Etter at bevegelseskontrollere kom på markedet har spesielt minispill-sjangeren blitt hakket mer populær blant utviklere, og når det gjelder Sony med sin Playstation Move-kontroller var de fort ute med lanseringstittelen Start the Party. Siden har minispill-samlinger kommet jevnt og trutt der fokuset er rettet mot det yngre publikum og deres familier. Nå har tiden kommet for å dra på tivoli, og Sony gir oss det sjarmerende Carnival Island.
Carnival Island har faktisk en liten historie implementert. Spillet handler om en gutt og en jente som på et eller annet vis snubler over et tivoli som ikke har blitt besøkt på årevis, og med inngangsbillett i hånden tar de selvsagt sjansen. Du får velge et kjæledyr som skal heie på deg i spillene, og dermed er man i gang. Nå er det nemlig opp til deg å få liv og røre tilbake til tivoliet ved å leke deg gjennom det.
Sånn sett er Carnival Island ganske så sjarmerende og søtt. Grafikken mangler kanskje litt særpreg, men er fin og fargerik, og viser sine beste sider i de håndtegnede mellomsekvensene. Alle på tivoliet tar deg i mot med åpne armer, og når du går inn i tivoliet og begynner å leke fylles alt med farger. Dette spillet er med andre ord i all hovedsak tilrettelagt for barn, og er skreddersydd for småbarnsfamilier som vil ha litt sosial moro foran TV-skjermen på en fredagskveld.
Inne i tivoliet kan man velge mellom syv grunnleggende leker i form av minispill fordelt utover fire forskjellige seksjoner i tivoliet. Eksempler på lekene er minibowling, myntkast og power point-skyting med luftgevær, og i det du spiller deg gjennom disse lekene låses ulike ting opp. Alle slags dyr vekkes til live igjen og vandrer rundt på tivoliet samtidig som de heier på deg, og det låses opp varianter av de grunnleggende spillene litt etter litt. I alt blir dette rundt 35 minispill å bryne seg på, og når det i tillegg er lagt opp ni utfordringer til hvert spill sier det seg selv at det er mye å gjøre i Carnival Island.
Nei, akkurat det er det ingen tvil om, men hvordan funker det? Dessverre ligner mange av minispillene litt for mye på hverandre, og dette kan imidlertid føre til en del repetisjon. Det er tross alt bare varianter av de syv originale spillene vi snakker om her, og selv om disse i mange tilfeller er nokså kreative innså jeg mange ganger at de rett og slett er samme greia i ny innpakning.
De fleste har som oftest en annen målsetting og et litt annet tema enn de andre, men i hvert spill i de syv "gruppene" gjør man som oftest de samme bevegelsene, og det dreier det seg i bunn og grunn om det samme. Med dette har holdbarheten til Carnival Island både en forside og en bakside. Det kan for all del holde lenge for noen med mange ting å oppnå i tillegg til PSN-trofeer, men samtidig blir det litt for mye av det samme. I tillegg blir man ferdig med historien på et par korte timer, og hvorvidt dette spillet holder kan dermed variere veldig fra person til person.
Et virkelig stort pluss med hele spillet er nok Move-kontrollens funksjonalitet. Den er som alltid veldig presis, og i alle spillene føles den rettferdig og tilfredsstillene samtidig som den gir spillet en ny dimensjon. Det er med andre ord en fin måte å vise Move-kontrollerens gode funksjonalitet på, selv om det er litt i seneste laget.
Carnival Island har nemlig mye potensial, men snubler litt og gjør seg selv til en minispill-samling som dessverre ikke skiller seg ut i noen nevneverdig grad. Joda, presentasjonen er absolutt sjarmerende og kontrollen sitter, men i lengre doser blir spillet for repeterende på tross av en haug med utfordringer. Legger man til mange minispill som baserer seg på det samme, blir ikke dette mer enn en ok opplevelse.