Call of Duty: Black Ops 2

Call of Duty: Black Ops 2

Verdens mest populære actionspill har tatt steget inn i fremtiden, men er oppskriftet fornyet? Vi har anmeldt Black Ops 2...

Los Angeles står i flammer. Asfalten er rød, og himmelen er dekket av svart røyk som står ut fra de høye skyskraperne. Jeg blendes av eksplosjoner som senere piper i ørene mine. Når motorveien kollapser kan jeg kjenne vibrasjonene i kroppen, og jeg hører tonnevis med metall som knuses under betongkonstruksjonene. Jeg befinner meg i kampens hete, midt i striden.

Selvfølgelig har jeg vært her mange ganger tidligere. Jeg har ligget i disse skyttergravene i åresvis, men denne gangen er ting litt annerledes. Nå er slagmarken full av soldater som kan bli usynlige, og de har sonarvåpen som kan se gjennom vegger. Hundrevis av fjernstyrte droner stenger for solen mens de skyter mot hjelpeløse sivile på bakken. I gatene herjer robotbjørner som spytter missiler mot kolossale panservogner. Denne slagmarken er basert på digital krigføring, men likevel er ødeleggelsene større enn noensinne. Året er 2025. Velkommen til fremtiden - velkommen til Call of Duty: Black Ops 2.

Jeg vet at jeg er i mindretall, men jeg har faktisk likt historiedelen i de siste årenes Call of Duty-spill. De har alltid vært eksplosive berg-og-dal-baner, med stilsikre actionsekvenser og skjeggete machomenn som skyter onde mennesker i fjeset med store våpen. I Call of Duty: Black Ops lykkes Treyarch også med å lage en god historie som man faktisk kunne ta alvorlig, og på mange måter ble resultatet bedre enn Infinity Wards egne Modern Warfare-spill.

Call of Duty: Black Ops 2
Call of Duty i fremtiden - forestill deg fjorårets Call of Duty: Modern Warfare 3, men med flere høyteknologiske skytevåpen.

Av nettopp denne grunnen så jeg veldig frem til årets oppfølger, og på samme måte som i det første spillet kretser historien rundt Alex Mason og hans lagkamerater. Denne gangen handler det derimot ikke om konspirasjonsteorier og eksisterende konflikter. I stedet skal Mason og gjengen legge seg ut med en fiktiv (men veldig karismatisk) motstander som heter Raul Menendez. Menendez bruker de siste årene i den kalde krigen på å legge ondskapsfulle planer som strekker seg helt frem til 2025. Her introduseres en helt ny gjeng med helter - ledet av Masons sønn, David.

Farens og sønnens historier fortelles parallelt, og veves til slutt sammen på en svært minneverdig måte. Selv om historien i Call of Duty: Black Ops 2 ofte er veldig spennende, så lider den av måten den fortelles på. Alle oppdragene som utspiller seg på 80-tallet er i all hovedsak Frank Woods (helten som kastet seg på en haug med granater i forgjengeren) tilbakeblikk som fortelles til David. Når tiden er moden for de såkalte sjokkerende avsløringene, så har allerede de fleste av oss forstått hva som skal skje. Det er mange løse tråder som forblir usikre, og det finnes flere store hull i plottet som ikke blir adressert.

Call of Duty: Black Ops 2
Menendez er nærmest en tegneserieskurk, og er tydelig inspirert av Heath Ledgers Joker i The Dark Knight (David S. Goyer har forfattet begge verkene). Menendez er også en av grunnene til at man orker å sitte gjennom enspillerens tidvis kjedelige perioder.

Mye av forhåndsskriveriene har handlet om hvordan hovedfienden tar kontroll over stormaktenes miltære forsvar og bruker det mot dem, og selv om dette er en kul idé har man allerede nådd spillets slutt før man kommer til dette punktet. Den fem timer lange veien dit består i stedet av noen av de dårligste oppdragene i seriens historie, uavhengig om løper rundt i nok en latin-amerikansk by under den kalde krigen eller i fremtidens nattklubber. Det føles merkelig å hoppe rundt på dansegulvet mens jeg skyter terrorister i sakte film akkompagnert av discomusikk. Av og til kan Black Ops 2 fremstå som en utilsiktet parodi på hele serien.

Det er også veldig synd at enspilleren ikke når opp til det potensialet som ligger i fremtidssettingen. Her er det sekvenser hvor man glir gjennom luften med et par mekaniske vinger og angriper en militærbase ovenfra, og en annen hvor man får styre en drapsmaskin på fire ben - men uansett hva man gjør, så er det veldig regissert og det finnes ikke noe rom for kreativ spilling. Hva er meningen med å gi hovedfiguren en superkul entrehake hvis den kun kan brukes på ett eneste sted i hele spillet? Det er som å gi et barn verdens kuleste leke, bare for å ta det tilbake noen sekunder senere.

Call of Duty: Black Ops 2
Call of Duty: Black Ops 2 inneholder noen av de mest brutale scenene vi har sett i et spill.

Når det er sagt så vet vi jo allerede at Call of Duty kun liker å skape underholdende øyeblikk så lenge det er på spillets egne premisser. For min del har det aldri vært noe problem ettersom serien ofte håndterer regisserte sekvenser på en veldig god måte. Dessverre er ikke disse like finpusset i Call of Duty: Black Ops 2, noe som kan føre til at spilleren dør ofte som en følge av at man ikke utfører scenarioet på den måten spillet ønsker.

Samtidig mener jeg at det motsatte - altså oppdrag med mye frihet - hadde vært enda verre. Det finnes nemlig et mer åpent kapittel i historien hvor man rir gjennom ørkenen og skyter mot panservogner og helikoptre fra hesteryggen. Dette er utvilsomt enspillerdelens svakeste punkt, og det er kanskje et tegn på at den klassiske Call of Duty-formelen ikke fungerer med mindre man er på et avgrenset område med usynlige vegger og skyter mot alt som rører på seg.

Call of Duty: Black Ops 2
Kjøretøysekvensen midtveis i spillet er latterlig dårlig, og personen som programmerte fysikken ser ut til å tro at flere tonn tunge biler oppfører seg som heliumsballonger ved sammenstøt.

Det finnes et par punkter som skiller seg ut fra det vi kjenner fra tidligere spill i serien, og ett eksempel er de Mass Effect-lignende valgene som må foretas. Man kan påvirke skjebnene til alle de viktigste figurene, og noen av valgene før med seg uforutsette konsekvenser. Jeg har aldri pauset et Call of Duty-spill for å analysere situasjonen jeg befinner meg i, men her måtte jeg gjøre nettopp dette både én og to ganger. Det finnes også valg som man ikke er klar over at man foretar seg ved første gjennomspilling.

Til for at jeg ikke lot meg imponere av enspillerens gameplay, så hoppet jeg rett inn for en ny runde etter at rulleteksten var ferdig. Det er så mange ulike faktorer som spiller inn på slutten, så forskjellene kan bli radikale selv om det ikke påvirker gameplayet på noen måte. Man kommer fortsatt til å løpe gjennom de samme korridorene og skyte mot de samme anonyme soldatene uansett hvilke veivalg men tar gjennom historien.

Takket være de nye Strike Force-oppdragene får historien også litt mer dybde. Gjennom spillets gang låser man opp korte utfordringer som utspiller seg parallelt med David Masons egne bedrifter, og hovedhistorien påvirkes av hvordan man presterer i disse. Det er en ambisiøs idé med mekanikker som er hentet fra strategispill. Man kan hoppe mellom de ulike soldatene i gruppe med noen enkle knappetrykk, noe som er praktisk når man må være på flere steder samtidig.

Problemet med Strike Force er at det virker som om det er designet for flere enn én spiller, men det har likevel ikke støtte for co-op. I ett av oppdragene skal man beskytte tre kontrollpunkter, men på de høye vanskelighetsgradene er dette nærmest umulig siden fiendene er overalt - og ikke kan man senke vanskelighetsgraden selv om det er fullt mulig i de vanlige brettene. Vanligvis hadde ikke dette vært noe stort problem, men i Strike Force får man bare et visst antall forsøk før oppdraget blir erklært mislykket og historien påvirkes negativt.

Call of Duty: Black Ops 2
Det ser bra ut på bildet, og som vanlig er det deilig å bevege seg rundt med 60 bilder i sekundet - men grafikken er utdatert. På nært hold ser man at spillet er bygget opp av dårlige teksturer som ikke hører hjemme i 2012. Heldigvis sørger fantastisk detaljrikdom for å skape en veldig levende spillverden.

Heldigvis er det ikke enspilleren i Call of Duty-spill som sørger for holdbarheten. Flerspilleren i Call of Duty: Black Ops 2 er akkurat like vanedannende, innholdsrik og herlig intensiv som vi har blitt vant med. Den lykkes også med å ivareta fremtidssettingens potensial på en bedre måte en enspilleren. Det har ikke vært så kult å skreddersy sin egen figur siden det aller første Modern Warfare-spillet.

En av grunnene til dette er at perk- og våpensystemet har fått en grundig overhaling. Nå har alle klassene et budsjett på totalt ti poeng, og hvert våpen, våpentillegg, perk, granat og så videre er verdt ett poeng hver seg. Dette innebærer at man kan bygge opp sin klasse nøyaktig slik man ønsker, og hvis man ikke vil ha nok en perk så kan man heller bruke det poenget på en lyddemper til maskingeværet - det viktigste er at man bruker totalt ti poeng. Dette betyr også at man kan aktivere flere en tre perks hvis du kan leve uten en ekstra granat og tilbehør til våpnene.

Call of Duty: Black Ops 2
Black Ops 2 innholder alle de klassiske spillmodusene, og det samme gjelder muligheten for å skreddersy sin egen figur.

Det kan nesten bli litt overveldende med så mange nye våpen, nytt utstyr og belønninger. Jeg føler meg litt som et barn i lekebutikken, men når det er sagt så er det ikke sikkert at det mer avanserte utstyret faller i god jord hos alle veteranene. Det gjenstår å se hvordan communityet tar imot alle nyhetene, men ifølge meg er lekegrinden som utgjør Call of Dutys flerspiller mer spennende enn den har vært på mange, mange år.

En annen ting er at det ikke lenger finnes noen såkalte killstreaks. Disse er byttet ut med scorestreaks, så nå trenger man ikke å være raskest på avtrekkeren for å få tilgang til jakthunder og helikoptre med maskingevær - man kan like gjerne ta motstanderens flagg eller bekrefte kills i Kill Confirmed.

Hvis du liker e-sport, så kommer du til å elske Call of Duty: Black Ops 2. Med Call of Duty Elite er det veldig enkelt å ha kontroll på statistikk og klaner, og i tillegg finnes det støtte for direktesendinger på Youtube. Man kan til og med spille inn kommentatorspor til kampene.

Call of Duty: Black Ops 2
En kul nyhet i flerspilleren er ligaene som man kan hoppe inn i sammen med venner. Etter et par kamper får man en ranking, og deretter gjelder det å bli bedre slik at man kan stige i gradene.

Den siste tredjedelen av Call of Duty: Black Ops 2 staves Zombies. Akkurat som i Treyarchs forrige militærskytespill kan man ta opp kampen med den udøde armeen sammen med tre venner, og denne gangen er spillmodusen enda mer ambisiøs. I Tranzit Mode vandrer man gjennom en ødelagt by, mens man forsøker å overleve så lenge som mulig ved å samle inn utstyr, bygge barrikader og finne nytt drapsverktøy. Spillverdenen er også mer merkelig enn tidligere, men miljøer som ser ut til å være hentet fra Fallout 3, og figurer som er som snytt ut av Left 4 Dead (bortsett fra at de har tidenes dårligste dialog).

Verdenen i Tranzit sies å være 150 ganger større enn vi fikk i Call of Duty: World at War, men det er vanskelig å la seg imponere. Det meste av det innholdsløse kartet er dekket av tykk tåke, og grafikken er så stygg at det ikke burde vært tillatt på dagens konsoller. Totalt sett føles Zombies som en underutviklet røre som ikke passer med resten av komponentene i spillet, men hvis man likte det i Call of Duty: Black Ops kan man sikkert finne tanketom glede i dette likevel.

Call of Duty: Black Ops 2
I Zombies finnes også spillmodusene Grief og Survival. Det sistnevnte fungerer på akkurat samme måte som i de tidligere spillene, der man blir nødt til å sloss mot et uendelig antall zombier innenfor et begrenset område, mens man i Grief konkurrerer på to lag av fire personer og det handler om hvem som kan overleve lengst. Dessverre finnes det ingen store muligheter for å ødelegge for hverandre.

Da jeg anmeldte Call of Duty: Modern Warfare 3 for ett år siden, så skrev jeg at jeg ikke hadde noe imot at serien fortsatte i samme spor ett år til. Jeg har faktisk endret mening siden den gang. Jeg vet ikke helt hva som er grunnen, men Call of Duty: Black Ops 2 imponerer ganske enkelt ikke like mye som de tidligere spillene. Det var jeg ikke forberedt på. Jeg trodde det skulle bli like enkelt å nyte berg-og-dal-banen slik jeg alltid har gjort, men sånn ble det altså ikke.

Det merkes at Treyarch virkelig har forsøkt med både enspilleren og Zombies, men det holder ikke hele veien gjennom. Det er mye i Call of Duty: Black Ops 2 som oser av potensial, men de har kanskje blitt for trygge med seriens etablerte spillfølelse til å kunne få noe interessant ut av dets nåværende form.

Derfor er jeg klar for en ny start på hele Call of Duty-serien. Det kommer selvfølgelig ikke til å skje, for Call of Duty har blitt actionsjangerens FIFA. Det er som et sportsspill man kjøper én gang i året, og så spiller det i tolv måneder. Spill hvor nyhetene er minimale fra en utgave til en annen, men man kan stole på at de alltid kommer. Hvis du fortsatt liker Call of Duty, så trenger du ikke å se deg blind på karakteren - du kommer til å like Call of Duty: Black Ops 2 også. Men etter seks år i disse skyttergravene skulle jeg ønske at både Infinity Ward og Treyarch gikk tilbake til tegnebrettet.

7 / 10
+
Flerspilleren er bedre enn noensinne, herlig lyd, stor variasjon, spennende fremtidsdingser, fantastisk skurk, ambisiøs historie og bra fokus på e-sport.