Buzz Lightyear of Star Command

Buzz Lightyear of Star Command

Buzz Lightyear har fått sin egen serie og sitt eget spill. Serien vil nok bli morsom men spillet kan egentlig man godt klare seg uten.

Activision har sett muligheten til å tjene lidt ekstra på deres Toy Story-lisens, nå da Buzz Lightyear får sin helt egen TV-serie. De har derfor lynkjappt klint sammen et spill, hvor Buzz har det travelt med å jakte på galaktiske forbrytere. Det er faktisk ganske simpelt gameplaymessigt, og også spillets stærste feil.

Alt hva remmer og romdrakt kan holde
Som Buzz Lightyear, Star Commands beste mand, reiser du rundt fra planet til planet og fanger skumle personer. Dette gjær du gjennom 14 baner, alle bygget opp etter samme formel. Du læper over en bane på jakt etter skurken, som forsæker å nå sitt "tilfluktsted". Underveis hopper du over hindringer og lar fiendtlige roboter og maskiner smake strålene fra laserpistolen din.

Du samler opp mynter så du kan kjæpe nye våpen, skjold og få lov til å bruke mer avanseret utstyr som ryggraketter, sveveboards og flyvende jetmotorsykler. Er skurken den færste til å komme frem til sitt "tilfluktsted", har du 15 sekunder på å innhente ham, da går dere i kamp, mann-mot-mann. Er det derimot du som kommer færst frem, får du litt hjelp av en av dine Star Command kollegaer til å nedlegge skurken.

Har man gjennomfært en bane, kan man alltids vende tilbake og læpe gjennom banen på kortest mulig tid eller hjelpe roboten XR med å finne hans tapte kroppsdeler, som har blitt spredt ut over banen. Gode resultater belænnes med medaljer, som brukes til å få adgang til neste bane.

Lite variasjon
Gameplayet foregår på samme måte gjennom alle 14 baner - men med små avvik. I en enkelt bane står Buzz med begge beina solid plantet på et topptrimma sveveboard, parat til å fange energi-vampyren Nos4A2. Underveis skal Buzz også ædelegge Nos4A2s destruktive bomber. Da Buzz litt senere i spillet ankommer vannplaneten Bathyos, må han i kle seg sitt intergalaktiske dykkerutstyr og dykke ned i planetens lumske hav, for å fange skurken Blackfin.

Disse små variasjoner til tross, så er målet fortsatt det samme: fang skurkene fær de slipper unna. Det eneste som forandrer seg fra bane til bane er omgivelsene. De er til gjengjeld også flotte å se på. Buzz Lightyear jakter sine skurker gjennom detaljerte 3D-verdener, som sprudler med farger. Omgivelsene og figurene er alle dekket med flate textures, hvilket gir det hele et tegnefilmaktig preg, helt i tråd med serien. Mellom hver mission vises dessuten et klipp fra serien, uten at disse har særlig mye med selve spillet å gjære.

Pengemaskin
Den pene grafikken er allikevel ikke mye mer enn et skalkeskjul for et meget simpelt gameplay, hvor variasjon er noe man må lete lenge etter og hvor begrepet "utfordring" nærmest ikke eksisterer. Etter å ha gjennomfært andre bane, begynte Buzz Lightyear å kjede meg noe så volddsomt. Dette skyldes færst og fremst at spillet er alt for lett. Sant nok vrimler det med skytegale fiender i alle mulige kroker men skuddene deres biter ikke helt på Buzz, så mange baner klares lettest ved bare å spurte mot mål. For det andre er de små variasjonene i gameplayet alt for små og ubetydelige til å holde en erfaren gameræs interesse ved like.

Romlæp for de små
Allikevel kan man ikke tillate seg å bli sint på Activision. Buzz Lightyear of Star Command sikter tydeligvis etter et yngre publikum, som sikkert er mer enn villige til å se gjennom fingrene med spillets simple gameplay og manglende utfordring. For dem vil spillet være et behagelig bekjentskap. For oss andre begrenser spillet seg til middelmådig underholdning, færst og fremst designet for å tjene penger og et slikt spill kan man godt unnvære.

6 / 10
+
Flott grafikk. Det simple gameplayet passer bra til små spillere...