Championship Manager 03/04

Championship Manager 4

Det er tretten år siden Collier brødrene ga oss vår første fix. Siden da har de løpende forbedret varene og sørget for en jevn strøm av den nødvendige dosen.

MERK! Vi jobber med å integrere det samme karaktersystemet som i bladet, her på siden. Derfor er totalkarakteren ute til høyre feil. Totalkarakteren for CM4 er 9, og ikke 78%.

Det er tretten år siden Collier brødrene ga oss vår første fix. Siden da har de løpende forbedret varene og sørget for en jevn strøm av den nødvendige dosen. I et hav av nøye studerte statistikker har fotballfans verden over ofret den sosiale interaksjonen. Nå er endelig på tiden inne for det fjerde spillet i serien. Ventetiden har vært preget av fokus på den nye kampmaskinen. Overgangen fra rent tekstbaserte oppgjør til en ren grafisk fremstilling, har vekket bange anelser hos den konservative fanskaren. Resultatet er et produkt av kjærlighet, som ikke er blitt så banebrytende som hypen lovet.

Man pakkes raskt inn i et loddent teppe av statistikk. En imponerende database med over 200.000 realistisk gengitte profiler troner stolt frem i all sin prakt. På tvers av jordkloden har fans agert talentspeidere for utviklingsteamet. Kamper og treninger er blitt nøye overvåket, og tilbakemeldingene danner grobunnen for den overveldende skaren av statistiske opplysninger. Detaljgradens nøyagtighet er intet mindre enn slående. Dette gjelder både når vi snakker om den norske annen divisjon, som når Indias beste liga er i fokus. Timene flyr praktisk talt avgårde mens man mesker seg med opplysningenes frukter.

Kjernen i spilelt er bevart. Som trener for et valgfritt lag skal man føre guttene til storhet. Suksess avler tilbud fra mer attraktive klubber - til og med landslagsansvar kan havne på fatet. Veien frem er en fokusert dedikasjon. Spillere må pleies, strategier overveies og statistiker granskes. Bastante handlinger fører nå også til vesentlig flere tilbakemeldinger. På beste flamboyante vis fremstår alle kollegene nå i all deres følelsesvelde. Når du nonsjalant setter enda en trofast spiller på transferlisten, så blir stemningen i troppen trykkende. Du må konstant sørge for at alle er tilfredse - ellers kan det koste deg viktige poeng. Mediene er også enda mer aktive nå. Lukter de problemer starter svertekampanjene. Det gir et bedre helhetsindtrykk, hvor man nøyere overveier sine handlinger. Dette i stedet for å handle og gamble med andres eksistens, som en annen slavehandler.

Transaksjoner med andre klubber har også fått en kjærlig overhaling. Dine forhandlingsmuligheter er forbedret, siden du nå har flere knapper å trykke på. I hektisk kamp med andre forhandlere skal kontrakter forhandles. Ugjennomskuelige klausuler må vurderes - er prisen i orden for det nye midtbanetalentet? Man tildeles en gitt sum hvert år, til såvel lønninger som transfersummer. Det blir raskt en balansegang, hvor man må tynne ut i troppen for å frigi kapital til en ønsket forsterkning. Kombinert med den større interaksjonen fra spillere og presse, testes dine diplomatiske evner. Følelsen av å sitte på en potensiell krutt-tønne bobler under overflaten.

Vendepunktet er naturligvis kampene. I et modig trekk forlades de innholdsrike tekstene, og vi dykker inn i brikkeflyttingens drømmeland. På et strategisk oversiktskart løper dine tropper rundt etter en orange klatt. Alle dine taktiske overveielser faller til kort i et fotballens virvar. Intuitive menyer gjemmer allikevel på dybdemessige tiltak. På en meget omfattende måte kan du diktere de enkelte spillernes oppførsel. Skal spissen din ha frie hender? Skal han ta langskudd? Mulighetene er mange og overveielsene likeså. Med de rette endringene forvandles kaos til ballett, og dine krigere kan trekke seg tilbake som seierherrer.

Etter noe tilvenning begynner oversiktskartets magi å åpne seg. Plutselig har man en faktisk innsikt i spillernes oppførsel. Er lagkapteinen synlig på banen? Har målmannen din glemt handskene? Enkeltheten i de små brikkenes dans, gir fortsatt fantasien fritt spill - noe man fryktet ville forsvinne. Under overfladen gjemmer fortsatt de tekstbaserte meldingene seg, og du kan også forholde deg til dem alene. Dette ville helt klart fjerne mye av spillets nytenkning og sjarme - ta sjansen og prøv noe nytt.

Generelt er ikke Championship Manager 4 noen revolusjon. I bunn og grunn er det fremdeles det samme spillet, men det er pusset opp på nesten alle områder. Du tilbys et mye større kontrollspekter, men hvor mye du vil benytte er opp til deg selv. Ønsker du å planlegge hver enkelt spillers treningsplan selv? Vil du kontrollere såvel reserve- som ungdomslaget? Skal hver enkelt spiller ha spesielle ordre til kampene? Alle muligheter spirer under den blankpolerte og tilgjengelige overflaten. Forvent allikevel ikke noen glamorøs teknisk prestasjon. Dette er et spill av fans til fans - ikke en ny landevinning, men et uhyre solid og ubeskrivelig fengslende produkt.

7 / 10
+
En god del fornyelser her. Bedre overblikk.