg dit. Etter nærmere undersøkelse skjønner de at alle har noe til felles; de er de sterkeste og mektigste i sine respektive hjemland. Vi finner snart ut at vi befinner oss i noe som kalles Ark Arena, og her hersker en tilsynelatende sjelløs mann med tilnavnet The Agent. The Agent sier at han har brakt alle hit for å kjempe, og de som vinner får gull og grønne skoger i form av evig ungdom og liv.

Alt i alt er det fem par tilstede og alle virker særdeles gode venner bortsett fra våre helter. Vår hovedperson Escher virker som en meget usympatisk drittsekk, mens vår partner Museia tilynelatende ikke er en av Eschers største fans. Når de først møtes i rommet prøver hun faktisk å drepe Escher og mumler noe om at hun endelig hadde funnet ham, og understreker at han er en drittsekk. Escher og Museia virker til å begynne med meget flate og usympatiske men etter å ha spilt et par timer tiner forholdet vårt litt. Escher er kanskje en kjip og arrogant type, men krumpsringene historien tar gir mye rom for utvikling. Det tar seg opp mye mot slutten, og selv om starten er ganske seig er det verdt ventinga.

The Agent sender alle parene ut på jakt etter gullringer som de skal bringe tilbake for å delta i kampen om evig ungdom. Det som først møter deg er et usannsynlig pent snølandskap. For å styre Escher bruker du ganske enkelt tommelen på skjermen og beveger den i det tempoet du ønsker han skal gå i. Touch-skjermen er perfekt for nettopp dette, og med mindre du har pølsefingre er det en smidig og lett måte å bevege seg på. Brettet du bever deg på ser som sagt meget pent ut, og det er imponerende å se hvor mye den lille Apple-saken kan prossessere. Det eneste som plager meg litt med brettene er såkalte krystaller som befinner seg spredd rundt deg.

Krystallenes jobb er å føre deg til nye steder, og det blir fort ganske rotete. I et øyeblikk befinner jeg meg blant snø og is, og i det neste øyeblikket er jeg teleportert til et futuristisk rom med et par tre krystaller til som sikkert nok fører meg andre steder igjen. Det kan funke bra med slik brettdesign men da krever det mye av kartet og at det er oversiktlig og gjør det klart hvilket nivå man befinner seg på. Kartet i Chaos Rings har liten nytte og det er nesten umulig å bruke det. Det blir rett og slett overflødig.

Til å begynne med, som i de fleste RPG-spill, er det enkle kamper som krever lite av spilleren men som rett og slett er der for å gjøre deg kjent med kontrollen, menysystemet og hvordan man best kan slå fiendene.

Chaos Rings er som ventet rundebasert. I dette tilfellet har du derimot ikke en stor gruppe mennesker du skal spille som. Det er bare deg og partneren din og for å slå de tøffere bossene krever det at spilleren er veldig gjennomtenkt og planlegger. Man muligheten til å utføre enkeltstående angrep men også kombinere våre helter og sende de sammen mot en fiende som da gjør større skade. Dette fungerer strålende, og i enkelte situasjoner kreves det at spilleren tenker gjennom hvilke angrep fiendene har og hvorvidt de kan gjenvinne HP.

Chaos Rings benytter seg også av en såkalt "gene"-funskjon. Denne går ut på at du samler gener fra fiendene dine. Disse genene har forskjellige funksjoner, for eksempel er det noen gener som har fysiske attributter mens noen har passive. De to figurene våre har mulighet til å bære tre gener til en hver tid. Nøkkelen er altså at man må være gjennomtenkt før man går inn i bosskamper. Til tider må man ofte de fysiske styrkene til fordel for passive gener som forteller noe om motstanderen. Igjen syns jeg Chaos Rings skinner sterkest når det gir spilleren rom til å gjøre egne valg. I mellom brettene kan man oppgradere utstyr hos en sjarmerende butikkeier. Selve denne funksjonen er helt grei, det er veldig lite hokus pokus og vanligvis veldig rett frem, hvilket egentlig er helt greit. Det er genefunksjonen som er den beste når det kommer til oppgraderinger av figurene og deres evner.

Et element Chaos Rings har inkorporert er et puzzle som finnes på stort sett alle levler. Det går ut på å bytte plass med bevegelige blokker og komme seg gjennom en rekke ubevegelige blokker. Det var gøy til å begynne med, men blir egentlig bare slitsomt og overflødig etterhvert. Det føles litt som det bare er kastet inn for å få med puzzles også. Det virker bare som et påheng, og når det er kampene som virkelig er det beste med spillet føler jeg egentlig at det bare står litt i veien for det som egentlig er gøy.

Chaos Rings er et gjennomført håndholdt spill, men med feil som blir frustrerende til tider. Blant annet er brettdesignet til tider så kaotisk at det blir vanskelig å vite hvor man kommer fra og hvor man skal, og kartet bidrar ikke til å lette frustrasjonen. Derimot er Chaos Rings meget pent og omgivelsene er nydelig gjennomførte; til tider så bra at det er vanskelig å skjønne at dette er et iPhone-spill. I tillegg er kampsystemet gjennomført, og senere i spillet krever det mye taktisk planlegging for å komme seriende ut av kamper. Oppgraderingene og "gene"-funksjonen er også svært bra og fungerer bra for spillere som liker å maksimere både figurenes utstyr og evner. Det er synd at Chaos Rings koster 60,- for det har ikke holdbarheten eller lengden til å ha en slik pris.

Chaos Rings er likevel et meget gjennomført rollespill og for alle som er glad i den sjangeren og vil ha et lett tilgjengelig og bra håndholdt spill kan dette være en vinner.

Chaos RingsChaos Rings
7 / 10