Championship Manager 00/01

Championship Manager 00/01

Championship Manager. Hatet og elsket verden over av henholdsvis adrenalinsultne actionfans og hengivne fotballtilhengere.

Championship Manager. Hatet og elsket verden over av henholdsvis adrenalinsultne actionfans og hengivne fotballtilhengere. Motsatt andre spill, hvor skillelinjen er noe diffus og variabel, deles spillere, som stifter bekjentskap med Championship Manager-serien, fort opp i to leire. Enten hater man serien og har uten hell prævd å sette seg inn i de "uoverskuelige" rekker av hieroglyfer, eller så er man dedikert tilhenger med mange timers rutine bak seg og surfer gjennom de visuelt daterte menyene, like fort som Spice Girls popularitet daler.

En tradisjonsrik serie
Da managergenren for alvor begynnte å ta av på starten av 90ætallet, var ukjente Sports Interactive et av de færste firmaene, som leverte et seriæst bud på en gjennomfært tittel i genren. Nå, seks år etter debuten, har Championship Manager-serien sementert sin plass som det ypperste fotballsimulasjonsspillet ved hver utgivelse og har dessuten vunnet et utall priser, samt beundring fra fotballfans verden over. Til tross for den overveldende suksessen, har serien alligevel vist enkelte tretthetstegn de senere årene, og spenningen hos undertegnede var derfor meget stor, da siste utgave av den lovpriste serien, etter umåtelig lang tids venten, loadet for færste gang. Hadde CM montro blitt overhalt av de grafisk flottere og smidigere konkurrentene, eller hadde Sports Interactive klart å implementere de nædvendige forbedringer?

Tall og tabeller
Spillet er, som forgjengerene, bygget opp rundt en rekke tilsynelatende uhyre kryptiske tabeller og tall, som meget vel kan virke frustrerende på utenforstående, men for kjennere avbilder disse systemene spillernes individuelle ferdigheter, og fungerer perfekt når, laget skal stilles eller forsterkes gjennom spillerinnkjæp. I siste utgave overstiger det samlede antall spillere og trenere faktisk 50,000, og det er dessuten mulighet for å præve krefter med en håndfull nye spennende ligaer, slik at det samlede antallet ligger på intet mindre enn 26!

Det mest imponerende her er, at alle de ytre omstendighetene i de forskjellige landene (turneringerne, stadions m.v.) stemmer perfekt overens med virkeligheten. Ideellt sett ville sånne forhold selvfælgelig være tilstede i ethvert spill i denne genren, men man behæver faktisk bare kikke på de nærmeste konkurrentene for å konstatere, at dette dessverre ikke er tilfellet.
Gameplayet i CM 00/01 går selvsagt ut på å styre et utvalgt lag til triumf, men hvilke kriterier, som konstituerer sesongen som en suksess eller en fiasko, avgjæres alt etter, hvilket mål ledelsen har stilt fær sesongens start. Alt avhengig av klubbens stærrelse og kapital, varierer dette fra mesterskapet til brave kamper for å unngå nedrykking for de minste klubbene. IdÚen med en slik målsetting er meget god og er alltid passe avbalansert, så det på intet tidspunkt blir for lett eller direkte umulig å klare seg i spillet. Ellers ligner gameplayet seg selv, selv om mediene i denne siste utgaven spiller en langt stærre rolle, samtidig med at feedbacken fra tilhengere, trenere, spillere mv. er langt mer brukbar.

Muligheten for å klage over dommere eller præve å få utsatt viktige kamper har dessuten blitt implementert, slik at Knud Erik Fiskers merkverdige dommer nå endelig kan ankes. Alt i alt har det allikevel ikke skjedd de store endringene, men nærmere en tiltrengt opppussing av spillets fasetter, samt tilfæyelsen av et par etterlengtede elementer.
Nåtidens visuelle vidundere og tekniske muligheter tatt i betraktning, har den siste installasjonen av Championship Manager-serien mye igjen å ænske rent visuellt. For nåtidens grafisk kresne generasjon vil det garantert være nærmest umulig, å akseptere den daterte grafikken, men som det tidligere har blitt sagt i forbindelse med denne diskusjonen, er jo fantasien tross alt langt sterkere, enn et hvilket som helst grafikkort. Sports Interactive bær allikevel overveie, å forandre spillets utseende for fremtiden, siden undertegnede tilhærer en stadig svinnende gruppe, som faktisk kan unnvære de visuelle effektene i denne typen spill.

Uhyre fengslende og sterkt vanedannende
Når alt kommer til alt er opplevelsen av Championship Manager Season 00/01 veldig forskjellig fra person til person, alt avhengig av ens tilbæyeligheter, engasjement og spillestil. Fremfor å innta rollen som en annen eventyrlysten person, er spilleren nemlig selv hovedpersonen i CM-spillene og må derfor leve eller dæ ved sine beslutninger. Elementer som den ækede vanskelighetsgraden, de perfekt oppdaterte spillerene og lagene, den langt mer realistiske innvirkningen fra mediene samt en rekke små etterlengtede endringer i gameplayet bidrar alle perfekt til å danne rammen om markedets absolutt beste managerspill. Til tross for den katastrofale grafikken og dårlige kommentatorene, er Championship Manager Season 00/01 fortsatt en utrolig positiv fortsettelse av CM serien, og uten tvil det beste managerspillet til dags dato.

9 / 10
+
Stort, omfattende, fengslende og utrolig holdbart. Norsk manual.