Command & Conquer Red Alert 2: Yuri's Revenge

C&C Red Alert 2: Yuris Revenge

Konseptet har vi sett før, og det en god del ganger. Men hvordan er den første utvidelsespakken til Red Alert 2 - Yuri’s Revenge?

Konseptet har vi sett mange ganger før. Westwood har satt en standard med spill som Command & Conquer og Red Alert. De offisielle utvidelsespakkene til spillene har til gjengjeld ikke vært mye å skrive hjem om, da de ofte har inneholdt alt for lite nytt - eller så har oppdragene i dem vært alt for tynne. Hvordan har det da gått med den første utvidelsespakken til Red Alert 2 - Yuri’s Revenge?

Tidsreiser og ’tankekontroll’
Etter sovietmaktens nederlag i Red Alert 2 har det mest beryktede våpnet bak jernteppet flyktet og har lagt planer for igjen å legge opp til fryktelige ødeleggelser. Yuri er - som kjent i stand til, bokstavelig talt, å utøve tankekontroll på både venner og fiender. For å sette en stopper for Yuri’s angrep mot verden, er de allierte nødt til å reise tilbake i tiden for å sette en stopper for planene hans.

I rollen som de allierte skal man som spiller ganske enkelt beseire Yuri - mens man som sovietmakt må justere fortiden for å sikre seier over både de allierte - og Yuri. Det er dermed lagt opp til mange storslåtte slagsmål.

Oppdrag, våpen og enheter
Yuri’s Revenge inneholder 14 nye singleplayer-missioner, som er fordelt med 7 til både de allierte og sovietmakten. Så man vil lete forgjeves etter oppdrag, hvor man kan få lov å prøve krefter med superskurken. Denne muligheten har man allikevel i multiplayer- og skirmish-mode.

Utvalget av nye våpen og enheter i Yuri’s Revenge er sparsomt. Men til gjengjeld kan de tilføye spillet mange nye, spennende aspekter.

De allierte har bl.a. blitt forsterket med Guardian GI’s, en kraftig bevepnet enhet, hvis egenskaper er egnet som anti-tank-våpen. Dessverre er de vedlig langsomme og dermed også sårbare. Navy SEALs er også en kraftig bevepnet enhet, som settes inn mot fiendtlig infanteri og som kan forsvare seg mot fiendtlige kjøretøyer. De bruker dessuten C4 til å tilintetgjøre fiendtlige bygninger med.

Et Battle Fortress utgjør forsterkning for opp til fem infanteri-enheter, som kan gjøre betydelig skade innenfra forsterkningen.

Til slutt råder også de allierte over et robot-kontrollsenter og robot-tanks. De utgjør en viktig styrke mot Yuri’s fjernstyring/-kontroll over sine fienders hjerner - men de er følsomme over for strømsvikt. Hvis kontrollsenteret blir ødelagt eller forstyrret, går alle robotstyrte enheter i stå. Sovietstyrkenes forsterkninger er kanskje ikke så kraftige og fryktingydende på papiret, men de tilføyer nye dimensjoner til gameplayet.

Boris minner en smule om motpartens Navy SEALS. Han bruker også C4 til å ødelegge bygninger - men han kan også sette i gang luftangrep med MiG-jagerfly mot de målene, han peker ut med laseren sin.

En Siege Chopper gjør det mulig og raskt og fleksibelt å flytte infanterienheter, og på bakken har den også betydelig ildkraft, ikke minst mot bygninger og faste mål over større avstander.

Det mest spennende er allikevel det mylderet med bygninger og enheter som Yuri råder over. Et par eksempler: Brute, en genetisk forvrengt kjempe, som i all sin enkelhet knuser alt, som er i veien for ham. Virus er en dødelig enhet, som - utstyrt med en langdistanse presisjonsrifle - er i stand til å treffe en hvilken som helst infanteri-enhet med et enkelt skudd. Dessuten skyter ikke en virus-enhet med kuler, men med en særdeles effektiv gift. Utover å utslette offeret, etterlates en sky, som også påfører andre infanterienheter stor skade.

Yuri råder dessuten over adskillige nye enheter, som kan bruke tankekontroll - som hans styrker også kan bruke mot allierte enheter på samme måte. I tillegg kommer en flygende tallerken, som kan redusere fiendens infanteri og våben til en pøl med sydende og boblende metall. I multiplayerspill brukes den også til å overføre oppsamlede energireserver.

7 / 10
+
Lett gjenkjennelig, lettilgjengelig. Endelig kan man spille Yuri – men bare i multiplayer.